واکنش کرملین به موضع غرب درباره طرح استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس

رئیس‌ جمهوری روسیه پیش‌تر گفته بود که مسکو به درخواست بلاروس تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در این کشور مستقر می‌کند

غرب سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در اروپا از یاد برده است-NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست ‌جمهوری روسیه، یکشنبه ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت که واکنش کشورهای غربی به ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح‌های تسلیحات هسته‌ای در بلاروس، شدید و غلوآمیز است.

به گزارش خبرگزاری تاس، او گفت که غرب سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در اروپا از یاد برده است: «غرب تمایلی به یادآوری موضوع تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا و در اطراف کشور ما ندارد.» 

پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گفته بود که مسکو به درخواست بلاروس، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در این کشور مستقر می‌کند. او استدلال کرد که استقرار این تسلیحات، در واکنش به اقدام آمریکا است که از مدت‌ها پیش در قلمرو متحدانش، تسلیحات مستقر کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین گفته بود که روند ساخت تاسیسات برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای در خاک بلاروس، اول ژوئیه به پایان می‌رسد.

روسیه همچنین با برخی از کشورهای آسیای میانه، از جمله تاجیکستان، رزمایش‌های مشترک نظامی برگزار کرده است. مسکو در تلاش برای افزایش قدرت نظامی متحدان خود در سطح منطقه است تا با همکاری آن‌‌ها تهدیدهای احتمالی در مرزهایش را کاهش دهد، یا مهار کند. 

بیش از یک سال است که روسیه از جمله به بهانه تهدید ناتو در امتداد مرزهایش، به اوکراین حمله کرده است. در این تهاجم، هزاران تن از شهروندان اوکراینی کشته شده‌‌اند و زیرساخت‌های این کشور از بین رفته است. 

در تازه‌ترین مورد از تلفات انسانی، مقام‌های اوکراینی گفتند که یکشنبه، ۹ آوریل، در پی حمله نیروهای روسی به یک ساختمان مسکونی در شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، مرد ۵۰ ساله‌ای با دختر ۱۱ ساله‌اش کشته شدند. 

آناتولی کورتف، دبیر شورای شهر زاپوریژژیا، گفت که در جریان حمله شبانه، دو موشک یک خانه مسکونی را ویران کرد و به ده‌ها ساختمان دیگر نیز آسیب رسیده است. 

بیشتر از جهان