روایت اسکای‌نیوز از قرارداد یک میلیون دلاری فروش مهمات ایران به روسیه

اسکای‌نیوز می‌گوید نمی‌تواند این سند را به‌طور مستقل تایید کند اما منابع این رسانه بریتانیایی گفته‌اند که خبر این قرارداد تسلیحاتی را به نقل از «اسناد ۱۰۰ درصد موثق» نقل کرده‌اند

برخی گزارش‌ها به همکاری پهپادی جمهوری اسلامی و روسیه برای هدف گرفتن زیرساخت‌ها در اوکراین اشاره می‌کند-REUTERS/Alexander Ermochenko

منابع امنیتی مطلع به اسکای‌نیوز گفتند که براساس متن قرارداد تسلیحاتی که آن را مشاهده کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران تسلیحاتی و مهماتی به ارزش یک میلیون دلار (۸۰۰ هزار پوند) را برمبنای یک قرارداد تسلیحاتی برای جنگ در اوکراین به روسیه فروخته است.

به گزارش اسکای‌نیوز این سند ۱۶ صفحه‌ای به تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ بخشی از  ارسال مهمات توپخانه‌ای و راکت به روسیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همراه این سند ۱۶ صفحه‌ای، پنج صفحه متن قرارداد در اختیار اسکای‌نیوز قرار گرفته که به مهماتی مانند توپ تانک تی-۷۲ و خمپاره اشاره می‌کند. ارزش این بخش از قرارداد ۷۴۰ هزار دلار است.

اسکای‌نیوز می‌گوید که نمی‌تواند به‌طور مستقل این اسناد را راستی‌آزمایی کند. اما منابع‌اش اطمینان داده‌اند که ۱۰۰ درصد به صحت این مدارک اطمینان دارند.

به گزارش اسکای‌نیوز، سفارت روسیه در ایران و سفارت بریتانیا در تهران به درخواست این رسانه برای توضیح درباره این خبر پاسخ نداده‌اند.

اما سفیر اوکراین در بریتانیا اخیر به اسکای‌نیوز گفته بود که به محض اینکه از صحت کامل این خبر اطمینان یابند، می‌توانند اقدام کنند.

اوکراین بارها جمهوری اسلامی ایران را به تامین پهپاد برای روسیه در حمله به خاک این کشور متهم کرده است. برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله واشینگتن‌پست هم گزارش‌های مفصلی در این زمینه منتشر کرده‌اند.

اما مقامات جمهوری اسلامی و کرملین آن را تایید نکرده‌اند.

اما گزارش اسکای‌نیوز به مهمات و تسلیحات دیگری اشاره می‌کند که پیش‌تر در خبرها به آن اشاره نشده است.

بیشتر از جهان