درگیری مرزی میان طالبان و نیروهای جمهوری اسلامی

حبیب‌الله الهام، مسئول اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان برای استان نیمروز در صحبت با روزنامه ایندیپدنت فارسی، درگیری مرزی را تایید کرد

عکس‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در اثر اصابت این راکت‌ها، قسمت‌های از یک خانه و یک خودرو تخریب شده‌اند- ایندیپندنت فارسی 

منابع محلی در استان نیمروز واقع در جنوب‌غرب افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان و نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر یکشنبه ۱۴ اسفند با هم درگیر شده‌اند.

 به گفته این منابع، درگیری اینک پایان یافته است.

گفته می‌شود درگیری در منطقه‌ گودر عبدالرحمان‌خان رخ داده و در جریان آن چند راکت به یکی از منازل مسکونی اصابت کرده است.

عکس‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در اثر اصابت این راکت‌ها، قسمت‌های از یک خانه و یک خودرو تخریب شده‌اند.

حبیب‌الله الهام، مسئول اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان برای استان نیمروز در صحبت با روزنامه ایندیپدنت فارسی، درگیری مرزی را تایید کرد.

او گفت: « فقط کمی شلیک شده و وضعیت در محل عادی است و عکس‌های به نشر رسیده از نیمروز حقیقت ندارد.»

او جزئییات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندیپندنت فارسی با چندین مقام دیگر محلی طالبان در استان نیمروز تماس گرفت، اما آنها حاضر به مصاحبه نشدند.

تا اینک مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد درگیری مرزی ابراز نظری نکردند.

طالبان هفته گذشته نیز در استان نیمروز، یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب‌و‌شتم در «پل ابریشم» استان نیمروز به مدت چند ساعت بازداشت کرده بودند.

یک عکس از زمان رها شدن این سرباز ایرانی منتشر شده بود که نشان می‌داد طالبان با دادن شیرینی به مرزبانان ایرانی، او را رها کردند.

در واکنش به بازداشت یک نیروی مرزی جمهوری اسلامی ایران، محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس جمهوری اسلامی ایران گفته بود که این اقدام طالبان غیر‌دیپلماتیک است و طالبان به مرز و مرزبانان ایرانی تعرض کردند.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان تسلط یافتند واز آن زمان تا کنون چند بار با مرزبانان ایرانی درگیر شده و حریم زمینی این کشور را نقض کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی ایران واکنش تندی در مقابل این اقدامات طالبان نشان نداده است.

تهران سفارت و کنسولگری افغانستان در ایران را هفته گذشته به نیروهای طالبان تحویل داد که این اقدام با واکنش‌ تند شماری از شهروندان افغانستان مواجه شد.