نگرانی روسیه از بی‌ثباتی در منطقه به‌دلیل حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان  

وزیر دفاع روسیه گفت که واشینگتن قصد دارد از گروه‌های مسلح غیر‌قانونی در افغانستان برای بی‌ثباتی در منطقه استفاده کند

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه-RUSSIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه ۴ خرداد (۲۵ مه)، ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا می‌خواهد با استفاده از تروریست‌ها در افغانستان، کل منطقه را بی‌ثبات کند.   

به گزارش خبرگزاری تاس، او در نشست وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک، با انتقاد از خروج ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان گفت که این کشورها به جای تلاش برای بازسازی افغانستان پس از خروج عجولانه، از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا حضور نظامی خود را در منطقه آسیای مرکزی تقویت کنند.  

وزیر دفاع روسیه گفت که واشینگتن قصد دارد از گروه‌های مسلح غیرقانونی در افغانستان برای بی‌ثباتی در منطقه استفاده کند و استقرار مجدد جنگجویان در افغانستان سازماندهی‌شده است. 

او افزود که نفوذ آمریکا بر کشورهای همسایه به منظور ارتکاب اقدام‌های تروریستی امکان‌پذیر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شویگو اعلام کرد: «افغانستان همچنان کانون بی‌ثباتی است و گروه‌های مسلح غیرقانونی پس از به قدرت رسیدن طالبان، مواضع خود را در افغانستان به گونه قابل‌توجهی تقویت کرده‌اند.»  

روسیه و کشورهای آسیای میانه از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ نگران‌اند. روسیه و تاجیکستان چندین مرتبه رزمایش مشترک نظامی در نزدیکی مرز با افغانستان برگزار کردند تا نقاط آسیب‌پذیر در مرزها را کشف کنند.  

براساس گزارش‌های موثق، القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی، در افغانستان حضور دارند.   

در دوران حکومت طالبان، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در استان‌های شمالی افغانستان عملیات نظامی انجام می‌دهد و این باعث افزایش نگرانی کشورهای آسیای میانه شده است.  

از سویی دیگر، روسیه با طالبان در ارتباط است و پیشینه همکاری مسکو با طالبان به دوران جنگ این گروه با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بازمی‌گردد. در آن زمان چندین مرتبه اتهام‌هایی مبنی بر کمک تسلیحاتی روسیه به طالبان مطرح شده بود.  

بیشتر از جهان