قدرت اول منطقه توان آبرسانی به شهروندانش را ندارد

در پی بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در چالوس، آب لوله‌کشی مناطق غرب تهران قطع شد

در نتیجه سیل اخیر، ورودی مخازن سد کرج مسدود شدــ فرارو

بارندگی‌های شدید روزهای اخیر در شرایطی که زیرساخت‌ها در ایران اکثرا مستهلک و فرسوده شده‌اند، نه‌تنها بخش‌ زیادی از جاده چالوس را به‌طور کامل تخریب کرد، بلکه به قطع گسترده آب در مناطقی از تهران و کرج منجر شد.

روز جمعه ۱۹ خرداد، هم‌زمان با شدت یافتن بارندگی‌ها و جاری شدن سیل در برخی نقاط، ساکنان مناطق غربی تهران از جمله ستارخان، شهرآرا، صادقیه، گیشا و پونک با ارسال پیام‌هایی به رسانه‌ها، از قطع آب لوله‌کشی یا کاهش شدید فشار آب خبر دادند. برخی کاربران نیز در فضای مجازی نوشتند که شرکت آب و فاضلاب تهران به تماس‌های آنان پاسخ نمی‌دهد.

بر اساس گزارش‌های مردمی، گستردگی قطعی آب لوله‌کشی طی روزهای شنبه و یکشنبه افزایش یافت و ساکنان قیطریه، شهرک غرب و عظیمیه کرج هم بی‌ آب ماندند.

به‌رغم اعتراض‌های پیاپی مردم، مسئولان وزارت نیرو از هرگونه پاسخگویی درباره علت قطعی آب طفره می‌رفتند تا اینکه خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه سیل اخیر جاده چالوس و مسدود شدن ورودی‌های مخازن علت اصلی قطع آب است. پس از آن اداره کل آب و فاضلاب استان تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای، مسدود شدن مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج در اثر جاری شدن سیل را علت بروز این مشکل اعلام کرد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شامگاه دوشنبه ۲۲ خرداد به نقل از محمد پورحمید، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، وعده داد که مشکل قطعی آب تا عصر سه‌شنبه حل می‌شود. این مقام وزارت نیرو از بازگشایی مسیرهای مسدودشده تا «ساعاتی دیگر» خبر داد و گفت که با آبگیری کامل مخازن، مشکلات افت فشار به‌طور کامل رفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره اینکه چرا سیل اخیر به مسدود شدن مخازن منجر شد و چرا رفع انسداد آن‌ها بیش از سه روز طول کشید، توضیحی نداد اما در ادامه رویه همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی، انگشت اتهام را به‌ سوی مردم گرفت و از آنان خواست آب کمتری مصرف کنند تا سرعت تراز مخازن بیشتر و پایداری شبکه تسریع شود.

مقام‌های حکومت ایران همواره در واکنش‌ به بحران‌های کمبود آب، برق و گاز مردم را به زیاده‌روی در مصرف متهم می‌کنند؛ حال‌ آنکه بررسی‌های کارشناسی آشکار می‌کند علت اصلی ناترازی‌ها نبود طرح‌ها و برنامه‌های جامع و کارآمد برای توسعه، ترمیم و به‌روز کردن زیرساخت‌ها است. کارشناسان هم بارها تاکید کرده‌اند که دولت‌های جمهوری اسلامی برای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت منابع آبی برنامه‌ریزی نمی‌کنند و بودجه کافی به این طرح‌ها اختصاص نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه هم‌میهن روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از آرش میلانی، رئیس سابق کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران، نوشت که حجم فرسودگی شبکه آب تهران قابل‌توجه است و پیش‌بینی میزان رسوب بارندگی‌ها به سیستم‌های خاصی نیاز دارد که در ایران موجود نیست.

به گفته این مقام سابق شورای شهر، همواره درصدی از آب تهران به دلیل فرسودگی شبکه آب شهری هدر می‌رود، در حالی‌ که با تخصیص بودجه کافی می‌توان از آن جلوگیری کرد. روز دوشنبه نیز رسانه‌های داخلی ایران به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی نوشتند که ایمن‌سازی جاده چالوس به هزار میلیارد بودجه نیاز دارد. وضعیتی که در دیگر بخش‌ها از جمله طرح‌های توسعه گازی نیز مشاهده می‌شود.

در کشوری که دارای دومین ذخایر گاز جهان است، هم‌زمان با روزهای سرد سال گاز شهری برخی مناطق ایران قطع می‌شود و به‌رغم اینکه شواهد اثبات می‌کند تعویق طرح‌های توسعه‌ای بحران کمبود گاز را تشدید می‌کند، مقام‌های حکومتی از مردم می‌خواهند گاز کمتری مصرف کنند. در روزهای گرم تابستان نیز همواره این مردم‌اند که به «بدمصرفی» برق متهم می‌شوند.

در شرایطی که زیرساخت‌های ایران در تمام بخش‌ها به‌ میزان قابل‌توجهی فرسوده‌اند و حکومت برای بهسازی و روزآمد کردن آن‌ها بودجه و دانش کافی ندارد، دارایی‌های مردم ایران سخاوتمندانه‌ در راه تولید سلاح و پیشبرد فعالیت‌‎های هسته‌ای هزینه می‌شود و بخش زیادی از منابع کشور هم برای فعالیت‌های توسعه‌طلبانه جمهوری اسلامی در خارج از مرزها تخصیص داده می‌شوند؛ موضوعی که در روزهای اخیر دستمایه انتقاد و طنز تلخ برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است و برخی از آن‌ها ضمن کنایه به حکومت نوشته‌اند که «قدرت اول منطقه» موشک هایپرسونیک می‌سازد اما در پایتخت قدرت آبرسانی به شهروندانش را ندارد.

تصمیم دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه بدهی‌های عراق به ایران برای تامین ارز مسافرتی حجاج تخصیص داده شود، صدای حسن نوروزی، نماینده اصول‌گرای مجلس، را هم درآورد. او با «ضدانقلابی» خواندن این تصمیم گفت بهتر است این پول خرج آب تهران شود تا مردم تهران آب نیترات‌دار نخورند.

بر اساس گزارش‌های میدانی، در چهار روز منتهی به صبح سه‌شنبه، بیش از یک میلیون نفر از ساکنان مناطق غربی تهران آب نداشتند یا با افت شدید فشار آب مواجه بودند. در برخی مناطق هم با تانکر آبرسانی شد.