مسکو: انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس به کشورهای دیگر ربطی ندارد

سفارت روسیه در آمریکا می‌گوید انتقال کلاهک‌های هسته‌ای روسیه به بلاروس، کاملا قانونی است

دیدار ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوری روسيه با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود ـ AFP

کاخ کرملین روز شنبه به انتقادهای کاخ سفید و اتحادیه اروپا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای روس در کشور ثالث، بلاروس، واکنش نشان داد.

دولت روسیه می گوید از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این اولین بار است که مسکو قصد دارد تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور دیگری مستقر کند در حالی که واشنگتن دهه‌ها است دست به چنین اقداماتی می‌زند و تسلیحات هسته‌ای خود را در کشورهای متحدش مستقر می‌کند.

سفارت روسیه در واشنگتن هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «انتقال کلاهک‌های هسته‌ای در چارچوب حقوق حاکمیتی روسیه و بلاروس است و ارتباطی به آمریکا یا کشور دیگری ندارد.»

این سفارتخانه تصریح کرد که «دو کشور حق خود می‌دانند که در بحبوحه جنگ گسترده‌ای که واشنگتن راه انداخته، امنیت خود را با استفاده از ابزارهای مناسب تضمین کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده کاخ کرملین در ایالات متحده می‌گوید که انتقال کلاهک‌های هسته‌ای روسیه به بلاروس، هیچ یک از قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند.

مسکو چهارشنبه هفته گذشته توافقی رسمی با بلاروس برای انتقال بخشی از کلاهک‌های هسته ای خود به این کشور امضا کرد. براساس این قرارداد، کنترل کامل این تسلیحات بر عهده مرکز فرماندهی ارتش روسیه خواهد بود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و تنها متحد اروپایی پوتین پس از جنگ اوکراین، جمعه تاکید کرد که انتقال بخشی از این تسلیحات هسته‌ای به بلاروس، پیشاپیش آغاز شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده انتقال این کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس را «اتفاقی ناگوار و منفی» خوانده است. جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز جمعه گفت که این اقدام «وضعیت خطرناک منطقه را بغرنج‌تر خواهد کرد.»

اتحادیه اروپا پیش‌تر بلاروس را به‌دلیل «همدستی با مسکو در جنایات جنگی علیه اوکراین» مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار داده است. ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه هم چهارشنبه گذشته پس از امضای قرارداد انتقال کلاهک‌های هسته‌ای روسیه به بلاروس، اعلام کرد که ایالات متحده‌ای که پیش تر تسلیحات هسته‌ای خود را در بلژیک، آلمان، ایتالیا و هلند مستقر کرده، نمی‌تواند کشور دیگری را ملامت کند.

بیشتر از جهان