بیش از ۱۴ هزار افغان در معرض خطر، در انتظار ورود به آلمان‌اند

شمار افرادی که حکومت آلمان به آوردن آنان به این کشور متعهد شده است، حدود ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود

آلمان روند پذیرش و بررسی اسناد پناهجویان از افغانستان را از سر می‌گیرد-DOULIERY/POOL/AFP

رسانه‌های آلمانی به نقل از مقام‌های وزارت خارجه این کشور گزارش دادند که علی‌رغم ورود بیش از ۲۴ هزار افغان در ۲۱ ماه گذشته به آلمان، بیش از ۱۴ هزار نفر دیگر که در معرض خطر قرار دارند، در انتظار دریافت ویزا و ورود به این کشورند.

رسانه آلمانی ان‌دی‌آر‌اینفو (‌NDR Info)، روز پنجشنبه ۱۱ خرداد، گزارش داد که وزارت خارجه آلمان تعهد داده است که روند تعلیق‌شده بررسی اسناد افغان‌های متقاضی برای پناهندگی در آلمان را در اسرع وقت از سر می‌گیرد.

بر اساس گزارش این رسانه، حدود ۱۵۰۰ نفر از افغان‌های متقاضی برای ورود به آلمان، در ایران و پاکستان به سر می‌برند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر آن‌ها در داخل افغانستان‌اند. حدود دو ماه قبل، وزارت خارجه آلمان روند پذیرش و بررسی اسناد افغان‌های در معرض خطر را که برای ورود به آلمان تلاش می‌کردند متوقف کرد. بیشتر افراد متقاضی در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان، با نهادهای دولتی و غیردولتی آلمانی کار می‌کردند و با سلطه طالبان بر افغانستان، در خطر اقدام‌های انتقام‌جویانه طالبان بودند.

اکسل اشتایر، بنیانگذار سازمان غیردولتی نجات «میژن لایف‌لاین»، گفت شمار افرادی که حکومت آلمان به آوردن آنان به این کشور متعهد شده است، حدود ۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این افراد کارمندان محلی نهادهای مرتبط با دولت آلمان‌اند که اکنون زندگی‌شان در معرض خطر قرار دارد.

اشتایر گفت: «متاسفانه برنامه پذیرش فدرال یک برنامه شاخص است که وضعیت کارمندان سابق را پنهان می‌کند و آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فدرال آلمان در ماه مارس‌، به دلیل آنچه «نگرانی‌های امنیتی» خواند، روند پذیرش مهاجران افغان را متوقف کرد. در اعلامیه دولت آلمان آمده بود: «نشانه‌هایی مبنی بر تلاش‌های احتمالی برای سوءاستفاده در روند جاری پذیرش از افغانستان وجود دارد.»

نهادهای حامی مهاجران و پناهجویان در دو ماه گذشته، با انتشار اعلامیه‌هایی به این اقدام دولت آلمان اعتراض کردند و خواستار ازسرگیری فوری روند پذیرش پناهجویان افغان شدند.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که تلاش برای سوءاستفاده از روند صدور ویزای آلمان در یکی از مراکز کنسولی این کشور کشف شده بود که اکنون نگرانی در آن زمینه برطرف شده است. رسانه اینفو میگرنت آلمانی که خبرهای ویژه مهاجرت را پوشش می‌دهد، به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت که روند بررسی و پذیرش اسناد پناهجویان افغان، از ماه ژوئن آغاز می‌شود.

آلمان از اواخر ۲۰۰۱ تا اوت ۲۰۲۱ در افغانستان حضور نظامی داشت و در اوت ۲۰۲۱ و در جریان دو هفته عملیات تخلیه نظامی افغانستان، حدود ۵۳۰۰ شهروند افغان را از این کشور خارج کرد. این افراد پس از اقامت موقت در پناهگاه‌هایی در قطر و امارات، به آلمان رسیدند.

پس از آن، دولت فدرال آلمان روند پذیرش، بررسی و صدور ویزا برای افراد در معرض خطر را آغاز کرد که تاکنون حدود ۲۴ هزار نفر از این طریق وارد آلمان شده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر ازجمله دیده‌بان حقوق بشر بارها از دولت آلمان خواسته‌اند که برای کارمندان محلی و آن عده افرادی که با نهادهای مرتبط با دولت آلمان کار کرده‌اند، ویزای ورود به این کشور صادر کنند، چون طالبان افرادی را که با دولت‌ها و نیروهای نظامی خارجی کار کرده‌اند، هدف حمله قرار می‌دهند.

بیشتر از جهان