تعهد آمریکا به گسترش همکاری‌های امنیتی با عربستان سعودی

وزارت خارجه آمریکا: تعهد به ادامه و گسترش همکاری‌های راهبردی با عربستان سعودی با هدف ایجاد یک خاورمیانه آرام‌تر، امن‌تر، مرفه‌تر و با‌ثبات‌تر است

سفر بلینکن به ریاض دومین سفر یک مقام‌ بلند‌پایه آمریکایی به عربستان سعودی طی یک ماه گذشته به‌حساب می‌آید - MIDO AHMED/ AFP

در آستانه ورود آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به عربستان سعودی، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از هشت دهه روابط سیاسی «راهبردی» با ریاض تمجید کرد و نوشت دولت آمریکا متعهد است که به همکاری‌های خود با مقام‌های سعودی در طیف گسترده‌ای از مسائل نظامی، سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم، اقتصادی و انرژی، از جمله نوآوری در انرژی‌ها پاک، ادامه دهد.

در بیانیه روز سه‌شنبه ششم ژوئن (۱۶ خردادماه ۱۴۰۲) وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که تعهد به ادامه و گسترش همکاری‌های راهبردی با عربستان سعودی با هدف ایجاد یک خاورمیانه آرام‌تر، امن‌تر، مرفه‌تر و با‌ثبات‌تر است.

به‌نوشته وزارت خارجه آمریکا، صنایع نظامی ایالات متحده همچنان تامین‌کننده اصلی جنگ‌افزارها و نیازهای دفاعی عربستان سعودی به‌شمار می‌روند و ارزش خریدهای نظامی عربستان سعودی از ایالات متحده بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تداوم همکاری‌های امنیتی، مشارکت در رزمایش‌های مشترک و تقویت سامانه‌های دفاع هوایی عربستان سعودی، در برابر موشک‌ها و پهپادهای تهاجمی، از جمله زمینه‌های همکاری‌های دفاعی و نظامی میان عربستان سعودی و ایالات متحده معرفی شده است.

علاوه بر خریدهای نظامی، برآورد می‌شود حدود هفت هزار تن از نیروهای نظامی آمریکا در ماموریت‌های گوناگون در عربستان سعودی حضور دارند.

در بخش دیگری از بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه آمریکا از تلاش‌های دولت عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله درگیری‌های نظامی در سودان و جنگ در اوکراین، قدردانی شده است.

کمک ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی به اوکراین و نیز حمایت دیپلماتیک این کشور از قطعنامه‌های سازمان ملل، برای پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از جمله اقدام‌ها و تدابیر بین‌المللی ریاض است که با استقبال مقام‌های آمریکایی مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به توان اقتصادی عربستان سعودی و برنامه‌های توسعه‌محور دولت برای تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور نوشت رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی عربستان سعودی در سال میلادی گذشته، فرصت‌های فراوانی برای حضور و فعالیت شرکت‌های آمریکایی ایجاد کرده است.

به‌نوشته وزارت خارجه آمریکا، صادرات این کشور به عربستان سعودی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از امنیت شغلی بیش از ۱۶۵ میلیون آمریکایی پشتیبانی کرده است.

در همایش اخیر نوآوری‌های فناوری در ریاض، شرکت‌های آمریکایی بیش از ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید را اعلام کردند.

شبکه خبری العربیه، روز جمعه در گزارشی نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل روی کار آمدن خود سیاست‌ها و برنامه‌هایی را پیش‌ برد که با منافع عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس همخوانی نداشت، ولی در ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی از نزدیکی مجدد روابط عربستان سعودی و دولت آمریکا منتشر شده است.

آنتونی بلینکن در روز نخست سفر خود به عربستان سعودی قرار است در نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نیز شرکت کند.

سفر آنتونی بلینکن به ریاض دومین سفر یک مقام‌ بلند‌پایه آمریکایی به عربستان سعودی طی کم‌تر از یک ماه گذشته به‌حساب می‌آید. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز ماه گذشته در ریاض میهمان مقام‌های دولتی عربستان سعودی بود.

بیشتر از جهان