ایران اعلام کرد کاهش صادرات گاز به عراق عمدی نبوده و به‌دلیل «مشکل فنی» است

به گفته مقام‌های عراقی، این کشور ۱۱ میلیارد دلار به ایران بدهکار است

تاسیسات میدان گازی پارس جنوبی در شهر بندری عسلویه- ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه، پنجم خردادماه، به همتای عراقی خود گفت که کاهش صادرات گاز از ایران به عراق، به‌دلیل مشکلات فنی بوده و تهران عامدانه چنین کاهشی را انجام نداده است. وزارت خارجه عراق روز شنبه در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد. بغداد میلیون‌ها دلار به ایران بدهکار است که هنوز پرداخت نکرده و این از موضوع اختلاف‌های دو کشور است. 

فواد حسین و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه دو کشور، روز جمعه گفت‌وگویی تلفنی درباره مسئله کاهش صادرات گاز ازسوی ایران داشتند. در بیانیه عراقی‌ها آمده که فواد حسین به همتای ایرانی خود تاکید کرده این کاهش «باعث کاهش تولید برق شده و بر زندگی روزمره تاثیر گذاشته است». 

هیئتی عراقی به ریاست وزیر برق این کشور قرار است هفته آینده به ایران سفر کند. به گزارش رسانه‌های عراقی، صادرات گاز ایران ۲۰میلیون مترمکعب کاهش داشته است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، می‌گوید این کشور معمولا ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کند. حدود یک‌سوم تا چهل درصد کل برق عراق متکی به واردات برق و گاز از ایران است. به‌خصوص در ماه‌های تابستان که دمای هوا در بسیاری شهرهای عراق به ۵۰ درجه سانتیگراد و مصرف برق به حداکثر می‌رسد، این اتکا حائز اهمیت است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های عراقی،‌ این کشور در حال حاضر حدود ۱۱میلیارد دلار به ایران بدهکار است، اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به پرداخت آن نیست. پرداخت دیناری به‌جای دلاری، پیش از این باعث بحران ارزی در عراق شده بود. 

به گفته عراقی‌‌ها، امیرعبداللهیان در تماس تلفنی روز جمعه از بغداد به‌دلیل مطرح‌کردن این مسئله با واشنگتن و تلاشش برای حل آن، تقدیر کرده است. بخشی از راه‌حل خلاقانه‌ای که دو کشور در نظر گرفته‌اند، پرداخت از حساب ایران در «بانک تجارت عراق» (که دولتی است) به بانکی سعودی است. این مبلغ سپس می‌تواند خرج حاجی‌های ایرانی شود که امسال برای مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند. 

واردات سالیانه گاز و برق از ایران برای عراق حدود چهار میلیارد دلار خرج دارد. این درحالی است که عراق، خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و مقادیر عظیمی گاز طبیعی را در روند تولید از دست می‌دهد. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، گفته که یکی از اولویت‌های کشورش توانایی حفظ و جذب این گاز است. بغداد در ماه گذشته به توافقی ۲۷میلیارد دلاری با شرکت «توتال» فرانسه رسید که بخش مهمی از آن به همین عملیات حفظ گاز مربوط می‌شود.