اسرائيل؛ کشوری که بیشترین سود را از طولانی شدن جنگ اوکراین می‌برد

اروپا که در گذشته فعالیت‌های نظامی خود را سال‌ها متوقف کرده بود، پس از آغاز جنگ اوکراین، به واقعیت جدیدی چشم گشوده است

کشورهای اروپایی، چه دوستان و چه کشورهای دور، شاهد تغییر چشمگیری در تعامل با سلاح‌های اسرائیلی‌اند - AFP

صنایع دفاعی وابسته به وزارت دفاع در تل‌آویو فاش کرد که حجم فروش تسلیحات اسرائیل در ۲۰۲۳ شاهد جهش بزرگی خواهد بود؛ به ویژه با قراردادهای جدیدی که با شماری از کشورهای اروپایی و آسیایی امضا یا منعقد شده است. این در حالی است که تل‌آویو و واشنگتن اعلام کردند که ایالات متحده به اسرائیل چراغ‌سبز نشان داده است تا سامانه‌های پدافند هوایی و سامانه ضدموشکی «حیتس۳» را که برای رهگیری موشک‌های دوربرد استفاده می‌شود، به آلمان به فروشد.

یایر کولاس، رئیس بخش صادرات امنیتی وزارت دفاع اسرائیل، گفت: «جنگ اوکراین معادلات جهان را به هم ریخته است و کشورهای اروپایی تمایل بیشتری به خرید سلاح، تجهیزات جنگی و مهمات از اسرائیل یافته‌اند. صنایع اسرائیل این قراردادها را علنی می‌بندد». 

او در توضیح این موضوع گفت: «اروپا که در گذشته فعالیت‌های نظامی خود را سال‌ها متوقف کرده بود، پس از آغاز جنگ اوکراین، به واقعیت جدیدی چشم گشوده است.» 

یایر کولاس افزود: «هیچ کس نمی‌داند که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، چه نقشه‌ای در سر دارد. از این ‌رو، نباید در چنین شرایطی خود را به مخاطره انداخت. به همین دلیل، کشورهای اروپایی بودجه نظامی خود را به شدت افزایش داده‌اند و وارد رقابت تسلیحاتی بی‌سابقه‌ای شده‌اند.»

در همین حال، منابع دیگری در وزارت دفاع اسرائيل اظهار داشتند که کشورهای آسیایی، به ویژه ژاپن، نیز تصمیم گرفته‌اند با توجه به تشدید بحران با چین، خرید تسلیحات خود را افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، برلین از واشنگتن خواسته بود که به اسرائیل اجازه دهد بخشی از تسلیحات خود، به ویژه سامانه دفاع ضدبالستیک «حیتس»، را به آلمان بفروشد. تایید آمریکا شرط تکمیل هرگونه معامله فروش این موشک‌ها است، زیرا ایالات متحده ۸۰ درصد از هزینه‌های توسعه سامانه دفاع موشکی «حیتس» را که ۲.۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، پرداخت می‌کند، و افزون بر این، سامانه موشکی «حیتس۳» شامل قطعات فنی توسعه‌یافته در ایالات متحده است.

پس از سفر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در روز جمعه، سوم مارس (۱۲ اسفند)، به واشنگتن و دیدار او با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، و رهبران پنتاگون، ایالات متحده موافقت خود را با فروش تسلیحات موردنظر به آلمان اعلام کرد. تایید واشنگتن، تحول مهمی در راستای تکمیل توافقی به شمار می‌رود که اسرائیل از مدت‌ها پیش جویای آن بوده است.

به گفته منابع اسرائیلی، موافقت ایالات متحده با فروش تسلیحات اسرائيل، فقط به آلمان محدود نمی‌شود، بلکه شامل همه کشورهای عضو ناتو است. بنا به گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تا ۱۰ روز دیگر و در جریان سفرش به آلمان، انعقاد این توافقنامه را اعلام کند. همچنین، آلمان قصد دارد پهپادهای «هارون» و موشک ضدتانک «اسپایک» از اسرائیل خریداری کند. 

