سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به عربستان سعودی؛ مادورو به دنبال چیست؟

نیکلاس مادورو پیش از سفر به جده، در مراسم تحلیف رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شرکت کرد

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در جده‌ــ AFP

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه در راس هیئتی بلندپایه وارد عربستان سعودی شد و در کاخ السلام در جده، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رئیس شورای وزیران این کشور، دیدار کرد.

به گزارش واس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، طرفین در این دیدار روابط بين دو کشور، چشم‌انداز همکاری‌ها و فرصت‌های تحكيم روابط در زمینه‌های مختلف و مسائل موردعلاقه مشترک را بررسی کردند.

در بدو ورود نیکلاس مادورو به فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده، بدر بن سلطان بن عبدالعزیز، معاون امیر منطقه مکه، و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی، از او و هیئت همراهش استقبال کردند.

واس از محتوای گفت‌وگوهای طرفین جزئیات بیشتری منتشر نکرد اما مادورو به محض ورود به عربستان سعودی، در توییتر نوشت که هدف این سفر از پیش برنامه‌ریزی‌نشده تقویت روابط دوجانبه است. وزارت ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا هم روز دوشنبه در بیانیه‌ای به زبان اسپانیایی، از همکاری عربستان سعودی با ونزوئلا در نشست اوپک پلاس قدردانی کرد.

سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا از ترکیه به عربستان سعودی یک روز بعد از نشست اوپک‌پلاس و اعلام تصمیم عربستان سعودی و دیگر اعضای این نهاد عظیم نفتی برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۲۴ انجام شد. او پیش از سفر به جده، در مراسم تحلیف رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شرکت کرده بود.

این دیدار از نظر زمان‌بندی، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از یک سو در آستانه نشست بین‌المللی مبارزه با افراط‌گرایی به میزبانی ریاض انجام می‌شود که ریاست آن برعهده آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، است که به این منظور عازم عربستان سعودی می‌شود. از سوی دیگر، عربستان سعودی هفته آینده میزبان نشست تجاری چین خواهد بود؛ کشوری که مهم‌ترین رقیب ایالات متحده در منطقه و جهان تلقی می‌شود و روابط آن‌ها به دلایل مختلف تنش‌آلود است. واشنگتن به هر طریق در پی مهار نفوذ روزافزون چین در منطقه و همین‌طور جهان است.

سفر مادورو به عربستان سعودی آخرین نمونه از روابط دیپلمات ریاض با کشورهایی است که با ایالات متحده روابطی پرچالش دارند. عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ماه مارس با میانجیگری چین، موافقت کردند روابط دیپلماتیک دوجانبه را از سر بگیرند. پس از آن، ریاض روابطش با دمشق را ترمیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا از سال‌ها پیش تحریم‌های مختلفی علیه ونزوئلا وضع کرده است. این تحریم‌ها که ادعا می‌شود دلیلش فساد، قاچاق مواد مخدر، نقض حقوق بشر و حمایت از حزب‌الله لبنان است، تراکنش‌های مالی دولت ونزوئلا را هم تحت تاثیر قرار داده و بحران سیاسی و اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرده است.

عربستان سعودی و ونزوئلا مبادلات تجاری چندانی ندارند. بنا به گزارش رصد‌خانه پیچیدگی اقتصادی مستقر در آمریکا، صادرات عربستان سعودی به ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۹ میلیون دلار بوده است. ونزوئلا هم اندکی بیش از یک‌چهارم این مبلغ یعنی تنها ۵۰۸ هزار دلار صادارات به عربستان سعودی داشته است.

با توجه به برتری اقتصادی عربستان سعودی در منطقه، جایگاه مهم سیاسی این کشور و همین‌طور رویکرد درهای باز این کشور در قبال دیگر کشورها، به نظر می‌رسد کاراکاس به ریاض و خاورمیانه به عنوان راهی برای بهبود اوضاع اقتصادی خود می‌نگرد.

ونزوئلا و ایران، دو کشور مغضوب ایالات متحده که تحریم‌های فاجعه‌بار واشنگتن اقتصادشان را به ورطه ورشکستگی کشانده، سال‌ها است که در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری دارند. در آخرین مورد، ونزوئلا در ماه ژانویه یک هزار دستگاه خودرو از شرکت خودروسازی سایپا تحویل گرفت. اوایل فوریه هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در چارچوب یک سفر منطقه‌ای، از ونزوئلا دیدار کرد.

بیشتر از جهان