طاهری آکردی، دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کیست؟

محمد‌حسین طاهری آکردی، از شاگردان محمد‌تقی مصباح یزدی است

طاهری آکردی، دبیر جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر - عکس از: فرارو

در پی استعفای محمد‌صالح هاشمی گلپایگانی که به‌مدت ۲ سال دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر را با حواشی بسیار برعهده داشت، محمدحسین طاهری آکردی روز یکشنبه، ۷ خرداد (۲۸ مه)، به‌عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر این روحانی ۴۸ ساله را که در کنار دروس حوزوی دارای دکتری در رشته ادیان و عرفان است، به این سمت منصوب کرد.

محمد‌حسین طاهری آکردی، از شاگردان محمد‌تقی مصباح یزدی است. مصباح یزدی، روحانی تندروی نزدیک به علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود که در سال ۱۳۹۹ درگذشت.  

طاهری آکردی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ با تایید مصباح یزدی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی موسسه پژوهشی امام خمینی قم و در سال ۱۳۹۳ با حکم مصباح یزدی ریاست مرکز آموزش مجازی این موسسه را برعهده گرفت.

از جمله سوابق طاهری آکردی، می‌توان به عضو هیئت علمی و دانشیار گروه ادیان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، مشاور فرهنگی رئیس کل دیوان محاسبات کشور و ریاست موسسه بین‌المللی آینده‌پژوهشی، دین و صلح جهانی اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزومه طاهری آکردی نشان می‌دهد موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد او گفتگوی اسلام و مسیحیت و موضوع رساله‌ دکتری او نیز مقایسه تطبیقی میان سازمان روحانیت شیعه با نهاد کلیسای کاتولیک بوده است که هر دو به صورت کتاب منتشر شده‌اند.

در وب‌سایت او می‌خوانیم: «در دوران تحصیل در مقطع دکترای ادیان و عرفان (گرایش ادیان ابراهیمی) با توجه به کمبود استاد در ایران، چند واحد درسی مربوط به کتاب مقدس را در ترم دوم آموزشی سال ۸۹-۱۳۸۸ با هماهنگی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و واتیکان دردانشگاه‌های تابعه واتیکان گذراندیم. همچنین از کتابخانه‌های این دانشگاه‌ها و مراکز تابعه استفاده کردیم.»

پیش از این شایعه شده بود که هاشمی گلپایگانی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، به دلیل اعتراض به لایحه حجاب قوه‌قضاییه استعفا داده است.

محتوای لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» که قوه‌قضاییه تنظیم کرده است باعث اختلافاتی در میان گرایش‌های مختلف داخل حکومت شده است. محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر گفت: «در این لایحه دست بسیج بسته‌شده و با بی‌حجابان و حرمت‌شکنان مماشات شده و نقدهای جدید از سوی مردم وارد است.»

در ماده هشت لایحه «عفاف و حجاب» آمده است که:«هیچ کس حق ندارد تحت عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند، مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، تهدید، ضرب و جرح و یا نقض حریم خصوصی آنان شود و در صورت ارتکاب، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.»

در همین حال، پس از آنکه دولت ابراهیم رئیسی نقش داشتن در تهیه این لایحه را رد کرد، بهزاد پورسید معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به خبرنگاران گفت لایحه حجاب بر مبنای توافق میان روسای قوا تهیه شده است.

او به‌طور غیرمستقیم به انتقاد نیروهای هوادار حکومت از اینکه لایحه به اندازه کافی سختگیرانه نیست پاسخ داد و گفت: «در این لایحه تفکیک تخلف از جرم در لایحه مورد تاکید قرار گرفته است. هدف ما این است که در لایحه در موضوع عفاف و حجاب بدوا با تخلف روبه رو شویم، تخلف یعنی جریمه مانند جریمه پلیس راهور که آن را برای متخلفان در نظر می‌گیرد؛ لذا توافق بر این بود که موضوع را تخلف ببینیم و جریمه برای آن در نظر بگیریم.»

با انتصاب طاهری آکردی به دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید دید که دبیر جدید که شاگرد مصباح یزدی بوده و در عین‌حال در مطالعات تطبیعی ادیان کار کرده است، پا جای پای رئیس سابق در مخالفت با لایحه «عفاف و حجاب» خواهد گذاشت و یا سیاست قوه‌قضاییه و دولت را در «تفکیک تخلف از جرم» در موضوع حجاب دنبال خواهد کرد.