نگرانی مجمع بهداشت جهانی از تداوم ابتلا به ویروس فلج اطفال در افغانستان و پاکستان

در سال جاری میلادی، تاکنون سه مورد فلج کودکان در افغانستان و یک مورد در پاکستان گزارش شده است

یک هفته قبل کمپین مبارزه با فلج اطفال در افغانستان از سرگرفته شد-AFP

مجمع بهداشت جهانی، روز پنجشنبه ۴ خرداد، در نشستی با ابراز نگرانی درباره تداوم ابتلا به ویروس پولیو یا فلج اطفال، خواستار مبارزه با این ویروس برای ایمنی تمامی انسان‌ها در سراسر جهان شد. براساس گزارش مجمع بهداشت جهانی‌، ویروس فلج اطفال تنها در پاکستان و افغانستان به عنوان یک بیماری فراگیر بومی باقی مانده است.

در حال حاضر ویروس فلج اطفال تنها مورد اورژانسی در مجمع بهداشت جهانی است. ویروس فلج اطفال که در پاکستان و افغانستان بومی است، سالانه ۲۰ کودک را مبتلا می‌کند. در سال ۲۰۲۲، دو مورد فلج کودکان در افغانستان و ۲۰ مورد در پاکستان گزارش شد.

نخستین مورد ابتلای یک کودک به ویروس فلج اطفال در سال ۲۰۲۳ در افغانستان، ۱۳ آوریل در استان ننگرهار ثبت شد. به دنبال آن، دو مورد دیگر فلج شدن کودکان در ننگرهار گزارش شد که مسئولان اداره بهداشت تایید کردند. با وجود آنکه در طول سال ۲۰۲۲، از سراسر افغانستان فقط دو مورد ابتلا به فلج کودکان گزارش شد، اما در پنج ماه نخست سال جاری، تاکنون سه مورد گزارش شده است.

با این حال، در پاکستان که در سال گذشته ۲۰ مورد فلج کودکان گزارش شده بود، تاکنون فقط یک مورد گزارش شده است.

نماینده پاکستان در مجمع بهداشت جهانی‌، با تایید یک مورد ابتلا به ویروس فلج اطفال در سال جاری در آن کشور، گفت: «ما به پیشرفت مداوم برای توقف انتقال ویروس فلج اطفال ادامه می‌دهیم.»

نماینده پاکستان افزود که به دلیل ناامنی در برخی مناطق این کشور، ازجمله ایالت خیبرپختونخوا، کمپین مبارزه با ویروس فلج اطفال با چالش‌هایی مواجه است. همچنین ناامنی در بخش‌هایی از پاکستان باعث شده است تا زنان در کمپین علیه این ویروس کمتر شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با برگزاری نشست مجمع بهداشت جهانی‌، افراد مسلح ناشناسی روز پنجشنبه در منطقه میردره در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان، به گروهی از افراد پلیس که همراه یک تیم مبارزه با ویروس فلج اطفال بودند، حمله کردند و سه افسر پلیس را کشتند.

براساس گزارش مجمع بهداشت جهانی‌، مشخص شده که ویروس فلج اطفال در ۳۱ کشور در گردش است و این خطر وجود دارد که پس از مبارزه فراگیری که علیه  این ویروس صورت گرفته‌، این ویروس بار دیگر به یک تهدید تبدیل شود.

نماینده بریتانیا از پاکستان و افغانستان خواست امنیت تیم‌هایی را که در زمینه مبارزه با ویروس فلج اطفال فعال‌اند، تضمین کنند تا مبارزه با این بیماری به‌سرعت ادامه یابد.

نماینده آلمان در مجمع بهداشت جهانی‌، با تاکید بر مبارزه با ویروس فلج اطفال، گفت: «ما فقط زمانی ایمن هستیم که همه در امنیت باشند.»

 دور جدیدی از توزیع واکسن فلج اطفال در اوایل ژانویه سال جاری در افغانستان آغاز شد، اما طالبان به دلایل نامعلوم مانع آن شدند. در جریان ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان، افراد این گروه بارها به تیم‌هایی که برای مبارزه با ویروس فلج اطفال به روستاها سفر می‌کردند، حمله کردند و شماری از کارمندان سلامت را کشتند.

یک هفته قبل، کمپین توزیع واکسن پولیو در شماری از استان‌های افغانستان از سر گرفته شد و تاکنون گزارشی از وضع محدودیت طالبان علیه کارکنان این کمپین گزارش نشده است.

بیشتر از جهان