احمد وحیدی: همه‌چیز آرام است؛ جواب طالبان داده شد

تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان هرازگاه به درگیری‌های شدید منجر می‌شود

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۸ خرداد درباره درگیری‌های مرزی میان مرزداران جمهوری اسلامی و گروه طالبان گفت که این درگیری مختصر بود و جواب طالبان به صورت مقتضی داده شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی، به نقل از وزیر کشور جمهوری اسلامی نوشت: «در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و مرز برای تردد باز و آرامش برقرار است. نیروهای طالبان حدود ساعت ۱۰ صبح (ششم خردادماه) بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل مبادرت کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شد. در این درگیری دو نیروی مرزبان شهید و دو شهروند دیگر مجروح شدند.»

او همچنان افزود که درگیری‌ به‌سرعت پایان یافت و با طرف طالبان در این رابطه مذاکراتی صورت گرفت.

 وحیدی در مورد مشکل حقابه ایران از رود هیرمند گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این در مورد حقابه هیرمند صحبت‌های لازم را کرده‌اند. بنابراین ما منتظریم تیم مشترکی از جمهوری اسلامی و گروه طالبان تشکیل شود تا موجودی آب پشت سدهای زده‌شده بر مسیر رود هیرمند را بررسی کنند.

به گفته وزیر کشور جمهوری اسلامی، در صورتی که پشت سدهای احداث‌شده آب وجود داشته باشد، طالبان موظف‌اند بر اساس توافق موجود حقابه ایران را بپردازند. او گفت اینکه ادعا می‌شود آبی پشت سدها نیست، باید برای ما مسجل شود زیرا متخصصان جمهوری اسلامی معتقدند آب موجود است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور ایران در ادامه بر لزوم بازدید متخصصان جمهوری اسلامی از سدهای کجکی، ارغنداب و کمال خان تاکید کرد. این در حالی است که طالبان گفته‌اند به نمایندگان جمهوری اسلامی اجازه بازدید از سدها را نمی‌دهند.

هرچند تنش‌ها میان مرزداران جمهوری اسلامی و گروه طالبان پس از اظهارات تند مقام‌های دولت ایران درباره حقابه ایران از رود هیرمند تشدید شد، این مسئله تنها ناشی از بحث حقابه ایران نیست؛ بلکه این تنش‌ها از زمان سلطه طالبان بر افغانستان آغاز شده‌اند و تاکنون چند بار درگیری‌های مسلحانه شدید میان دو طرف رخ داده است. طالبان ادعا می‌کنند طرح دیوارکشی جمهوری اسلامی در امتداد مرز دو کشور بر خلاف قوانین و توافق‌های مرزی است و جمهوری اسلامی حق ندارد در امتداد مرز دیوار بکشد. این دیوارها برای جلوگیری از تردد قاچاقچیان مواد مخدر به داخل خاک ایران احداث می‌شوند اما به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، طالبان نمی‌خواهند میان دو کشور دیوار کشیده شود.

برخی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی به نقل از منابع دولتی در استان سیستان و بلوچستان، دلیل درگیری روز شنبه را قاچاقچیان مواد مخدر و درگیری مرزبانان ایران با آن‌ها ذکر کرده‌اند. گفته می‌شود یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر روز شنبه در تلاش برای ورود به خاک ایران بودند که پاسگاه‌های مرزی ایران متوجه شدند و برای متوقف کردن آن‌ها به تیراندازی کردند. به گفته این منابع، طالبان هم در حمایت از قاچاقچیان با مرزبانان ایران درگیر شدند

تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان، هرچند تلفات جانی و خسارات مالی به هر دو طرف وارد کرد، هم مقام‌های جمهوری اسلامی و هم گروه طالبان گفته‌اند که این درگیری‌ها بیشتر حاصل سوءتفاهم و جزئی و مختصر بوده‌اند. طالبان به‌صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با همسایه خود درگیر شوند. با این حال به نظر می‌رسد جنگجویان این گروه در خطوط مرزی، به اظهارات رهبران خود توجه چندانی ندارند.

بیشتر از جهان