ادامه حمله هوایی به اوکراین: ۲۹ پهپاد روسیه منهدم شد، پهپادهای ناشناس بر فراز مسکو

مسکو اوکراین را به «حمله تروریستی» متهم کرد و گفت تمام هشت پهپاد اوکراینی رهگیری و منهدم شدند

برخی ساکنان کی‌یف برای در امان ماندن از حمله هوایی روسیه‌ به ایستگاه‌های مترو پناه بردند‌ــ AFP

حملات هوایی بی‌امان روسیه به کی‌یف از نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۳۰ مه ( نهم خرداد) از سر گرفته شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ستاد نظامی کی‌یف نوشت که سامانه دفاع هوایی اوکراین از مجموع ۳۱ پهپادی که در جریان حمله هوایی شبانه روسیه به اوکراین پرتاب شدند، ۲۹ فروند را منهدم کرده است. از نیمه‌شب تا سپیده‌دم صدای وزوز پهپادها و انفجار‌های مهیب هنگام سرگونی آن‌ها بی‌وقفه به گوش می‌رسید. این سومین حمله‌ای است که مسکو ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌دهد.

به گفته سرهی پوپکو، رئیس ستاد نظامی کی‌یف، روسیه در رشته حملات «عظیم» خود به پایتخت اوکراین، تنها از پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ ساخت جمهوری اسلامی استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، رشته حملات شبانه روسیه به کی‌یف موجب شد ساکنان بسیاری از ساختمان‌ها محل زندگی خود را تخلیه و شب را در پناهگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو سر کنند. به گفته شاهدان عینی، صدای آژير خطر تمام طول شب در سراسر کی‌یف به گوش می‌رسید.

ستاد نظامی کی‌یف اعلام کرد سقوط لاشه‌‌های موشک‌های منهدم‌شده در نواحی مرکزی و شمال پایتخت موجب آتش‌سوزی در این نقاط شده است. وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که در حمله روز دوشنبه، پایگاه‌های هوایی اوکراین را با موشک‌های دوربرد دقیق هدف قرار داده است. بنا به ادعای این وزارتخانه، در این حملات، پست‌های فرماندهی، رادارها، هواپیماها و انبارهای مهمات اوکراین منهدم شدند. مسکو درباره این حمله جزئیات بیشتر از جمله محل این مواضع را مشخص نکرد. مقام‌های اوکراین هم در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

از سوی دیگر مسکو هم دوشنبه شب هدف حمله پهپادی قرار گرفت. سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت روسیه، حمله دست‌کم یک پهپاد به مسکو را تایید کرد. به گفته او این حمله هیچ تلفاتی در پی نداشت اما چند ساختمان آسیب‌های جزئی دیدند.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از آندری وروبیوف، فرماندار مسکو، نوشت که چند پهپاد در نزدیکی مسکو سرنگون شده‌ است. مقام‌های اوکراین درباره حمله پهپادی به مسکو هنوز هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اوکراین را به «حمله تروریستی» متهم کرد و گفت که تمامی هشت پهپاد اوکراینی را که به سوی مسکو پرتاب شده‌ بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریا، خبرگزاری دولتی روسیه، هم نوشت که بر اثر آتش‌سوزی در یک انبار کاغذ در نزدیکی مسکو، دست‌کم سه تن جان باختند. به علت آتش‌سوزی هیچ اشاره‌ای نشده است.

مسکو که بیش ‌از یک هزار کیلومتر با اوکراین فاصله دارد، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به همسایه خود، به‌ندرت هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. در آخرین حمله از این دست در اوایل ماه مه، دو پهپاد بر فراز کاخ کرملین منهدم شدند.

در حالی‌ که هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان جنگ در اوکراین دیده نمی‌شود، کی‌یف تنها راه پایان دادن به جنگ روسیه را طرح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌داند؛ طرح موسوم به «طرح صلح کی‌یف» تنها راهی است که اوکراین خود را به آن متعهد می‌داند و زلنسکی برای تحقق آن طی ماه‌های اخیر با مقام‌های جامعه بین‌المللی رایزنی کرده است. کی‌یف با تکیه به این طرح، به هیچ یک از ابتکار‌های صلح‌طلبانه با میانجیگری چین، برزیل، واتیکان و آفریقای جنوبی تمایلی نشان نداده است.

زلنسکی برای رسیدن به خواسته خود یعنی بیرون راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین، علاوه بر کسب تضمین حمایت نظامی مستمر غرب، رایزنی‌های دیپلماتیک برای محکوم کردن روسیه و فشار بر مسکو با هدف پایان دادن به تصرف اوکراین را هم در دستور کار قرار داد.

بیشتر از جهان