پارلمان اوکراین لایحه پیشنهادی زلنسکی را برای تحریم ۵۰ ساله ایران تصویب کرد

۳۲۸ قانونگذار اوکراینی از لایحه تحریم جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند

پارلمان اوکراین دوشنبه، ۲۹ مه (۸ خرداد)، طرح پیشنهادی ولودیمیر زلنسکی را برای اعمال تحریم‌های ۵۰ ساله علیه جمهوری اسلامی ایران، تصویب کرد.  

تحریم‌های پیشنهادی رئیس‌ جمهوری اوکراین، از جمله شامل محدودیت‌هایی چون ممنوعیت کامل تجارت با ایران، منع سرمایه‌گذاری و منع انتقال فناوری است. 

این محدودیت‌ها همچنین ترانزیت ایران را از طریق خاک اوکراین و استفاده ایران را از حریم هوایی اوکراین ممنوع، و از خروج دارایی‌های ایران از اوکراین جلوگیری می‌کنند. 

طرح پیشنهادی زلنسکی برای تحریم ۵۰ ساله جمهوری اسلامی ایران که اینک به تایید قانونگذاران اوکراین رسیده است، پیش‌تر در شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین تصویب شده بود. پیشنویس این طرح، ۲۷ مه در پارلمان به ثبت رسید.  

اولکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین، دوشنبه این خبر را در کانال تلگرامی خود اعلام کرد و نوشت که ۳۲۸ قانونگذار اوکراینی از تحریم جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. گونچارنکو نوشت:‌ «پس از کمک ایران به روسیه و ارائه صدها پهپاد شاهد برای حمله به شهرهای ما، لازم است که مناسبات دیپلماتیک [میان تهران و کی‌یف] قطع شود. تحریم خوب است، اما کافی نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به متن پیشنویس تحریم، پیشنهاد شده است که روش‌های پرداخت الکترونیک درخواستی شهروندان ایران (به‌ویژه تراکنش‌ها، تسویه و پرداخت نقدی) متوقف شود.  

بانک ملی اوکراین نیز از ثبت هرگونه سامانه پرداخت بین‌المللی که ایران آن را اداره کند، منع شده است. 

پیش‌تر، پنجشنبه، چهارم خرداد، رئیس‌ جمهوری اوکراین از مردم ایران خواست برای اینکه «همدست» جنایت‌های روسیه نشوند و در تاریخ «در کنار شر»‌ قرار نگیرند، به تصمیم حکومت جمهوری اسلامی ایران در ارائه پهپاد به روسیه اعتراض کنند و بر آن اثر بگذارند. 

در مقابل، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنان زلنسکی را «اشتباه» و با هدف دریافت کمک‌های بیشتر از غرب توصیف کرد. 

روسیه در جنگ خود علیه اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت ایران موسوم به شاهد استفاده کرده است و کی‌یف بارها با استفاده از بقایای پهپادهای منهدم‌شده در خاک این کشور، شواهد و قرائنی را مبنی بر ایرانی بودن برخی از تسلیحاتی که روسیه در اوکراین به‌کار‌می‌گیرد، ارائه کرده است. در واکنش، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند. 

جمهوری اسلامی ایران و روسیه نخست این همکاری نظامی را انکار کردند، اما نوامبر گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که ایران پهپادهای شاهد خود را ماه‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین، به مسکو داده بوده است.