فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر: اگر لازم باشد برای دفاع از شما مقابل درهای دانشگاه زنجیر می‌شویم

نیروهای حراست دانشگاه‌ها به بهانه رعایت نکردن حجاب اجباری، در خلال امتحانات برای دانشجویان مزاحمت ایجاد می‌کنند

جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه هنر با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود را از دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند. آن‌ها در این بیانیه تصریح کردند اگر لازم باشد برای دفاع از دانشجویان این دانشگاه مقابل درهای دانشگاه زنجیر می‌شوند.

دانش‌آموختگان دانشگاه هنر با اشاره به نقش دانشجویان دانشگاه هنر در خیزش «زن، زندگی، آزادی» نوشتند: «روزهایی که زیر تیغ سرکوب و تهدیدهای بی‌سابقه، پیام زیبای زن، زندگی، آزادی را تصویر می‌کردید، در آسمان آزادی‌خواهی درخشیدید و نوری شُدید که امروز پیام‌آوران تاریکی سراسیمه در پی انتقام از آن افتاده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آن ساکن دفتر ریاست دانشگاه و بزرگ‌ترهایش هیچ‌گاه دانشجویان دانشگاه هنر را نشناختند و نفهمیدند این میراث‌داران مسیر آزادی‌خواهی و حق‌طلبی مقابل زورگویی سر خم نمی‌کنند؛ می‌ایستند، سنگربه‌سنگر پیش می‌روند و در خط مقدم می‌درخشند.»

این گروه در واکنش به بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر که اعلام کرده بودند «هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه»، نوشتند: «اکنون ما دانشجویان سال‌های پیش دانشگاه هنر به شما ستاره‌های درخشان تاریخ این دانشگاه اعلام می‌کنیم ایجاد فضای امنیتی و‌ جوش دادن ورق آهنی به در بین ما فاصله نخواهد انداخت و شما همسنگران تنها نخواهید ایستاد. امروز وظیفه‌ ما است که اعلام کنیم تمام‌قد پشت شما می‌ایستیم و دوشادوشتان «نه» می‌گوییم. «ما»یی که هسته اولیه آن را شکل دادید و تحت تهدید و ضرب‌وشتم حاضر به شکستنش نشدید، بزرگ‌تر از آن است که در مخیله‌ مستبدان کوچک و بزرگ بگنجد.»

فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر همچنین با تهدید به اینکه در صورت تداوم سرکوب دانشجویان به میدان خواهند آمد، نوشتند: «اگر لازم باشد برای دفاع از ستاره‌های درخشانمان مقابل درهای این سنگر قدیمی زنجیر می‌شویم و ثابت خواهیم کرد که هیچ‌چیز به عقب برنمی‌گردد. اراده این «ما» بزرگ‌تر از توان دشمنانش شده و ما ایستاده‌ایم، دست در دست هم برای آزادی.»

خانه فرهنگیان ایران نیز در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «توحش سرکوبگران و عمال دیکتاتور در برابر کنش‌های خشونت‌پرهیز اقشار مختلف نمایانگر هراسی است که حاکمیت از فراگیر شدن دوباره اعتراضات دارد.»

معلمان و دانشجومعلمان در این بیانیه در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر اعلام کردند که تا «رسیدن به آزادی و برای یک زندگی عزتمندانه» کنار دانشجویان خواهند بود و نوشتند: «مقاومت آگاهانه، شجاعانه و خشونت‌پرهیز شما قطعا در صفحات تاریخ ماندگار خواهد شد.»

از هفته گذشته حمایت‌ها از دانشجویان دانشگاه هنر پس از ایستادگی‌ این دانشجویان مقابل اجبار استفاده از مقنعه در رسانه‌های اجتماعی و همچنین میان فعالان دانشجویی و گروه‌های مختلف افزایش یافته است. فعالان دانشجویی در دست‌کم ۱۸ دانشگاه ایران در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر بیانیه صادر کردند و کانون نویسندگان ایران نیز از آن‌ها حمایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران رسانه‌های اجتماعی در روزهای گذشته این بخش از بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر را بارها در حساب‌های خود بازنشر کردند: «میان ما و شما دریایی خون فاصله است. ما که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه.»

کاربران اینستاگرام هم با نوشتن کلمه «نه» در حساب‌های خود حمایتشان را از دانشجویان دانشگاه هنر نشان دادند.

گزارش‌ها از دانشگاه هنر حاکی از آن است که حراست دانشگاه کماکان به فشار بر دانشجویان دختر برای سر کردن مقنعه ادامه می‌دهد. برخی دانشجویان اعلام کردند که در مواردی تهدید شده‌اند در صورتی که مقنعه سر نکنند، از ورود آن‌ها به جلسه امتحان جلوگیری خواهد شد.

پیش از این نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر با اشاره به سرکوب‌های اخیر اعلام کرده بودند که امتحانات را تحریم خواهند کرد. دانشجویان دانشگاه هنر در این بیانیه آورده‌اند: «ما جمعی از دانشجويان دانشگاه هنر تهران به نمايندگی از تمام يارانی كه سر خم نمی‌كنند و به يوغ بندگی تن نمی‌دهند، آغاز تحريم سراسری امتحانات را اعلام می‌كنيم. ايستاده‌ايم؛ دست در دست هم، برای آزادی.»

مزاحمت و سرکوب دانشجویان در خلال امتحانات

بر هم زدن نظم جلسه امتحانات پایان‌ترم به دلیل دخالت حراست یکی از اتفاق‌هایی است که طی روزهای گذشته در دانشگاه‌های ایران حاشیه ایجاد کرده و تمرکز دانشجویان هنگام امتحانات را به هم زده است. بنا بر گزارش‌های متعدد دانشجویان از دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد پونک، نیروهای حراست در جلسات امتحان حاضر می‌شوند و به مراقبان جلسه تذکر می‌دهند که مراقب باشند دانشجویان حجاب را رعایت کنند و در صورت رعایت نکردن حجاب،  پاسخنامه را از دانشجو بگیرند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با اعلام این خبر نوشت: «حراست، این نهاد امنیتی، حق دخالت در موارد آموزشی و حضور سر جلسه امتحان را ندارد. همچنین مراقبان جلسه که وظیفه آرام نگه‌ داشتن جلسه دارند، خود با تذکرهای مداوم حجاب باعث برهم زدن نظم جلسه و عدم تمرکز دانشجویان می‌شوند.»

پیش از این اخبار مشابهی از دانشگاه تهران نیز منتشر شده بود. در این دانشگاه نیز دانشجویان شاهد بهم ریختن نظم جلسه به دلیل تذکرهای حجاب بودند.

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز اعلام کردند که ۲۱ دانشجو به بهانه شرکت در تجمع شنبه ۳۰ اردیبهشت و تن ندادن به حجاب اجباری در جلسه امتحان، از ادامه امتحانات محروم شده‌اند. پیش از این، حسین صمصامی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی این دانشگاه، با نصب اطلاعیه‌ای مبنی بر محرومیت دانشجویان «بدحجاب» از امتحانات پایان ترم و تهدید دانشجویان هنگام برگزاری امتحان، برگه یکی از دانشجویان را پاره کرده و اسم او را به کمیته گزارش داده بود.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، با گذشت دو هفته از آغاز امتحانات پایان‌ترم بر فهرست دانشجویان محروم از امتحان افزوده می‌شود. تعدادی نیز پس از دریافت احکام انضباطی و ورود نهادهای امنیتی به تجمع ۳۰ اردیبهشت، با ممنوعیت از حضور در جلسه امتحان مواجه شده‌اند.