فشار گرانی بر روی همه؛ وزیر کار وعده افزایش ۲۰ درصدی یارانه دهک‌های پایین را داد

فعالان کارگری می‌گویند لایحه برنامه هفتم توسعه ضدکارگری است و منافع کارفرمایان را تضمین می‌کند

وزیر کار بندهای ضدکارگری لایحه برنامه هفتم توسعه را انکار کرد‌ــ تسنیم

در حالی‌ که تمام دهک‌های درآمدی در ایران آثار تورم فزاینده را در زندگی خود احساس می‌کنند و بهای برخی کالاها و خدمات نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، دولت ابراهیم رئیسی قصد دارد ۲۰ درصد به یارانه دهک‌های پایین اضافه کند. این خبر را صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد و در پاسخ به این سوال که آیا یارانه دیگر اقشار جامعه نیز اضافه می‌شود، گفت که آرزو می‌کند دولت بتواند این کار را انجام دهد.

مرتضوی بدون اشاره به شیب صعودی نرخ تورم، وعده «اتفاق‌های خوب» در اقتصاد ایران را داد و مدعی شد سفرهای ابراهیم رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین به «رونق خوبی» در سال ۱۴۰۲ منجر می‌شود.

وزیر رفاه همچنین از خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها خواست که درباره لایحه برنامه هفتم توسعه پیشداوری نکنند.

طی روزهای اخیر، شمار زیادی از فعالان کارگری اعلام کردند در لایحه برنامه هفتم توسعه که دولت ابراهیم رئیسی آن را تدوین کرده است، بندهای ضدکارگری وجود دارد و بیشتر از اینکه به فکر کارگران و امنیت شغلی آنان باشد، منافع کارفرمایان را تضمین می‌کند. با این حال وزیر رفاه ضمن انکار بندهای ضدکارگری لایحه برنامه هفتم توسعه، مدعی شد اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شوند صحت ندارند و شخصیت‌های مختلف پس از ارسال این لایحه به مجلس، می‌توانند نقدهای خود به آن را بیان کنند.

مرتضوی ضمن دفاع از لایحه دولت گفت: برخی اصلاحات در حوزه صندوق‌ها گریزناپذیر است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه این اصلاحات را انجام دهیم. او مدعی شد این اصلاحات با «شیب ملایم و منطقی» انجام می‌شوند تا مشکلی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، سال گذشته نیز در جریان حذف ارز ترجیحی کالاها تحت عنوان «جراحی اقتصادی» وعده دادند که افزایش قیمت‌ها با شیب ملایم اتفاق می‌افتد و آن هم از طریق یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی جبران می‌شود؛ اما به‌ فاصله اندکی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بسیاری از کالاها و خدمات با انفجار قیمت‌ها روبرو شدند و نرخ تورم نیز افزایش یافت.

اکنون در حالی‌ که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خانوارهای ایرانی حتی برای خرید یک کیلو برنج و یک شانه تخم‌مرغ هم کفایت نمی‌کند، وعده افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها مطرح می‌شود.

طبق مصوبه شورای عالی کار، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۷ درصد افزایش یافت، حال‌ آنکه حتی گزارش‌های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از تورم نقطه‌ای بالای ۵۰ درصد در ماه‌های فروردین و اردیبهشت حکایت دارند. بررسی‌های کارشناسان و اخبار درزکرده از بانک مرکزی ایران نیز حاکی از آن است که تورم نقطه‌ای در فروردین‌ ۱۴۰۲ به رقم بی‌سابقه ۷۰ درصد نزدیک شد.

دولت ابراهیم رئیسی در لایحه برنامه هفتم توسعه به کارفرمایان اجازه می‌دهد کارگران غیرماهر را با نصف حقوق و بیمه استخدام کنند. شرایط اخراج این کارگران را هم آسان کرده است. طبق ماده‌های ۶۶ و ۶۷ این برنامه، سن بازنشستگی افزایش هم یافته‌ است و معلولان هم به شرطی استخدام می‌شوند که نصف حقوق کارگران دیگر را دریافت کنند.