ویروس نیل غربی؛ علائم و نحوه پیشگیری و درمان

دکتر مارک زیگل: آثار منفی این ویروس بر سالمندان می‌تواند خیلی شدید باشد

تعداد مبتلایان به ویروس نیل غربی تابع شمار پشه‌ها است- CDC

با فرا رسیدن تابستان پشه‌ها نیز خواه‌ناخواه از راه می‌رسند و علاوه بر نیش‌زدن‌های آزاردهنده‌ و خارش‌آور، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را نیز به همراه می‌آورند که مهم‌ترین آن‌ها، ویروس «نیل غربی» (دبلیوان‌وی/WNV) است.

به گزارش فاکس‌نیوز، طبق اعلام مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (سی‌دی‌سی)، با ورود ویروس نیل غربی به آمریکا در ۱۹۹۹، این ویروس به عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های مسری از طریق پشه‌ در این کشور تبدیل شد.

گزارش‌ها از اولین موارد ابتلا در ۲۰۲۳ از سراسر ایالات متحده کم‌کم از راه می‌رسند. بر اساس تازه‌ترین داده‌های سی‌دی‌سی که ۱۸ ژوئن در وبسایت این مرکز درج شد، از ۱۳ ژوئن، ۱۳ مورد ابتلا گزارش شده که همچنان رو به افزایش است.

نحوه شیوع ویروس

طبق اعلام وبسایت سی‌دی‌سی، ویروس نیل غربی در بیشتر موارد از جنس فلاوی‌ویروسی و هم‌خانواده تب زرد، تب دنگی، التهاب مغز ژاپنی و ویروس زیکا است و هنگامی سرایت می‌کند که پشه کولکس، نخست پرندگان مبتلا به این ویروس، و سپس انسان و سایر حیوانات را نیش بزند.

این ویروس نه از طریق خوردن یا لمس حیوانات یا پرندگان مبتلا منتقل می‌شود و نه با تماس فیزیکی، سرفه یا عطسه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دکتر کریستین سندراک، معاون بخش پزشکی داخلی مرکز طبی سلامت یو‌سی‌دیویس واقع در سکرمنتوی کالیفرنیا، یکی از بزرگ‌ترین تصورات نادرست درباره این ویروس، آن است که انسان، میزبان طبیعی و عامل شیوع این ویروس است. او در مصاحبه ایمیلی با فاکس‌نیوز دیجیتال گفت: «انسان و اسب ناخواسته مبتلا می‌شوند. این بیماری بیشتر مختص پرندگان است. ما ممکن است مبتلا شویم، اما جزو چرخه میزبانان آن نیستیم.»

در موارد بسیار اندک و نادر نیز این ویروس از طریق پیوند عضو، انتقال خون، یا از مادر در دوران بارداری، شیردهی یا هنگام زایمان به جنین منتقل شده است.

علائم و نشانه‌ها

طبق اعلام وبسایت سی‌دی‌سی، اکثر قریب‌‌به‌اتفاق (حدود ۸۰ درصد) افرادی که به ویروس نیل غربی مبتلا می‌شوند، هیچ عوارضی ندارند.

دکتر جورج تامپسون، پروفسور پزشکی در مرکز طبی سلامت یوسی‌دیویس واقع در سکرمنتو، در مصاحبه ایمیلی با فاکس‌نیوز دیجیتال گفت: «این افراد فقط در صورتی می‌فهمند قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند که پادتن موجود در خون آنان بررسی شود.»

حدود یک‌پنجم افراد فقط به تب طولانی دچار می‌شوند که نشانه‌های آن افزون بر تب، عبارت است از بدن‌درد، سردرد، درد مفاصل، اسهال، کهیر و استفراغ. این عوارض معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود، اما برخی افراد ممکن است تا ماه‌ها پس از ابتلا، دچار ضعف و خستگی باشند.

طبق اعلام وبسایت سی‌دی‌سی، در موارد نادر (حدود یک نفر از هر ۱۵۰ مبتلا) این ویروس ممکن است به عوارض شدیدی در دستگاه عصبی، مانند التهاب مغز یا مننژیت (التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع) منجر شود.

کسانی که به بیماری حاد مبتلا می‌شوند، ممکن است دچار سردرد، گرفتگی گردن، تب شدید، گیجی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلات، تشنج و لرزش شوند، به کما بروند، یا فلج شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که عفونت این ویروس به دستگاه عصبی مرکزی سرایت کند.

عوارض بلند‌مدت مانند ابتلای طولانی به کووید

سندراک گفت هرکس چهره‌اش دچار هرگونه تغییری شود یا ضعف دست و پا داشته باشد، باید فورا به پزشک رجوع کند.

او گفت «ممکن است عوارض بلند‌مدتی درست مانند ابتلای طولانی به کووید داشته باشید.»

حدود ۱۰ درصد از مبتلایان به این گونه تهاجمی از این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.

