هالیوود سومین فیلم در مورد خروج آمریکا از افغانستان را ساخت

این فیلم از ۳۰ ژوئن در آمریکا اکران می‌شود

جانی استرانگ، راج کالا و آتنا دورنر بازیگران اصلی این فیلم‌اندــ AndyVermaut/Twitter@

«وارهورس ون» سومین فیلم هالیوود در مورد خروج آمریکا از افغانستان، به کارگردانی جانی استرانگ و ویلیام کافمن، از ۳۰ ژوئن در سینماهای آمریکا اکران می‌شود. این فیلم در ژانر جنگی دسته‌بندی شده است و از ۴ ژوییه به صورت آنلاین هم در دسترس خواهد بود.

جانی استرانگ، راج کالا و آتنا دورنر بازیگران اصلی این فیلم‌اند که داستانی تخیلی دارد و بر محور ماجرایی می‌چرخد که برای گروهی از نظامیان آمریکایی حین خروج از افغانستان اتفاق می‌افتد. داستان فیلم از این قرار است که یک واحد ویژه نظامیان آمریکایی سوار بر هلی‌کوپتری در شرق افغانستان در حال گشت‌زنی‌اند که هدف حمله راکتی طالبان قرار می‌گیرند. یکی از سرنشینان که به طور معجزه‌آسایی از سقوط هلی‌کوپتر جان سالم به در می‌برد، در مسیر جست‌وجو برای نجات، با دختربچه‌ای مواجه می‌شود که طالبان خانواده‌اش را سلاخی کرده‌اند. این کودک افسر آمریکایی را «فرشته نجات» خطاب می‌کند و افسر هم برای نجات او بارها با طالبان درگیر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریستوفر تاد دوناهو، ژنرال دوستاره ارتش آمریکا، آخرین نظامی آمریکایی بود که شامگاه ۳۱ اوت ۲۰۲۱ از افغانستانخارج شد. او در حالی این کشور را ترک کرد که ده‌ها شهروند آمریکا و هزاران نفر از همکاران نهادهای نظامی و غیرنظامی آمریکایی که تحت تعقیب طالبان بودند، در افغانستان رها شدند.

فیلم وارهوس ون در واقع سعی کرده است چگونگی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و مواجهه آنان با افغان‌های در معرض خطر را به نمایش بگذارد. پیش‌نمایش (تریلر) این فیلم حدود یک ماه قبل در یوتیوب و رسانه‌های اینترنتی پخش شد، اما تاکنون در مورد آن نقد و بررسی کاملی نوشته نشده است.

پس از پایان تخلیه نظامی افغانستان که آن را بزرگ‌ترین عملیات تخلیه در تاریخ ارتش آمریکا می‌دانند، شماری از کارگردان‌های هالیوودی از تمایل خود برای به تصویر کشیدن ماجراهای خروج آمریکا از افغانستان خبر دادند. از جمله تام هاردی و چنینگ تیتوم، چهره‌های مشهور سینمای هالیوود، که گفتند تصمیم دارند در فیلمی که شرکت یونیورسال می‎‌‌سازد، بازی کنند. نام و مشخصات این فیلم هنوز فاش نشده است.

فیلم «قندهار» با بازی جرارد باتلر هم که در عربستان سعودی تصویربرداری شد، ۲۶ مه اکران شد.

بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی تخلیه نظامی آمریکا از افغانستان را با تخلیه نظامی سایگون در پایان جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ مقایسه کرده‌اند. سینمای هالیوود سال‌های گذشته در مورد عملیات خروج آمریکا از ویتنام فیلم‌هایی تولید کرد که با عنوان «جامانده در ویتنام» مشهور و فهرست شده‌اند.