نقش ویرانگر ایران و حزب‌الله در جنگ یمن

حزب‌الله و حوثی‌ها فرودگاه غیرنظامی بین‌المللی صنعا را به یک پایگاه نظامی مبدل کرده‌اند

جنگ یمن در هماهنگی کامل با اهداف جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی سیاسی خمینیسم قرار دارد‌ـ Mohammed HUWAIS / AFP

روز یکشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱، سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی رسمی «ائتلاف عربی برای نجات یمن»، در یک نشست خبری از مداخله آشکار و عمیق حزب‌الله لبنان در جنگ یمن پرده برداشت.

او با دلایل قاطع و انکارناپذیر اظهار کرد که سازمان حزب‌الله جنگجویان گروه حوثی‌های یمن را در آماده‌سازی موشک‌ها و پهپاد‌ها و پرتاب آن‌ها به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی و یمن، آموزش می‌دهد. واقعیت تکان‌دهنده دیگری که سرتیپ ترکی المالکی در آن نشست افشا کرد، این بود که حزب‌الله و شاگردان حوثی‌اش هم‌اکنون فرودگاه غیرنظامی بین‌المللی صنعا را به یک پایگاه نظامی مبدل کرده‌اند.

آن‌ها در آن فرودگاه مقادیر زیادی موشک‌ و پهپاد انبار کرده‌اند و هم‌زمان با فرود و پرواز هواپیماهای حامل هیئت‌های بین‌المللی، با پرتاب موشک‌ها و پهپاد‌ها از آن‌جا، مناطقی را در یمن و عربستان سعودی هدف قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، سخنگوی ائتلاف تاکید کرد که نیروهای ائتلاف حین انجام عملیات‌ مشروع خود، تلاش می‌کنند تا آسیبی به فرودگاه صنعا نرسد و هواپیماهای سازمان ملل متحد بتوانند بدون مانع در آن فرود ‌آیند و پرواز کنند. او همچنین تاکید کرد که حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌ها، مسئولیت فرماندهی و مدیریت جنگ در یمن را بر عهده داشته است.

در واقع، این جمهوری اسلامی ایران است که جنگ را در یمن مدیریت می‌کند و از طریق سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان نیابتی‌اش مانند حزب‌الله و شاید هم برخی عناصر حشدالشعبی عراق و سایر شبه‌نظامیان وابسته به رژیم تهران، پیش می‌برد. به‌ویژه نقش حزب‌الله در این جنگ بسیار پررنگ است. برای اثبات این مدعا، کافی است گوشه‌ای از سخنان حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، را به یاد بیاوریم که در یکی سخنرانی‌هایش، از مشارکت خود در جنگ یمن با افتخار و مباهات دفاع کرد و گفت که جنگیدن در یمن شرافتمندانه‌ترین عملی است که در زندگی انجام داده است و حتی آن را شریف‌تر از جنگی خواند که به ادعای خودش، برای آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل انجام داده است.

البته این موضوع قابل فهم است، چون جنگ یمن در اصل علیه عربستان سعودی و ضد پروژه میهنی و ملی یمن راه‌اندازی شده است و در هماهنگی کامل با اهداف جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی سیاسی خمینیسم قرار دارد. در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶، ویدیویی منتشر شد که در آن یکی از فرماندهان حزب‌الله از منطقه بقاع لبنان، افرادی از گروه حوثی یمن را برای حمله به عربستان سعودی آموزش می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید: «می‌خواهم یک عملیات ویژه‌ در قلب ریاض راه‌اندازی کنم.» روزنامه لبنانی «النهار» در آوریل گذشته گزارش داد که حزب‌الله شماری از جنگجویان حوثی را در اردوگاه‌های خود در بقاع شمالی و جنوبی آموزش نظامی می‌دهد. وزیر اطلاع‌رسانی یمن نیز اخیرا فاش کرد که در بمباران ارتش یمن در استان مارب، یکی از فرماندهان حزب‌الله به نام اکرم السید و شماری از شبه‌نظامیان حوثی کشته شده‌اند.

بنابراین، دشمن واقعی یمن سپاه پاسداران و نماینده آن در منطقه، حزب‌الله لبنان، است که برای پیاده کردن پروژه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، آتش یک جنگ تمام‌عیار را در یمن برافروخته است. این را می‌گویم تا تذکری باشد برای آن عده از سیاستمداران گزافه‌گوی لبنان که همواره تلاش می‌ورزند خطر حزب‌الله را اندک نشان دهند. برای این که واقعیت این جنگ روشن شود، کافی است اشاره‌ای گذرا داشته باشیم به آماری که ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف، در نشست خبری روز یکشنبه گذشته ذکر کرد. به گفته او، تاکنون شبه‌نظامیان حوثی ۸۵۱ پهپاد و ۴۳۰ موشک بالیستیک به سمت عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. او همچنین افزود شمار مین‌هایی که حوثی‌ها در مسیر تردد کشتیرانی بین‌المللی کار گذاشته‌اند، به ۲۴۷ رسیده است.

سخن‌ کوتاه، جنگ یمن را جمهوری اسلامی ایران و گروهای نیابتی‌اش راه‌اندازی و بر عربستان سعودی و مردم یمن تحمیل کرده‌اند. ما از جنگ نفرت داریم، اما زمانی که مورد تجاوز قرار گیریم و جنگ بر ما تحمیل شود، حق دفاع مشروع را برای خود محفوظ می‌دانیم. اکنون مهم‌ترین مسئله از نظر ما، عقب زدن و شکست دادن تهاجم متجاوزانه جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه