آمریکا شرکت «ابر آروان» را به اتهام سانسور اینترنت تحریم کرد

به‌نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، حکومت ایران به‌طور مستمر و نظام‌مند، از محدودیت‌های اینترنت برای سرکوب مخالفان سیاسی استفاده می‌کند

«ابر آروان» متهم شده است که در توسعه «شبکه ملی اطلاعات» ایران یا آن چه از آن به‌ عنوان «اینترنت ملی» نام می‌برند، نقش اساسی دارد- Techrato

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه برخی دیگر از عوامل سانسور اینترنت و ناقضان حق دسترسی مردم ایران به اطلاعات وضع کرد.

شرکت فناوری «ابر آروان»، فرهاد فاطمی و پویا پیرحسین‌لو، دو تن از مدیران و بنیان‌گذاران این شرکت، و نیز یک شرکت تجاری فعال در امارات متحده عربی، به‌دلیل کمک به مقام‌های جمهوری اسلامی برای اعمال سانسور و محدودیت دسترسی شهروندان به شبکه جهانی اینترنت، در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه روز جمعه دوم ژوئن (۱۲ خرداد ۱۴۰۲) مدیران شرکت فناوری «ابر آروان» را متهم کرده است که با مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی روابط گسترده‌ای دارند.

در بیانیه روز جمعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، پویا پیرحسینلو و فرهاد فاطمی، به ترتیب مدیر اجرایی و سرپرست فناوری و مهندس ارشد این شرکت معرفی شده‌اند.

شرکت فناوری «ابر آروان» همچنین متهم شده است که در توسعه «شبکه ملی اطلاعات» ایران یا آن چه از آن به‌ عنوان «اینترنت ملی» نام می‌برند، نقش اساسی دارد.

به‌نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، حکومت ایران به‌طور مستمر و نظام‌مند، از محدودیت‌های اینترنت و کاهش سرعت اینترنت، برای ایجاد فضای خفقان و سرکوب مخالفان سیاسی استفاده می‌کند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، همچنین متهم شده است که فعالان سیاسی را که به‌دنبال استفاده از حق قانونی آزادی گردهمایی‌ها و آزادی بیان‌اند، تحت پیگرد کیفری قرار می‌دهد و مجازات می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتی نوشت: ما به مقابله با تلاش‌های رژیم ایران برای محروم کردن مردم از دسترسی به اینترنت آزاد متعهدیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ضمن استقبال از تصمیم وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شرکت فناوری ابر آوران را حامی اصلی «شبکه ملی اطلاعات» و عامل سانسور و ناقض حق دسترسی آزادانه ایرانی‌ها به اطلاعات معرفی کرد.

رابرت مالی در بخش دیگری از پیام روز جمعه خود در شبکه اجتماعی توییتر، استقلال شرکت فناوری ابر آروان را زیرسئول برد و مدیران این شرکت فناوری را متهم کرد که با دستگاه‌های اطلاعاتي-امنیتی جمهوری اسلامی، به‌طور مشخص وزارت اطلاعات همکاری دارند.

به‌گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، «دسترسی آزاد و نامحدود به اطلاعات، حق اساسی همه مردم جهان از جمله مردم ایران است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا، در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه‌اش گفت: «دولت ایالات متحده متعهد است تمامی افرادی که به‌دنبال محدودیت آزادی بیان و سرکوب مخالفان‌اند، باید پاسخگو باشند و رژیم‌هایی که شهروندان خود را از این حق محروم می‌کنند، باید مواخذه شوند.»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود، ضمن اشاره به قطع، اختلال و سانسور شدید شبکه جهانی اینترنت در ایران، به‌ويژه در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که در مواجهه با «کاهش میلیاردها دلار فعالیت اقتصادی ناشی از سانسور اینترنت» سعی کرده است یک شبکه داخلی راه‌اندازی کند و در این میان شرکت «ابر آروان» از نهاد‌های اصلی است که در این راه به مقام‌های جمهوری اسلامی کمک کرده‌اند.

شورای وزیران اتحادیه اروپا نیز در آبان‌ماه گذشته، در میانه سرکوب گسترده و خونین اعتراض‌های سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی، ۳۲ فرد و نهاد وابسته به عوامل سانسور و سرکوب‌های سیاسی، از جمله شرکت فناوری «ابر آروان» را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

روز پنجشنبه هم وزارت خزانه‌داری آمریکا مجموعه‌ تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرد. اشخاص تحریم‌شده، متهم شدند که در برنامه‌ریزی یا اجرای چند توطئه تروریستی، از جمله علیه مقام‌های پیشین دولت آمریکا، دست داشته‌اند.