مکرون در نشست تغییرات آب‌وهوایی پاریس: سازوکارهای کنونی پاسخگو نیست

صندوق بین‌المللی پول ۱۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با فقر و سایر پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی اختصاص داد

حدود ۴۰ تن از مقام‌های ارشد کشورهای مختلف جهان، ازجمله شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان،  لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل و  لی کیانگ، نخست‌وزیر چین، روز پنجشنبه در پاریس گرد آمدند تا درباره مجموعه‌ای از اقدام‌های مشترک به‌منظور تامین مالی برنامه‌‌های مقابله با پیامدهای تغییرات آب‌و‌هوایی، رایزنی و تصمیم‌گیری کنند.

در این نشست، علاوه بر مقام‌های ارشد دولتی، شمار زیادی از کنشگران و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیستی از سراسر جهان حضور دارند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز از مهمانان این نشست بین‌المللی است.

امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه که میزبانی این نشست دو روزه در پاریس را بر عهده دارد، در سخنرانی شروع به‌ کار اجلاس گفت: «جهان برای رویارویی با پیامد‌های تغییرات آب‌وهوایی، به یک شوک مالی عمومی نیاز دارد و سازوکارهای فعلی برای مقابله با چالش‌های پیش رو کافی نیست.»

خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه ۲۲ ژوئن (اول تیرماه ۱۴۰۲)‌، در گزارشی به‌ نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه نوشت: «برای مقابله با پیامدهای جهانی تغییرات آب‌وهوایی لازم است که در نظام وام‌دهی و تامین منابع مالی، اصلاحات اساسی انجام شود که کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد مجبور نشوند میان پیشبرد برنامه‌های مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و مبارزه با فقر، یکی را انتخاب کنند.»

هم‌زمان کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز پنجشنبه در نشست تامین مالی پاریس گفت کشورهای عضو سازمان درنهایت متعهد شدند که ۱۰۰ میلیارد دلار از بودجه این نهاد، برای مقابله با فقر و سایر پیامدهای تغییرات آب‌و‌هوایی در کشورهای در حال‌ توسعه هزینه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول، این میزان پول در حال حاضر تامین شده و قابل‌برداشت است. او گفت پیش از شروع به کار نشست پاریس، هنوز به ۴۰ میلیارد دلار برای رسیدن به هدفی که از قبل تعیین‌شده بود نیاز داشتیم. این طرح در سال ۲۰۱۹ ارائه شد.

قرار شد که کشورهای ثروتمند جهان در چارچوب این طرح، ۱۰۰ میلیارد دلار از محل «برداشت‌های ويژه» صندوق بین‌المللی پول، برای کمک به اقتصادهای‌ آسیب‌‌پذیر هزینه کنند.

آژانس محیط‌زیست اروپا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که رخدادهای طبیعی برآمده از تغییرات آب‌وهوایی تنها در قاره اروپا، جان بیش از ۱۹۵ هزار نفر را در ۴۳ سال گذشته گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز شامگاه پنجشنبه به ‌نقل از رئیس بانک جهانی، نوشت این نهاد مالی هم مجموعه اقدام‌هایی برای کمک به کشورهای آسیب‌‌پذیر در برابر پیامدهای تغییرات اقلیمی، ازجمله سیل‌ها و آتش‌سوزی‌ها در نظر گرفته است. به گفته رئیس بانک جهانی، بازپرداخت برخی از وام‌ها به کشورهای درحال توسعه و آسیب‌پذیر متوقف می‌شود.

بیشتر از جهان