اردوگاه‌های تابستانی حوثی‌ها برای آموزش نظامی کودکان

کودکان یمن به دست شبه‌نظامیان حوثی شست‌وشوی مغزی می‌شوند

شبه‌نظامیان حوثی در چارچوب برنامه‌های آموزشی، ده‌ها هزار دانش‌آموز را جذب اردوگاه‌های تابستانی در سال جاری کرده‌اند- @Saad_Alasal/Twitter

صحنه‌هایی که از اردوگاه‌های حوثی‌ها برای آموزش کودکان تحت پوشش «مراکز تابستانی» به بیرون درز می‌کند، یادآور بزرگ‌ترین عملیات جذب کودکانی است که در معرض شست‌وشوی مغزی قرار گرفته‌اند و اندیشه‌های افراطی و شعارهای «مرگ و نفرت» در اذهان آن‌ها حک می‌شوند. بنابراین، یمن در وضعیتی وخیم و هراس‌انگیز به سر می‌برد و آینده آن به‌شدت تاریک و پرمخاطره است. این در حالی است که به گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون کودک یمنی به کمک نیاز دارند.

زمانی‌ که جنگ پایان یابد، دیده خواهد شد که در یمن یک «نسل گم‌شده» وجود دارد که کودکی غم‌انگیزی را سپری کرده است. این کودکان برای آموزش کار با سلاح و شست‌وشوی مغزی که آن‌ها را به «بمب ساعتی» تبدیل می‌کند تا منطقه و جهان را تهدید کنند، بهترین روزهای زندگی خود در اردوگاه‌های حوثی‌ها گذرانده‌اند. افزون برآن، نسل جدید یمن کودکانی‌اند که به مدرسه نمی‌روند و اگر هم بروند، وقت آن‌ها صرف آموزش‌های جنگی می‌شود یا به میدان‌ جنگ اعزام می‌شوند و این وضعیت غم‌انگیز نشان می‌دهد که یمن چه آینده دشوار و پرمخاطره‌ای پیش رو دارد.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی، شبه‌نظامیان حوثی در عملیات سربازگیری ده‌ها هزار کودک که به‌عنوان «بزرگ‌ترین عملیات در تاریخ بشر» تلقی می‌شود، مشارکت داشته‌اند. صحنه‌هایی که از مراکز به‌اصطلاح تابستانی شبه‌نظامیان حوثی به بیرون درز می‌کند، در حالی‌که حوثی‌ها برای تطمیع کودکان تلاش می‌کنند، بهترین مصداق برای تایید این موضوع است.

گزارش هیئت کارشناسان سازمان ملل که در ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد، افشا کرد که بیش از دو هزار تن از کودکانی که شبه‌نظامیان حوثی برای جنگ استخدام کرده بودند در کمتر از دو سال کشته شده‌اند. در این گزارش که به شورای امنیت ارائه شد، آمده است که حوثی‌ها همچنان به‌دنبال ایجاد اردوگاه و برگزاری دوره‌های آموزشی‌اند تا جوانان و کودکان را برای پیوستن به جبهه‌های جنگ تشویق کنند. بر اساس این گزارش، «ایجاد اردوگاه‌های تابستانی برای برگزاری دوره‌های فرهنگی به منظور هدف قرار دادن کودکان بزرگسال، بخشی از راهبرد حوثی‌ها برای جلب حمایت از ایدئولوژی آن‌ها و کشاندن نسل جوان به جنگ است».

 پیش از این، یک ائتلاف حقوق بشر یمن فاش کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد‌حمایت تهران در بازه زمانی مه ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۲۱‌، حدود ۱۲۰ هزار و ۵۴ کودک را در شماری از استان‌های یمن به منظور انجام فعالیت‌های نظامی استخدام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عجیب است که جامعه جهانی در قبال سربازگیری کودکان در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی که در تضاد با درخواست‌ها و تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ و حفظ آرامش در یمن است، پیوسته سکوت اختیار می‌کند. به گفته معمر العریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن، این‌گونه اقدام‌ها موضع واقعی حوثی‌ها را در مورد «صلح» و تلاش آن‌ها برای ایجاد نسلی از «تروریست‌هایی که به تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان تبدیل می‌شوند» آشکار می‌کند.

از سوی دیگر، علی العباب، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش یمن، درباره افزایش شمار کودکانی که مدرسه را رها می‌کنند، هشدار داد و افزود شمار دانش‌آموزان در کشور به ۲.۸ میلیون دانش‌آموز کاهش یافته و این رقم پیوسته در حال افزایش است. علی العباب خواستار «مداخله فوری کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ حق تحصیل کودکان یمن شد».

شبه‌نظامیان حوثی در چارچوب برنامه‌های آموزشی، ده‌ها هزار دانش‌آموز را جذب اردوگاه‌های تابستانی در سال جاری کرده‌اند. در گزارش «مرکز عدالت آمریکا» با عنوان «صنعت خشونت و نفرت» آمده است: «محتوای برنامه‌های درسی که شبه‌نظامیان حوثی به کودکان در مراکز تابستانی آموزش می‌دهند، تفکر مرگ را تقدیس می‌کند، فرهنگ خشونت را تداوم می‌بخشد و کودکان را به نفرت و تبعیض نژادی فرا می‌خواند».

در حالی‌که شبه‌نظامیان حوثی عمدا فیلم‌هایی از دانش‌آموزان مدارس در رژه‌های نظامی، آموزشی و بسیج فرقه‌ای منتشر می‌کنند، گزارش «مرکز عدالت آمریکا» حاکی از آن است که از مجموع هفت کتابی که در مراکز تابستانی حوثی‌ها تدریس می‌شود، دو کتاب‌ آن را بدرالدین‌الحوثی و پسر بزرگش، محمد بدرالدین، نوشته‌اند و کتاب سوم خلاصه‌ای از سخنرانی‌های حسین‌الحوثی است.

بر اساس این گزارش، مراکز آموزشی تابستانی به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش اول؛ مراکز عمومی است که در آن فرهنگ به‌اصطلاح جهادی ترویج می‌شود و دانش‌آموزان در برنامه‌ها و مناسبت‌های مربوط به حوثی‌ها مانند زیارت بزرگان و شهدای حوثی‌ها شرکت می‌کنند.

اما بخش دوم؛ مراکز خصوصی و اردوگاه‌هایی است که در آن به کودکانی که در نتیجه سربازگیری به این مراکز معرفی شده‌اند، روش استفاده از سلاح و مهمات، مواد منفجره و مهارت‌های جنگی آموزش داده می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که یمن با نسل جدیدی از شهروندانش مواجه می‌شود که تهدید بزرگی برای آینده این کشور محسوب می‌شوند. البته این بحران از واقعیت وخیم اجتماعی سرچشمه می‌گیرد که در آن کودکان از ابتدایی‌ترین نیازها و حقوق خود محروم‌اند و سرنوشت آن‌ها به این مراکز خطرناک منتهی شده است. در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها، یک «نسل نظامی» تربیت می‌شود و در اردوگاه‌های آوارگان از مدرسه و آموزش خبری نیست. در نتیجه، اگر به همین منوال ادامه یابد، وضعیت یمن را می‌توان در یک «نسل گمشده» خلاصه کرد که در آینده تهدیدی برای یمن و منطقه خواهد بود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه