مهاجرت ۱۰ هزار پزشک متخصص از ایران در دوسال گذشته

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان: کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده‌اند

مراکز درمانی ایران به لحاظ نیروی انسانی متخصص در وضعیت نامناسبی قرار دارند-انتخاب

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران، با اذعان بر اینکه بخش بزرگی از نیروهای کلان پزشکی و پیراپزشکی کشور از دست رفته‌اند، از آماری تکان‌دهنده پرده برداشت و گفت که طی دو سال اخیر، نزدیک به ۱۰ هزار پزشک متخصص و دارای فوق‌تخصص، گواهی «گوداستندینگ» (عدم سوء‌پیشینه) دریافت کرده‌اند. او ضمن هشدار در خصوص پیامدهای مهاجرت پزشکان، گفت که ادامه این روند می‌تواند رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ایران را در سال‌های آینده از نیروی انسانی خالی کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره خطرها و آسیب‌های مهاجرت پزشکان در آینده هشدار داد، اما گفت که مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی، مجلس نمی‌تواند در حوزه اشتغال و استخدام وارد شود و وظیفه دولت است که زمینه اشتغال را در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

به گفته شهریاری، دولت‌های دوازدهم و سیزدهم به وعده‌های خود برای استخدام نیروهای درمانی عمل نکرده‌اند و مراکز درمانی ایران اینک به لحاظ نیروی انسانی متخصص، در وضعیت نامناسبی قرار دارند. او در ادامه افزود که به نظر می‌رسد دولت برای جبران کمبود نیروهای انسانی در مراکز درمانی برنامه‌ای ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت، گذشته از اینکه کشور در حال از دست دادن استادان، پزشکان، پرستاران و سایر حوزه‌های زیرمجموعه پزشکی است، نیروهای موجود انسانی در مراکز درمانی ایران با هیچ مقیاس بین‌المللی و ملی مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری نگران‌کننده و محرز است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، شهریاری درباره دلایل مهاجرت اعضای کادر درمان از ایران، گفت که بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حتی به مهاجرت به کشورهای اروپایی هم فکر نمی‌کنند و به کشورهایی مانند عمان و امارات می‌روند؛ به‌گونه‌ای که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده‌اند. پیش‌تر، مسعود پزشکیان، عضو دیگر کمیسیون درمان مجلس، نیز این خبر را تایید کرده بود.

پیش‌ از آن، شاهین آخوندزاده، رئیس بیمارستان روزبه و استاد‌ گروه روانپزشکی علوم پزشکی تهران، گفته بود که کشورهایی مانند عمان، مثل جاروبرقی گروه‌های پزشکی ایران را در رشته‌های مختلف جذب می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، «یک جراح در کشور عمان دو و نیم برابر جراحی در ایران درآمد دارد؛ ضمن اینکه فرزند او نیز از آموزش رایگان بهره‌مند می‌شود. همچنین، قیمت خودروی که آنجا می‌خرد، با کیفیت بهتر، یک‌دهم قیمت خودروی است که می‌تواند اینجا بخرد، و مسکن هم به همین شکل؛ پس کاملا برایش به‌صرفه است که جلای وطن کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود هزینه‌های بهداشت و درمان را از جیب مردم کاهش می‌دهد و به نصف می‌رساند، اما طی دو سال ریاست او در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نه‌تنها هزینه‌های درمان چندین برابر افزایش یافت، بحران کمبود پزشک متخصص نیز هر روز عمیق‌تر شد.

مقام‌های سازمان نظام‌پزشکی نیز پیاپی درباره مهاجرت پزشکان از ایران هشدار داده‌اند. چندی پیش، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌پزشکی ایران، درباره کمبود پزشک متخصص، به‌ویژه در بخش جراحی قلب، هشدار داد و گفت که سال گذشته رشته جراحی قلب متقاضی نداشت و برای جراحی کودکان هم فقط یک نفر شرکت کرد، درحالیکه در همین سال دست‌کم ۶۳ جراحی پیوند قلب کودکان در ایران انجام شد. رئیس سازمان نظام‌پزشکی هشدار داد که «ممکن است تا چند سال دیگر مجبور شویم پزشک متخصص قلب و جراح اطفال وارد کنیم».

اوایل سال جاری خورشیدی نیز رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام‌پزشکی، در توییتی به روش «مردم‌داری و مملکت‌داری» حاکمان جمهوری اسلامی ایران کنایه زد و نوشت که تا سه سال دیگر باید پزشک «گدایی» کنید.

پیش از او هم یاسر صالحی ‌نجف‌آبادی، دبیر شورای هماهنگی اداره‌های نظام‌پزشکی‌ استان اصفهان، گفته بود: «ظرفیت پذیرش دستیار جراحی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در مهرماه ۱۴۰۰ به تعداد ۱۰ نفر بود که تنها هفت نفر برای این رشته ثبت‌نام کردند، کمتر از یک سال بعد، چهار نفر از آن‌ها انصراف دادند، و حالا فقط سه نفر دانشجوی دستیاری رشته جراحی عمومی در این دانشگاه مشغول‌اند.»

نتایج یک نظرسنجی در رصدخانه مهاجرت ایران، نشان می‌دهد که ۵۳ درصد کادر درمان در ایران مایل‌اند مهاجرت کنند. بر اساس این نظرسنجی، «بی‌ثباتی اقتصادی، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، ناامیدی برای آینده، امید به زندگی بهتر در خارج از کشور، وضعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی و کیفیت بهتر زندگی در خارج از کشور»، از مهم‌ترین عوامل موثر بر میل مهاجرت در پزشکان و پرستاران است.