سازمان ملل به ۴۴۹ میلیون دلار برای ارائه کمک‌های بهداشتی در افغانستان نیاز دارد

سازمان ملل متحد اواخر۲۰۲۲ اعلام کرد که به‌دلیل خشکسالی مداوم و گسترش بیکاری در افغانستان، میزان فقر و شمار افزاد نیازمند افزایش یافته است

مادران و نوزادان به‌دلیل کمبود تجهیزات بهداشتی در افغانستان در معرض خطر قرار دارند-OCHAAfg/Twitter@

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، روز پنجشنبه ۴ خرداد، در توییتی اعلام کرد که با کاهش کمک‌ها به افغانستان، بخش بهداشت و سلامت در این کشور دچار شوک‌های متعددی شده است.

اوچا افزود: «نبود سرمایه‌گذاری در خدمات بهداشتی نجات‌دهنده، به افزایش مرگ‌و‌میر در میان آسیب‌پذیرترین افراد منجر خواهد شد.»

اوچا اعلام کرد که برای رسیدگی به ۱۵.۶ میلیون نفر در افغانستان در سال جاری، به ۴۴۹.۹ میلیون دلار نیاز است. در توییت اوچا جزئیات بیشتری در مورد اینکه پول مورد‌نیاز از طریق کدام دولت‌ها یا سازمان‌ها تهیه می‌شود، گفته نشده است.

پیش از این، مقام‌های سازمان ملل از‌جمله آنتونیو گوترش از فراهم نشدن بودجه ۴.۶ میلیارد دلاری مورد‌نیاز برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان خبر دادند. سازمان ملل متحد اواخر۲۰۲۲ اعلام کرد که به‌دلیل خشکسالی مداوم و گسترش بیکاری در افغانستان، میزان فقر و شمار افزاد نیازمند افزایش یافته است. براساس آمار سازمان ملل، شمار افزاد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، از ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱، به ۲۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماه قبل اوچا گفت از مبلغ درخواست شده برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در سال ۲۰۲۳، تنها ۵ درصد آن تامین شده است. گفته می‌شود دلیل تکمیل نشدن مبلغ درخواستی سازمان ملل، دلسردی کمک‌کنندگان به‌دلیل وضع محدودیت‌های شدید طالبان علیه زنان است. مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل افغانستان، در ژانویه و در جریان سفر به افغانستان هشدار داد که اگر محدودیت‌های تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان لغو نشوند، کمک‌کنندگان به این کشور از ادامه همکاری خودداری می‌کنند.

هرچند مقام‌های سازمان ملل تا‌کنون بارها از طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌های تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند، اما این گروه با اصرار بر اجرای دستورهای اسلامی به تعبیر خودشان، محدودیت‌های بیشتری علیه زنان وضع کردند.

آخیم اشتاینر، مسئول برنامه توسعه سازمان ملل متحد، اواخر آوریل هشدار داد که اگر محدودیت‌ها علیه تحصیل و اشتغال زنان به‌ویژه کار زنان افغان در نهادهای سازمان ملل لغو نشود، این سازمان مجبور به ترک افغانستان خواهد شد. رهبر طالبان در چهارم آوریل به‌صورت شفاهی دستور داد که زنان افغان حق کار در دفاتر سازمان ملل را ندارند. این تصمیم هرچند به صورت گسترده محکوم شد، اما بسیاری از کارشناسان، سازمان ملل را به مسامحه با طالبان متهم کردند و گفتند رفتار نرم سازمان ملل و دولت‌های جهان با طالبان، به این گروه جرات بیشتری برای نقض حقوق بشر بخشیده است.

در حالی که روند امدادرسانی در افغانستان به‌شدت آسیب دیده است و کمک‌ها نیز کاهش یافته، نگرانی‌ از گسترش میزان فقر و گرسنگی در این کشور افزایش یافته است.