تجربه نشت نفت در سواحل موریس و تهدید ادامه‌دار محیط زیست

این جزیره اقیانوس هند به آب‌ زلال و صخره‌های مرجانی‌اش شهرت دارد و اقتصاد آن به گردشگران متکی است

تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تن نفت از محموله دریایی «ام وی واکشیو»به درون دریا نشت کرده است- SATELLITE IMAGE ©2020 MAXAR TECHNOLOGIES / AFP

هزاران دانش‌آموز، کنشگران محیط زیست و شهروندان جزیره موریس، برای مهار«فاجعه» نشت نفت خام کوشش می‌کنند. این حادثه دو هفته پیش، پس از به گل نشستن کشتی ژاپنی بر صخره مرجانی رخ داد.

مقامات رسمی گفتند که تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تن نفت از محموله دریایی «ام وی واکشیو»به درون دریا نشت کرده است و گزارش‌ها از ترک‌های جدید بر بدنه کشتی و موارد فزاینده اضطراری در آینده خبر می‌دهد.

«پراویند جوگنوت»، نخست وزیر جمهوری موریس، روز یکشنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد و خواستار کمک‌های بین‌المللی شد، چرا که این نشت «نشانه خطر» برای این جزیره اقیانوس هند است که آب‌های زلال و صخره‌های مرجانی‌اش در جهان زبانزد است و اقتصاد آن تا حد زیادی به گردشگران متکی است.

داوطلبان و افراد محلی شبانه‌روز مشغول کار بوده‌اند و موانع جذب کننده‌ای از کیسه‌های پارچه‌ای پوشیده از نی و کاه ساخته‌اند و در محوطه اطراف این کشتی نوارهایی را ایجاد کرده‌اند تا نفت را جذب کند و مانع پخش بیشتر آن شود.

مردم هم‌ با به راه افتادن آب تیره‌رنگ آغشته به نفت، بشکه‌های خالی نفت را به‌کار گرفتند تا بتوانند در حد امکان این ماده را از سطح آب جدا کنند.

سونلی دوارکاسینگ، یک مشاور محیط زیست و نماینده پیشین مجلس، گفت:«این دیگر تنها تهدیدی برای محیط زیست ما نیست، این اتفاق یک فاجعه زیست‌‌‌محیطی تمام‌عیار است که یکی از مهمترین بخش‌های زیست‌محیطی موریس، یعنی تالاب ماهبورگ را تحت تأثیر قرار داده است.»

«هزاران هزار نفر از مردم موریس آمده‌اند تا بکوشند جلو آسیب‌ها را تا جایی که ممکن باشد، بگیرند.»

آقای دواکارسینک گفت که همه کمک می‌کنند تا کارها هرچه سریع‌تر پیش رود، و افزود: «این نفت نه تنها در تالاب شناور شده، بلکه ساحل را هم پر کرده» و موقعیت را بسیار سخت‌تر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما هرگز پدیده‌ای مشابه این در موریس ندیده بودیم.»

آقای دواکارسینگ در یک مصاحبه جداگانه با ای اف پی گفت، زمانی همه داوطلبان می‌کوشیدند در تلاش برای پاکسازی پیشرفتی حاصل کنند، با نفت «کاملا سیاه شده بودند.»

او افزود:«ما هرگز نخواهیم توانست از این آسیب بهبود یابیم، اما می‌توانیم بکوشیم که تا جای ممکن آن را کاهش دهیم.»

شهروندان و کنشگران محیط زیست هم از دولت موریس خشمگین هستند که چرا پس از به گل نشستن کشتی در تاریخ ۲۵ ژوئیه، اقدامات زودهنگامی انجام نداده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که نفت در چه مساحتی از اطراف کشتی حمل بار پخش شده است و حتی جنگل‌های مانگرو و راه‌های آبی منتهی به خط ساحلی را پرکرده است. کنشگران نگرانند که آسیب‌های جبران‌ناپذیری صورت گرفته باشد و این فاجعه، کار سال‌ها مذاکره را نا تمام بگذارد.

شرکت کشتیرانی«ناکازاکی» مالک کشتی و خطوط کشتیرانی«میتسو او اس کی»، گرداننده آن، به دلیل این نشت مصیبت‌بار روز یکشنبه عذرخواهی کردند.

مقامات رسمی این کشور طی اولین نشست خبری خود از زمانی که این کشتی به گل نشست، گفتند که متخصصان را به این جزیره فرستاده‌اند تا به عملیات پاکسازی بپیوندند و همچنین می‌کوشند تا روش‌های سازگار با محیط زیست را برای پاکسازی این نشت به کار ببندند.

«آکیکو اونو»، معاون رئیس این شرکت عملیاتی، گفت:«اول از همه ما حداکثر تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا از نشت آتی نفت جلوگیری کنیم و این میزان را هم از دریا خارج کنیم.»

«ما از تأثیر گسترده احتمالی آن بر گردشگری این منطقه آگاهیم و آن را بسیار جدی می‌گیریم.»

آقای جوگنوت در ساعات پایانی روز یکشنبه به گزارشگران گفت که فاجعه بدتر هنوز رخ  نداده  است، چرا که شکاف‌های بدنه کشتی بزرگ شده‌اند و اوضاع بدتر می‌شود.

او هشدار داد که «خطر از وسط شکسته شدن کشتی هنوز به قوت خود باقی است» و وزش باد شدید و جریان آب، این سطح یکدست را حتی بیشتر به سمت ساحل رانده است.

گزارش‌های بیشتر در ای پی موجود است.

© The Independent

بیشتر از جهان