روسیه مدعی شد حمله «در مقیاس بزرگ» اوکراین را خنثی کرده است

مسکو در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که اوکراین در روزهای گذشته بارها اعلام کرد برای یک ضدحمله بزرگ به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده خود آماده می‌شود

روسیه در حال حاضر بخش‌هایی شرق، جنوب و جنوب شرقی خاک اوکراین را در اختیار داردــ AFP

روسیه اعلام کرد که حمله بزرگ اوکراین به منطقه دونتسک را خنثی کرده است و همچنین مدعی شد که نیروهایش ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشته و تانک‌ها و خودروهای زرهی آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه بامداد دوشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «صبح چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، دشمن حمله‌ای گسترده‌ به پنج بخش در سمت دونتسک جنوبی را آغاز کرد. در طول روز، اشغالگران ۲۳ حمله انجام دادند که یگان‌های نیروی دفاعی همه آن‌ها را دفع کردند.»

وزارت دفاع روسیه همچنین افزود که اوکراین این حمله را با استفاده از شش گردان مکانیزه و دو گردان تانک آغاز کرده است. در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «هدف دشمن شکستن خط دفاعی ما در آسیب‌پذیرترین بخش بود اما به آنچه می‌خواست نرسید و موفقیتی نداشت.»

مسکو همچنین اعلام کرد که نیروهایش ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشتند و ۱۶ تانک، سه خودرو جنگی پیاده‌نظام و ۲۱ خودرو زرهی جنگی را منهدم کردند.

دونتسک یکی از چهار قلمرو اوکراین است که روسیه در سپتامبر گذشته به همراه لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون ضمیمه خاکش کرد. مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را هم به تصرف خود درآورده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین پس از تهاجم مسکو به کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲، برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده آماده شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفت: «اوکراین آماده است عملیات متقابل موردانتظار خود برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت‌اشغال روسیه را آغاز کند.»

با این حال اوکراین در مورد آنچه «ضدحمله» نامیده می‌شد، سیگنال‌های متفاوتی منتشر کرد و دقیقا معلوم نبود که این ضدحمله به صورت تهاجم اولیه و محدود برای تضعیف نیروها و تاسیسات نظامی روسیه است یا یک حمله هم‌زمان در مقیاس بزرگ در کل خط مقدم یک هزار و ۱۰۰ کیلومتری.

با وجود ادعاهای روسیه مبنی بر خنثی کردن حمله بزرگ اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدیویی یکشنبه شب خود به این موضوع هیچ اشاره‌ای نکرد.

اوکراین در هفته‌های اخیر به دنبال تضعیف مواضع روسیه بوده است. اواخر ماه گذشته، یک مقام ارشد اوکراینی گفت که عملیات مقدماتی مانند تخریب خطوط تدارکات یا انفجار انبارها آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ حمایت غرب را آغاز کرد و به‌دنبال دریافت کمک‌های نظامی و تسلیحاتی بیشتر است؛ تسلیحاتی که برای موفقیت در برنامه‌های اوکراین کلیدی‌اند.

ولودیمیر زلنسکی که برای شرکت در اجلاس جامعه سیاسی اروپا به مولداوی سفر کرده است، روز جمعه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار کرد. مکرون در این دیدار گفت که فرانسه قصد دارد با تجهیزات دفاع هوایی خود از مردم اوکراین در برابر حملات روسیه محافظت کند. او همچنین تصریح کرد که در مورد مقدمات ایجاد چارچوب لازم برای شروع آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی مطابق با نیازهای نیروی هوایی اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند.

بیشتر از جهان