الله‌گل مجاهد به افغانستان برمی‌گردد

الله‌گل مجاهد با اینکه با طالبان بیعت کرده بود، نوامبر ۲۰۲۱ بازداشت شد و هدف آزار‌ و‌ اذیت قرار گرفت

الله‌گل مجاهد، عضو مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستن و فضل محد حقانی، سفیر طالبان در تهران-afgembassy_teh/Twitter@

الله‌گل مجاهد، عضو مجلس نمایندگان در دولت پیشین افغانستان که سال ۲۰۲۱ و پس از فروپاشی دولت جمهوری، به دلیل آزار و اذیت طالبان، از افغانستان به ایران و سپس به ترکیه گریخته بود، به افغانستان برمی‌گردد. سفارت افغانستان در تهران که در اختیار طالبان است، دوشنبه، ۸ خرداد (۲۹ مه)، از ملاقات الله‌گل مجاهد با مولوی فضل محمد حقانی، سفیر طالبان در تهران، خبر داد.

در اطلاعیه سفارت افغانستان در تهران آمده است که الله‌گل مجاهد با رجوع به طالبان در این سفارت، از تمایل خود به بازگشت به افغانستان خبر داده است. بنا به این اطلاعیه، فضل‌محمد حقانی، سفیر طالبان در تهران، در دیدار با مجاهد گفت که افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و همه می‌توانند بدون ترس و هراس در کشور زندگی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الله‌گل مجاهد از چهره‌های جنجالی در دولت پیشین افغانستان بود که دو دور به نمایندگی از ساکنان شهرستان ده‌سبز کابل به ججلس راه یافت. او اوایل نوامبر ۲۰۲۱ و با اینکه از طالبان حمایت، و با آن‌ها بیعت کرده بود، به دست یکی از فرماندهان این گروه در خانه‌اش بازداشت شد و هدف آزار و اذیت و تحقیر طالبان قرار گرفت. پس از آن، الله‌گل مجاهد از کابل به ایران، و سپس به ترکیه پناه برد.

طالبان ویدیوهایی از الله‌گل مجاهد در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌داد او در بازداشت است و هدف آزار و اذیت افراد این گروه قرار می‌گیرد. در یکی از ویدیوها، یک عضو طالبان می‌گوید: «این خبیث را هم گیر آوردیم.» عضو دیگر طالبان با اسلحه به سر الله‌گل می‌زند و دیگری از او فیلم می‌گیرد و می‌خندد. 

پخش این ویدیو از الله‌گل مجاهد که تا چندی قبل از آن ادعا می‌کرد هیچ دولتی، از جمله دولت اشرف غنی، توان مقابله با او را ندارد، واکنش‌های زیادی در پی داشت. الله‌گل مجاهد که تا پیش سلطه طالبان بر افغانستان، ده‌ها مرد مسلح در اختیار داشت، به غصب صدها جریب زمین در بخش‌های مختلف کابل متهم بود. او به سرکشی از دستورهای حکومت و نهادهای نظامی مشهور بود و هرازگاهی با رقیبان محلی خود در ده‌سبز به درگیری مسلحانه می‌پرداخت. او چندبار نیز با نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان به درگیری مسلحانه پرداخته و بارها نهادهای دولتی را تهدید کرده بود.

الله‌گل مجاهد پس از پناه بردن به ایران و سپس ترکیه، در مصاحبه‌ با رسانه‌ها در مورد بدرفتاری طالبان با خود سخن گفت و عملکرد آنان را غیراسلامی خواند. اواسط ۲۰۲۱، مولوی محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، در جلسه کابینه دستور داد که بدرفتاری با مجاهد بررسی شود، اما نتیجه این دستور تاکنون مشخص نشده است.

طالبان در نزدیک به دوسال گذشته، خانه‌ها و زمین‌های برخی از رهبران سیاسی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان را با ادعای غصبی بودن مصادره کرده‌اند، اما مشخص نیست که با صدها جریب زمین الله‌گل مجاهد چگونه برخورد خواهند کرد.