افزون بر این، اسرائيل قراردادهای دیگری نیز با شماری از کشورهای اروپایی امضا کرده است که  اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اسرائیل در قراردادی که به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار با دانمارک امضا کرده است، قصد دارد توپ‌های خودکششی اتموس به این کشور بفروشد. این توپ‌ها که در شرکت البیت اسرائیل تولید می‌شوند، می‌توانند به هدف موردنظر تا فاصله ۳۰ کیلومتری با دقت بالا اصابت کنند. در قراردادی به ارزش ۲۳۰ میلیون یورو که بافنلاند امضا شده است، اسرائیل سامانه پدافندهوایی باراک مکس به فنلاند می‌فروشد و افزون بر آن، قرارداددیگری نیز به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار برای فروش موشک و سکوهای متحرک، با این کشور امضا کرده است.همچنین، اسرائیل قراردادی به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار برای فروش سامانه پدافند هوایی اسپایدر، با جمهوری چک امضا کرده است. در یک قرارداد دیگر با رومانی، اسرائیل قصد دارد پهپادهایی را به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار به این کشور بفروشد. از این‌ها گذشته، اسرائیل تصمیم دارد جنگنده‌های آموزشی رزمی اف۱۶ را به لهستان بفروشد. در گزارشی که یکشنبه گذشته، ۵ مارس (۱۴ اسفند ۱۴۰۱)، منتشر شد، آمده است که ۷۰ درصد تجهیزات نظامی و امنیتی آذربایجان را اسرائیل تامین می‌کند. همچنین، اسرائیل قراردادهایی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای فروش تجهیزات جنگی با کشورهای عضو پیمان ابراهیم، امضا کرده است.

در حالیکه ارزش صادرات نظامی و امنیتی اسرائیل در ۲۰۱۲ به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسید، اینک پیش‌بینی می‌شود که این رقم در ۲۰۲۲ (که جزئیات آن آوریل آینده منتشر می‌شود)، افزایش چشمگیری را نشان دهد. سهم کشورهای اروپایی از این معاملات دست‌کم ۴۰ درصد است. داده‌های سه شرکت عمده فروش تسلیحات اسرائيل در ماه گذشته، نشان می‌دهد که میزان سفارش‌ها برای خرید تسلیحات اسرائیل در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ به رکورد جدیدی رسیده است. طبق این گزارش، میزان فروش شرکت رافائل به ۱۰ میلیارد دلار، صنایع هوافضا به ۱۶ میلیارد دلار، و شرکت البیت به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد. به همین دلیل، بخش صادرات امنیتی وزارت دفاع اسرائیل تیم‌های ویژه‌ای برای هر کشور ایجاد کرده است تا به درخواست‌ها و خریدها توجه لازم معطوف شود.

بوعز لوی، مدیرکل صنایع هوافضای اسرائیل، گفت: «کشورهای اروپایی، چه دوستان و چه کشورهای دور، شاهد تغییر چشمگیری در تعامل با سلاح‌های اسرائیلی‌اند.» او افزود: «پس از شعله‌ور شدن جنگ اوکراین و در پی تصمیم کشورهای اروپایی به دو برابر کردن بودجه نظامی و بازسازی نیروهای نظامی خود به روش جدید و مدرن، این کشورها متوجه شده‌اند که صنایع دفاعی اسرائیل هدف موردنظر آن‌ها را برآورده می‌کند؛ به ویژه که احساس می‌کنند آن‌ها نیز به همان چالش امنیتی دچار شده‌اند که اسرائيل با آن روبه‌رو است.» 

بوعز لوی خاطرنشان کرد: «کشورهای مزبور دیگر در باره قیمت با من صحبت نمی‌کنند، زیرا همه عجله دارند و دستیابی به سلاح را نیازی فوری می‌دانند. البته شرکت‌های اسرائیل نیز برای تولید تسلیحات آمادگی کامل دارند.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه