طبیعت در حال بلعیدن بقایای تایتانیک است

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که اقیانوس و باکتری‌های فلزخوار دارند کشتی غرق‌شده را می‌بلعند

به گفته گروه‌هایی که با استفاده از شناورهای زیردریایی لاشه کشتی‌ تایتانیک را بررسی می‌کنند، بقایای زنگ‌زده این کشتی همچنان  به زوال خود ادامه می‌دهد و «در حال بلعیده شدن طبیعی آن در اقیانوس است».

@AlanStern

بازدیدهای اکتشافی قبلی از بقایای این کشتی مسافربری غرق‌شده بریتانیا در اقیانوس اطلس شمالی نشان داده بود که این کشتی که بیش از ۱۰۰ سال از غرق شدنش در اولین سفر خود و کشته شدن ۱۵۰۰ نفر می‌گذرد، اینک به دلیل باکتری‌های فلزخوار «به سرعت در حال زوال است».

«اوشن‌گیت اکسپدیشنز» (OceanGate Expeditions)، شرکتی که با زیردریایی تایتان (Titan) خود در حال کاوش در محل غرق شدن کشتی است، سال گذشته تایید کرد که دکل کشتی معروف با بقایای درهم‌شکسته پراکنده در اطراف آن، به عمق ۱۲ هزار و ۵۰۰ پایی (تقریبا ۳۸۰۰ متری) فروغلتیده است.

استاکتون راش، بنیانگذار و رئیس شرکت، در پی دومین مجموعه غواصی‌های سالانه خود برای کشتی غرق‌شده، گفته است که وضعیت آن از سال گذشته بدتر است.

راش به «گریک‌وایر» (GeekWire) گفته است: «به طور طبیعی دارد در اقیانوس بلعیده می‌شود.»

@AlanStern

یکی از ماموریت‌های اصلی سالانه زیردریایی تایتان که برای تحمل فشارهای بسیار بالا و تقریبا چهار هزار متر زیر آب ساخته شده است، بررسی لاشه کشتی تایتانیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زیردریایی که می‌تواند پنج خدمه داشته باشد، ویدیوهایی از ویرانه‌های کشتی غرق‌شده گرفته است که پژوهشگران در حال تجزیه و تحلیل آنند تا گونه‌های مختلف را پیدا کنند و به میزان تراکم آن‌ها در زیستگاه اعماق دریا در اطراف کشتی دست یابند.

این گروه پژوهشی، متشکل از زیست‌شناسان دریایی، کارشناسان دی‌ان‌ای (DNA) زیست‌محیطی، باستان‌شناسان دریایی و کارشناسان نقشه برداری جی‌آی‌اس (GIS)، امیدوار است به تعدادی از پرسش‌ها، از جمله اینکه موجودات ساکن اقیانوس چگونه بر سازه‌های مصنوعی تاثیر می‌گذارند، پاسخ دهد.

«چند عکس سریع از تجربه بسیار باورنکردنی و خیره‌کننده امروز من از غوطه‌ور شدن (@OceanGateExped) درعمق چهار هزار متری در اقیانوس اطلس شمالی برای کاوش در مورد لاشه کشتی تایتانیک. فردا [عکس‌های] بیشتر با جزئیات کامل‌تری [می‌فرستم] بعد از کمی خواب!»

— آلن استرن (@AlanStern)

۲۲ژوییه ۲۰۲۲

استیو دبلیو راس، دانشمند ارشد «اوشن‌گیت اکسپدیشنز»، در بیانیه‌ای گفته بود: «این پیوند زیست‌شناسی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و نقشه‌برداری جی‌آی‌اس کمک منحصر‌به‌فردی به مطالعه تایتانیک و شاید مهم‌تر از آن، کف اقیانوس می‌کند. امروز، ما نقشه‌های بهتری از سطح ماه در قیاس با اقیانوس‌های زمین داریم و این باید تغییر کند.»

دکتر راس گفت: «می‌دانیم که [وجود] لاشه کشتی‌ها ده‌ها سال یا حتی قرن‌ها بر کف اقیانوس تاثیر می‌گذارد. تایتانیک یک مطالعه موردی منحصر‌به‌فرد در اعماق دریا به دست می‌دهد که چگونه ساکنان و عناصر طبیعی بر سازه‌های مصنوعی تاثیر می‌گذارند و علاوه بر این، چگونه این سازه‌ها از اکوسیستم‌های دریایی پشتیبانی می‌کنند یا بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند.»

«می‌دانیم که منتظر بوده‌اید و سرانجام آن روز فرا رسید.

این فیلم غوطه‌ور شدن به طرف قسمت محکم آر‌ام‌اس تایتانیک (RMS #Titanic) است که ۱۱۰ سال پس از غرق شدن آن در اقیانوس اطلس شمالی گرفته شده است.»

- اوشن‌گیت اکسپدیشن (@OceanGateExped)

۱ ژوییه ۲۰۲۲

پژوهشگران می‌گویند لاشه این کشتی «جزیره‌ای از تنوع زیستی» در منطقه‌ای از اقیانوس ایجاد کرده است که در غیر این صورت، یک دشت ژرف گل‌آلود می‌شد.

دکتر راس در ماه ژوئن گفت: «ادغام این حوزه‌های مطالعاتی متنوعی که گروه علمی ما در اکسپدیشن تایتانیک اجرا کرده است، با اشتراک‌گذاری این داده‌ها با جوامع علمی و آموزشی وسیع‌تر، به ما کمک می‌کند تا در مطالعه اقیانوس‌های ژرف خود مشارکت داشته باشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان