دانشجویان دانشگاه هنر: امروز یک ایران کنار ماست

معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا از حراست این دانشگاه خواسته است برای این معاونت ابزار دفاعی تامین کند

دانشجویان دانشگاه هنر در واکنش به حمایت دانشگاه‌های ایران از آنان، بیانیه‌ای منتشر کردند. دانشجویان دانشگاه هنر همچنین به حکم اخراج علیرضا برادران شرکا از دانشگاه امیرکبیر اعتراض کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در این بیانیه نوشتند: «نه اجبار، نه سرکوب و نه دوشکا، دیگر خراشی بر پولاد اراده ما نخواهد انداخت، چرا که امروز یک ایران پشت ماست. ما جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر روی ماه یکایک شما خواهران و برادران آزاده و شجاع‌دلمان را می‌بوسیم و بار دیگر با شما عهد می‌بندیم که به بند بندِ پیمان‌نامه‌های پرمهرتان وفادار می‌مانیم.»

دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که به مبارزه خود برای ایرانی آزاد ادامه می‌دهند و نوشتند: «در کنار مردم تا جان در بدن هست، تن به ظلم نخواهیم داد و ثابت خواهیم کرد که هیچ‌چیز به عقب برنمی‌گردد. ما آنچه بر ما رفت را هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

فعالان دانشجویی دانشگاه هنر با اشاره به خبر اخراج علیرضا برادران شرکا، نوشتند: «اخیرا مطلع شدیم که نااهلان دوست عزیزمان علیرضا برادران شرکا را از دانشگاه امیر‌کبیر اخراج کرده‌اند، می‌بینیم که هنوز درس نگرفته‌اند! نمی‌دانند که ما هیچ‌گاه یکدیگر را تنها نمی‌گذاریم. گذشت آن زمان که بغض فروخورده باشیم. امروز خاری در گلوی ستمگریم.»

در پایان این بیانیه نیز ضمن حمایت ازخانواده‌های دادخواه آمده است: «ما ایستاده‌ایم کنار خانواده‌های دادخواه، کنار زخم‌خوردگان این سال‌های سیاه..... ما پای این خاک ایستاده‌ایم و خاموشی را روا نمی‌دانیم.» می‌دانیم که پیروزی بزرگ یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و تنها به پشتوانه کنش‌های کوچک و بزرگ ایستادگی است که می‌توان این خانه را از نو ساخت.»

از سوی دیگر، خبرنامه دانشگاه امیرکبیر نیز متن نامه‌ای از معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا منتشر کرد که بر اساس آن، از حراست دانشگاه درخواست شده بود ابزار دفاعی برای این معاونت تامین کنند. بر اساس این گزارش، معاونت دانشجویی دانشگاه الزهرا طی نامه‌ای محرمانه به تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، خطاب به رئیس حراست این دانشگاه، درخواست «واگذاری ابزار دفاعی» و همچنین «مجوز‌های لازم» در این خصوص را کرده است.

در این نامه آمده ‌است که این درخواست به‌دلیل «ضرورت دفاع در‌خصوص تهدیدهای احتمالی» صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد این تجهیزات برای حفاظت فیزیکی این دانشگاه درخواست شده است. با این حال، مسئولیت مقابله با «تهدید‌های احتمالی» تنها با حراست دانشگاه است. نهادی که در چندماه گذشته با جذب نیروهای متعدد و توسعه سیستم‌های نظارتی، اختیار عمل گسترده‌تری نیز یافته ‌است. حراست دانشگاه‌های مختلف در طی چند ماه گذشته نیروهای جدیدی را جذب کرده‌اند تا در سرکوب دانشجویان به آن‌ها کمک کنند. از سوی دیگر، دوربین‌های نظارتی در دانشگاه‌ها در طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است. به گزارش برخی منابع دانشجویی، این دوربین‌های با کیفیت بالا برای شناسایی معترضان خریداری شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکل دانشجویان پیشرو که در خیزش سراسری با اعتراضات مردمی همراه بود، با کمک گروهی از استادان و کارکنان دانشگاه اصفهان به یک نامه دست یافته است که نشان‌دهنده همکاری «معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان» و برخی اعضای هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه مانند محمود حاجی احمدی، با «حراست دانشگاه اصفهان» و «حراست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» برای مقابله علیه پوشش آزاد دانشجویان و مراجعان به دانشگاه است.

مریم سعیدیان، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، با ارسال نامه‌ای به حراست، خواهان برخورد با افرادی شامل «خانواده استادان و طیف گسترده‌ای از جامعه آکادمیک شهر اصفهان» شده است که در فصل تابستان از امکانات دانشگاه اصفهان استفاده می‌کنند. بر اساس این گزارش، محمود حاجی احمدی هم طی نامه‌ای از حراست درخواست کرده است دامنه سرکوب را به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گسترش دهند.

یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر نیز از اقدامات فراقانونی حراست در ممنوعیت ورودش به دانشگاه خبر داد. امیرحسین عسکری، دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، اعلام کرد که با اقدامات فراقانونی حراست دانشگاه، از ورود به دانشگاه منع شده است. او در‌این‌باره نوشت: «در تاریخ ۲۷ خردادماه بدون بیان هیچ دلیلی و نداشتن هیچ پرونده انضباطی، کارت دانشجویی‌ام توسط حراست دانشگاه به‌طرز غیرقانونی و با اعمال زور گرفته شد. پس از تماس با کلانتری برای صورت‌جلسه این اعمال، نه‌تنها هیچ پاسخ قانونی از طرف حراست دانشگاه داده نشد، بلکه از طرف مقام بالاتر دانشگاه تهدید شدم. هر چند نامه‌ای نوشته و برای ریاست دانشگاه ارسال شد، اما جوابی دریافت نشد.»

دانشجویان دانشگاه یزد در اعتراض به کیفیت غذای سلف و خوابگاه‌های این دانشگاه اعتصاب کردند. دانشجویان خوابگاه پسرانه دانشگاه یزد با چیدن سینی‌های غذا، اعتراض خود را به کیفیت پایین غذای سلف نشان دادند.

گفتنی است ظهر روز جمعه نیز دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه این دانشگاه در اعتراض به کیفیت پایین غذای خوابگاه، تجمع کردند و سینی‌های غذا را در مسافتی طولانی روی زمین چیدند. دانشجویان خوابگاه دخترانه‌ دانشگاه یزد نیز در اعتراض به کیفیت پایین غذا در سلف الغدیر این خوابگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این دانشجویان سینی‌های غذای خود را در مسافتی طولانی از سلف تا ورودی خوابگاه روی زمین چیدند. این تجمع نزدیک به سه ساعت به طول انجامید. بر اساس این گزارش، نیم ساعت پیش از آغاز اعتراض در نتیجه‌‌ مسمومیت یک دانشجو، آمبولانس به محل اعزام شده بود.

دانشجویان در این تجمع اعتراضی شعارهای «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجوی باغیرت حمایت حمایت»، «توپ تانک فشفشه، غذا باید خوب بشه» و «غذای بی‌کیفیت نمی‌خواییم» سر دادند.