نخستین مورد نادر علمی؛ تمساح‌ باکره بچه‌دار شد

این تمساح مادر جدا نگه داشته شده بود و به‌هیچ‌وجه با تمساح‌های نر تماس نداشت، همچنین جنین این تمساح ۹۹.۹ درصد با خودش شباهت ژنتیکی دارد

زایمان باکره یا بکرزایی در پرندگان، مارمولک‌ها، مارها و ماهیان ثبت شده است اما تاکنون هرگز در تمساح مشاهده نشده بود - Canva

به گزارش اسکای‌نیوز، تمساحی در کاستاریکا خودبه‌خود آبستن شده است؛ این نخستین مورد ثبت‌شده از «بکرزایی» در این گونه خزندگان است.

بر اساس این گزارش، با اینکه این تمساح در باغ وحش و در اسارت زندگی می‌کرد و با تمساح‌های نر هیچ تماسی نداشت، درون یکی از تخم‌های او جنینی کاملا شکل‌یافته پیدا شد.

این جنین ۹۹.۹ درصد با مادرش شباهت ژنتیکی دارد و تایید می‌کند که پدر ندارد.

زایمان باکره یا بکرزایی در پرندگان، مارمولک‌ها، مارها و ماهیان ثبت شده است اما تاکنون هرگز در تمساح مشاهده نشده بود.

به گزارش اسکای‌نیوز، تمساح موردنظر سال ۲۰۱۸ در سن ۱۸ سالگی یک سری تخم گذاشت که هفت تخم ماندنی به نظر می‌رسیدند و برای تولیدمثل انتخاب شدند؛ اما بعد از سه ماه که نوزادی از آن‌ها بیرون نیامد، آن‌ها را شکستند. یکی از این تخم‌ها حاوی جنین مرده تمساح بود.

محققان متخصص بکرزایی دانشگاه ویرجینیا تک این جنین را بررسی و یافته‌هایشان را در مجله مقالات زیست‌شناسی انجمن سلطنتی منتشر کردند.

آن‌ها بر اساس این یافته‌ها اعلام کردند تمساح‌ها می‌توانند بدون آنکه کسی متوجه شود، بکرزایی کنند: «تخم‌گذاری خزندگان در وضعیت اسارت نامعمول نیست ولی اگر مدتی از جفتشان جدا باشند، این تخم‌ها معمولا ماندنی به شمار نمی‌آیند و کنار گذاشته می‌شوند. اما طبق این یافته‌ها، این تخم‌ها را بدون حضور نرها نیز می‌توان ماندنی به شمار آورد. در ضمن با توجه به آنکه امکان دارد بکرزایی‌ها در حضور جفت‌های احتمالی رخ داده باشد، ممکن است مواردی از تولیدمثل ماده‌هایی که با نرها همزیستی داشته‌اند، از نظر دور مانده باشد.»

به گفته این محققان، بر اساس این یافته‌ها می‌توان در مورد قابلیت‌های تولیدمثل خویشاوندان منقرض‌شده تمساح‌ها به‌ویژه دایناسورها «نظرهای وسوسه‌انگیزی» مطرح کرد.