آلمان برای مقابله با حمله احتمالی روسیه از اسرائیل سامانه دفاع موشکی می‌خرد 

سامانه تیر-۳ ساخت صنایع هوافضای اسرائیل است و به طور مشترک با همکاری ایالات متحده آمریکا تولید شده است

سیستم گنبد آهنین را شرکت دفاعی اسرائیلی رافائل به سفارش دولت ساخت -AFP

منابع خبری از قصد برلین برای خریداری سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به «تیر-۳» تا پایان سال جاری میلادی خبر داده‌اند. 

خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم ژوئن، بر اساس اسناد فاش‌شده وزارت دارایی آلمان نوشت که هزینه خریداری این سامانه ۴.۳ میلیارد دلار تعیین شده است. بنا به این اسناد، قانونگذاران آلمانی باید تا هفته آینده پرداخت اولیه ۴۹۵ میلیون دلاری آن را تایید کنند. 

سامانه دفاع موشکی پیشرفته تیر-۳ برای رهگیری موشک‌ها در خارج از اتمسفر زمین طراحی شده است و اولین لایه سامانه دفاع موشکی اسرائیل -متشکل از گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد، تا تیر-۳ برای نابودی و متوقف کردن موشک‌های دوربرد کلاهک‌دار متعارف در ارتفاع امن- به شمار می‌رود. سامانه تیر-۳ اقدام متقابل برلین در برابر تهدیدهای احتمالی مسکو قلمداد می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اسناد فاش‌شده وزارت دارایی آلمان، برلین در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ یک توافقنامه بین‌دولتی با اسرائیل برای خرید سامانه تیر-۳ امضا کند و اگر این توافقنامه منعقد نشود، آلمان ممکن است بخشی از پیش‌پرداخت یا تمام آن را به‌عنوان غرامت در ازای هزینه‌های صورت گرفته از دست بدهد. 

هزینه سیستم سامانه موشکی تیر-۳ برای نیروی هوایی آلمان بیش از برآورد اولیه‌ای است که حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود. 

اقدام‌های مسکو در تشدید درگیری و جنگ در اوکراین زنگ خطر را در بسیاری از کشورهای غربی در زمینه کمبود سامانه‌های پدافند زمین به هوای دفاع موشکی از جمله واحدهای پاتریوت و سامانه جدیدتر موسوم به آی‌آر‌آی‌اس-تی (IRIS-T) به صدا درآورد. 

سامانه تیر-۳ ساخت صنایع هوافضای اسرائیل است و به طور مشترک با همکاری ایالات متحده آمریکا تولید شده است و از این رو، فروش آن به آلمان مستلزم تایید واشنگتن است. 

توافق فروش این سامانه دفاعی به آلمان در ابتدا در مارس ۲۰۲۲ و به‌عنوان اقدام متقابل آلمان در مقابل تهدیدهای بالقوه مسکو گزارش شده بود. 

پیش‌تر، در ماه مه وزارت دفاع هلند اولین قرارداد صادرات سامانه دفاعی با اسرائیل را امضا کرد تا سامانه موشک توپخانه «پلاس» ساخت کارخانه اسرائیلی «البیت» را دریافت کند. 

در آن زمان، این قرارداد ۳۰۵ میلیون دلاری، یکی از بزرگ‌ترین خریدهای سامانه دفاع موشکی یک کشور اروپایی از اسرائیل معرفی شده بود.

پیش از این، کشورهای فنلاند و قبرس نیز از خرید سامانه‌های دفاع هوایی از اسرائیل خبر داده بودند. 

بیشتر از جهان