سازمان ملل: عملیات نجات ابرنفتکش‌ آسیب‌دیده در سواحل یمن آغاز می‌شود

سازمان ملل متحد در یک طرح نجات بی‌سابقه، یک ابرنفتکش را برای انتقال نفت از کشتی رهاشده در دریای سرخ، خریداری کرده است

این ابرنفتکش در منطقه‌ای واقع شده که پر از صخره‌های مرجانی و موجودات دریایی است -  Handout / Satellite image ©2020 Maxar Technologies / AFP

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۹ خرداد (۳۰ مه) اعلام کرد که آماده است عملیات نجات نفتکشی را که در سواحل یمن با بیش از یک میلیون بشکه نفت خام رها شده است و خطری جدی برای محیط زیست به‌شمار می‌رود، آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه برای یمن، در یک تماس ویدیویی از روی کشتی پشتیبانی که به کشتی آسیب‌دیده اف‌اس‌او سیفر (FSO Safer) رسیده است، گفت: «ما بسیار خوشحالیم که به محل رسیده‌ایم و می‌توانیم کار را آغاز کنیم.»

سازمان ملل متحد در یک طرح نجات بی‌سابقه، یک ابرنفتکش را برای انتقال نفت از کشتی رهاشده در دریای سرخ، خریداری کرده است. گرسلی گفت که پمپاژ نفت در حدود ۱۰ روز تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد در ماه مارس سال جاری، توافقنامه‌ای برای خرید یک کشتی بسیار بزرگ امضا کرد تا بتواند بیش از یک میلیون بشکه نفت خامی را که در نفتکش زنگ‌زده در سواحل یمن است، منتقل کند و از بروز یک فاجعه زیست‌محیطی جلوگیری کند.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس خبری گفته بود که این قرارداد با «یوروناو»، بزرگ‌ترین شرکت نفتکش مستقل جهان، امضا شده است.

ابرنتفکش اف‌اس‌او سیفر (FSO Safer) در سال ۱۹۷۰ و به‌دست ژاپنی‌ها ساخته شد و در دهه ۱۹۸۰ به دولت یمن فروخته شد، تا حداکثر ۳ میلیون بشکه نفت پمپاژشده از میادین مارب در شرق یمن را ذخیره کند. با این حال، پس از آغاز جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴، وضعیت سیاسی یمن ناپایدار شد و از سال ۲۰۱۵ این ابرنفتکش مورد تعمیر سالانه قرار نگرفته است.

این ابرنفتکش ۳۶۰ متر طول و ۳۴ مخزن ذخیره‌سازی دارد.

در سال ۲۰۲۰، اسناد داخلی‌ که آسوشیتدپرس منتشر کرد نشان می‌داد آب دریا وارد محفظه موتور این ابرنفتکش شده و باعث آسیب به لوله‌ها و افزایش خطر غرق‌ شدن آن شده است. همچنین زنگ‌زدگی بخش‌هایی از تانکر را پوشانده و «گاز بی‌اثر» که مانع از جمع‌آوری گازهای قابل اشتعال مخازن می‌شود، به بیرون نشت کرده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان گفتند که تعمیر و نگهداری این ابرنفتکش دیگر امکان‌پذیر نیست، زیرا آسیب وارده‌شده به این ابرنفتکش غیرقابل بازگشت است.

بیشتر از جهان