هواپیمای کانادایی صداهایی را از زیردریایی مفقودشده تایتان شناسایی کرد

پنج سرنشین این زیردریایی که برای تماشای لاشه کشتی تایتانیک رفته بودند، کمتر از ۳۰ ساعت اکسیژن دارند

گارد ساحلی ایالات متحده اعلام کرد یک هواپیمای کانادایی موفق شده است صداهای زیر آب در منطقه جست‌وجو برای زیردریایی مفقودشده تایتان را شناسایی کند.

در توییت گارد ساحلی آمریکا اشاره شده که ارسال وسایل شناسایی از راه دور برای بررسی دقیق‌تر منشا صداها انجام شده و عملیات جست‌وجو ادامه دارد اما تاکنون نتایج مثبتی حاصل نداشته است.

روز دوشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) اعلام شد زیردریایی کوچک تایتان که گردشگران را برای دیدن لاشه کشتی تایتانیک به قعر اقیانوس اطلس برده بود، ناپدید شده و عملیات جست‌وجو و نجات آن‌ ‌آغاز شده است.

این زیردریایی را شرکت خصوصی اوشن‌گیت اکسپدیشنز اداره می‌کند و تنها زیردریایی پنج‌نفره در جهان است که می‌تواند به کشتی غرق‌شده تایتانیک برسد که در عمق سه هزار و ۸۶۲ متری بر بستر اقیانوس قرار دارد. سفر با زیردریایی این شرکت تا رسیدن به لاشه تایتانیک و بازگشت به سطح آب، در مجموع هشت ساعت طول می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، پس از اعلام مفقود شدن تایتان،‌ شرکت اوشن‌گیت اکسپدیشنز در بیانیه‌ای تایید کرد که عملیات نجات آغاز شده است و افزود که مسئولان در حال بررسی و بسیج همه گزینه‌ها برای بازگرداندن ایمن سرنشینان این زیردریایی‌اند. با این حال نگرانی‌ها برای سرنشینان زیردریایی مفقود‌شده لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شود زیرا ذخیره‌ اکسیژن رو به پایان است.

وب‌سایت اوشین‌گیت اعلام کرد که تایتان برای پنج ‌سرنشینش تا ۹۶ ساعت پشتیبانی حیاتی دارد. اکنون کمتر از ۳۰ ساعت اکسیژن باقی مانده است و گروه‌های امداد و نجات به عملیات ردیابی این زیردریایی کوچک‌ سرعت داده‌اند.

شرکت اوشن گیت اوایل ماه جاری میلادی در توییتر اعلام کرد که از شرکت ماهواره‌ای استارلینک به منظور حفظ ارتباطات اینترنتی خود برای سفر به محل لاشه تایتانیک کمک می‌گیرد. با وجود این، ارتباط زیردریایی اکتشافی تایتان با قایق هدایتگرش صبح یکشنبه، یک ساعت‌ونیم پس از شروع سفر، قطع و این زیردریایی ناپدید شد.

عملیات جست‌وجو برای نجات سرنشینان این زیردریایی به ماموریتی بسیار مهم و بی‌سابقه برای ایالات متحده تبدیل شده است. در این عملیات، کشتی‌ها و هواپیماهای امداد ایالات متحده و کانادا از هوا و دریا به دنبال یافتن زیردریایی تایتان‌اند و  جست‌وجو در فاصله یک هزار و ۴۵۰ کیلومتری دماغه کاد و در عمق سه هزار و ۹۶۰ متری از سطح آب ادامه دارد.

به گزارش نشریه سان، این زیردریایی اکتشافی سال گذشته نیز ساعت‌ها ناپدید شده بود. یکی از مسافران سابق این زیردریایی می‌گوید این زیردریایی تابستان ۲۰۲۲ در جریان سفر به اعماق اقیانوس، به دلیل نامساعد بودن آب‌وهوا ارتباطش را با قایق هدایتی روی آب از دست داد و تا ساعت‌ها گم شد و از یافتن لاشه تایتانیک بازماند.

زیردریایی تایتان حامل پنج سرنشین است که مسافران آن عمدتا ثروتمندند و برای این سفر تفریحی و اکتشافی هر یک ۲۵۰ هزار دلار پرداخته‌اند. گارد ساحلی ایالات متحده اعلام کرد که به دلیل ملاحظات مرتبط با خانواده‌های مسافران در حال حاضر هویت سرنشینان زیردریایی را تایید نمی‌کند. با این‌ حال نام برخی از آن‌ها فاش شده است.

گفته می‌شود هامیش هاردینگ ۵۹ ساله، تاجر و کاوشگر میلیاردر بریتانیایی یکی از سرنشینان تایتان است. او نخستین بار دقیقا یک سال پیش اعلام کرد که برای این سفر تفریحی به این گروه ملحق می‌شود. او پیش‌تر به فضا سفر کرده بود و بارها به قطب جنوب رفته است. شهزاده داوود، تاجر ۴۸ ساله و از اعضای یکی از ثروتمندترین خانواده‌های پاکستانی نیز به همراه پسر ۱۹ ساله‌اش از سرنشنیان این زیردریایی معرفی شده‌اند. پائول هانری نارژوله ۷۷ ساله، غواص سابق نیروی دریایی فرانسه، نیز یکی دیگر از سرنشینان تایتان است. او عضو تیم اکتشافی بود که نخستین بار در سال ۱۹۸۷ از تایتانیک بازدید کرد. نام دیگر سرنشین زیردریایی مفقودشده استوکن راش ۶۶ ساله است؛ او مدیرعامل شرکت اوشن گیت است که این سفرهای دریایی به بقایای کشتی تایتانیک را تدارک می‌بیند.

بیشتر از جهان