تمام افراد مبتلا، بالقوه ممکن است به حالت حاد آن دچار شوند، اما گروه‌هایی که بیش از همه در خطر قرار دارند، عبارتند از افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند، و مبتلایان به بیماری قند، سرطان، فشارخون بالا، بیماری کلیوی، اختلالات ایمنی و سایر عارضه‌های درمانی.

دکتر مارک زیگل، پروفسور پزشکی مرکز درمانی لانگون نیویورک و کارشناس بخش پزشکی فاکس‌نیوز، در مصاحبه با فاکس‌نیوز دیجیتال گفت: «این ویروس می‌تواند برای سالمندان اثرات منفی خیلی شدیدی داشته باشد.»

تشخیص و درمان

به گفته مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده، کسانی که گمان می‌کنند به ویروس نیل غربی دچار شده‌اند، باید برای معاینه به مراکز درمانی رجوع کنند.

با معاینه کردن و بررسی علائم، احتمال قرار داشتن در معرض گزش پشه‌ها در مقطع زمانی نزدیک، و آزمایش خون یا مایع نخاعی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی برای این ویروس وجود ندارد.

درمان کردن عوارض این بیماری با داروهای مسکن موجود در داروخانه‌ها، استراحت زیاد و نوشیدن مایعات، توصیه معمول مراکز درمانی است.

کسانی که به شدت بیمار شده‌اند، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند تا از مراقبت‌های درمانی لازم برخوردار شوند.

وضعیت شیوع ویروس نیل غربی

از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس نیل غربی در ۱۹۹۹ در ایالات متحده به بعد، این ویروس هر سال در این کشور حضور داشته است. طبق گزارش مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها، شمار مبتلایان سالانه از ۲۱ مورد اندک‌شمار در ۲۰۰۰ تا ۹ هزار و ۸۶۲ مورد پرشمار در ۲۰۰۳ در نوسان بوده است.

پس از جهش شمار مبتلایان به پنج هزار و ۶۷۴ مورد در ۲۰۱۲،  شمار سالانه ابتلا نسبتا ثابت ماند و در بازه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نیز دو هزار و ۶۰۰ مورد بود.

 دکتر مارک زیگل در مصاحبه با فاکس‌نیوز دیجیتال می‌گوید که در مجموع، می‌توان گفت که شمار مبتلایان، تابع شمار پشه‌ها است.

شمار مبتلایان در ۲۰۱۹ به ۹۷۱ مورد، و در ۲۰۲۰ به ۷۳۱ مورد کاهش یافت، اما در ۲۰۲۱ جهش کرد و بار دیگر به دو هزار و ۹۱۱ مورد افزایش یافت.

شمار مبتلایان در ۲۰۲۲ نیز هزار و ۱۲۶ نفر بود.

سندراک به فاکس‌نیوز دیجیتال گفت: «پیش‌بینی کردن اینکه اوضاع بدتر خواهد شد یا نه، دشوار است، اما در مجموع کاهش عملیات مهار پشه‌ها (به علت کمبود تامین اعتبار و کم‌توجهی مردم)، تغییرات اقلیمی و افزایش بارندگی (به ویژه در غرب ایالات متحده) به افزایش موارد ابتلا منجر شده است.»

به گفته تامپسون که متخصص بیماری‌های عفونتی است، طبق نظریه‌ای دیگر، افزایش موارد ابتلا، در سال‌های مرطوب‌تر مشهود است.

او افزود: «البته ظرافت‌های پیچیده‌تری در کار است و مقدار ویروس موجود در خون پرندگان و حتی دمای فعلی را هم می‌توان جزو عوامل چشمگیر اثرگذار بر میزان شیوع بیماری دانست.»

بهترین روش‌های پیشگیری

زیگل خاطرنشان کرد در مجموع، می‌توان گفت که شمار مبتلایان تابع شمار پشه‌ها است.

او گفت که در برخی از بخش‌های کالیفرنیا، در تالاب‌های غیرمسکونی در برخی نواحی، با پهپاد حشره‌کش‌های ضدشفیره می‌پاشند تا جمعیت پشه‌ها کاهش یابد.

دکتر زیگل گفت: «این رویکرد از لحاظ کارایی و اثر منفی نگذاشتن بر محیط زیست و حیات وحش، از دنبال کردن پشه‌های بالغ خیلی بی‌خطرتر است.»

زیگل افزود که در کنار روش کاهش دادن جمعیت پشه‌ها، بهترین راه‌های حفاظت، عبارتند از به‌کارگیری حشره‌کش‌ها، پوشیدن لباس آستین‌بلند و نرفتن به کنار گستره‌های آبی راکد مثل برکه‌ها، دریاچه‌ها یا پهنه‌های آبی پشت سدها که محل رشد پشه‌ها به‌شمار می‌روند.

سندراک نیز افزود: «پشه‌ها همیشه نیش می‌زنند بنابراین، باید در ماه‌های ژوئیه و اوت که بدترین ماه‌ها در این زمینه‌اند، برای اطمینان خاطر، لباس آستین‌بلند پوشید و از پشه‌کش استفاده کرد.»

بیشتر از بهداشت و درمان