غذاهای مفید برای فرونشاندن حساسیت‌ فصلی

عسل فوایدی زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند برای مقابله با علائم حساسیت فصلی مفید باشند

مصرف روزانه و به مقدار معین عسل طبیعی یا عسل مانوکا می‌تواند به مبتلایان حساسیت‌های فصلی کمک کند - Canva

حساسیت فصلی هیچ خوشایند نیست اما آیا می‌دانستید برخی متخصصان معتقدند آنچه می‌خورید هم ممکن است روی این نوع حساسیت تاثیر داشته باشد؟

علائم این نوع حساسیت که به نام «تب یونجه» نیز شناخته می‌شود، از آبریزش بینی تا احتقان (گرفتگی یا انسداد بینی) را شامل می‌شود.

به گزارش نیویورک‌پست، ژنا وولپه، متخصص رسمی تغذیه در وب‌سایت هولیستیک‌لیوینگ.کام (WholeisticLiving.com) در آستین تگزاس، می‌گوید غذاهای کاربردی و گیاهان خاصی وجود دارند که می‌توانند به تسکین طبیعی و بدون عوارض جانبی ناخواسته بسیاری از مبتلایان به حساسیت‌های فصلی کمک کنند.

در ادامه به شش ماده غذایی از این مجموعه که ممکن است به تسکین حساسیت‌های فصلی کمک کنند، نگاهی می‌اندازیم.

سبزیجاتی دارای ویتامین سی مانند کلم بروکسل

اگر علائم حساسیت دارید، سعی کنید برای میان‌وعده کمی کلم بروکسل بخورید یا آن‌ را به عنوان مخلفات کنار غذا به شام خود اضافه کنید.

کیتی ای.گولدن، پزشک و دبیر بخش پزشکی گود‌آر‌ایکس (GoodRX.com) در شارلوت کارولینای شمالی می‌گوید: «ویتامین سی یک ریزمغذی محلول در آب است که در بسیاری از سبزیجات وجود دارد و می‌تواند چندین نقش مهم در بدن ایفا کند؛ از جمله مقابله با حساسیت؛ زیرا به تنظیم واکنش‌های التهابی طبیعی بدن کمک می‌کند.»

او افزود: «سبزیجات که میزان بسیار بالایی ویتامین سی دارند عبارت‌اند از فلفل قرمز و سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل‌کلم، کلم و کلم بروکسل.»

برگ گزنه

این گیاه قدرتمند را می‌توانید از فروشگاه‌های موادغذایی سالم یا عطاری‌ها تهیه کنید اما قبل از گنجاندن برگ‌‌های گزنده گزنه در برنامه غذایی خود، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

وولپه گفت: «در مطالعات بالینی مشخص شده مصرف برگ‌ گزنه (Urtica dioica) به شکل چای، عصاره یا کپسول برای تسکین طبیعی بسیاری از افراد مبتلا به آبریزش بینی ناشی از حساسیت فصلی موثر بوده است.»

او گفت: «سازوکار دقیق عملکرد گزنه در بدن ناشناخته است اما فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این گیاه دارای اثر ضدهیستامینی طبیعی ملایم بر بدن است.» او افزود: قاعدتا طبع برگ گزنه طوری است که بافت‌ بدن را خشک می‌کند و این برای افرادی دچار علائم آبریزش حساسیتی بینی یا ترشح بیش از حد مخاط گلو/ریه‌ها مفید است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگ‌ گزنه لطیف و ملایم است و طعمی مثل اسفناج دارد و می‌توان درست مانند اسفناج از آن در املت، سوپ یا خورشت استفاده کرد. پختن گزنه به خلاص شدن از خاصیت گزندگی آن کمک می‌کند.

به گزارش نیویورک‌پست، وولپه نوشیدن دمنوش تهیه‌شده از برگ خشک گزنه را توصیه می‌کند؛ هر یک قاشق چایخوری برگ خشک گزنه را با ۲۲۰ سی‌سی آب ترکیب و به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کنید. او همچنین گفت می‌توان برگ‌ گزنه را با پودر سیر/پیاز، روغن زیتون و نمک دریا تفت داد و به عنوان مخلفات کنار غذا میل کرد.

گزنه در برخی جنگل‌های ایالات متحده فراوان است اما طبق هشدار وزارت کشاورزی آمریکا، با آنکه «برگ‌های جوان گزنه در صورت درست پخته شدن، قابل خوردن‌اند»، هرگز نباید گل‌های آن را بخورید.

به گزارش مدرسه عالی پزشکی ایکان در مانت سینای نیویورک، استفاده از گزنه ممکن است چندین عارضه جانبی به همراه داشته باشد؛ مانند به هم ریختن معده، تجمع غیرطبیعی مایعات در بافت‌ها یا اسهال؛ به علاوه کهیر یا التهابات پوستی ناشی از استفاده موضعی از گزنه. در وبلاگ مانت سینای آمده است: «چون گزنه می‌تواند چرخه قاعدگی را دستخوش تغییر کند و منجر به سقط جنین شود، زنان باردار نباید از گزنه استفاده کنند.»

این وبلاگ در ادامه می‌افزاید: «مصرف گیاهان دارویی روشی برای تقویت بدن و درمان بیماری است که حقانیت آن در گذر زمان ثابت شده است اما مصرف گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشند و اثرشان با اثر سایر گیاهان دارویی، مکمل‌ها یا داروها تداخل داشته باشد. به همین دلایل باید در مصرف آن‌ها محتاط بود و تحت نظر کارشناس مراقبت‌های بهداشتی از آن‌ها استفاده کرد.»

میوه‌های دارای ویتامین سی مثل پرتقال

به گزارش نیویورک‌پست، افزون بر پرتقال، از سایر مرکبات مثل نارنگی یا گریپ‌فروت نیز نباید غافل شد. البته طبق هشدار گولدن، باید مراقب باشیم گریپ‌فروت با داروهایی که مصرف می‌کنیم، تداخل نداشته باشد.

گولدن می‌گوید: «شماری از میوه‌ها ویتامین سی دارند و می‌دانیم که این ویتامین پشتوانه دستگاه ایمنی بدن است. مثلا پرتقال از میوه‌های دارای ویتامین سی است و طبق برخی مطالعات محدود، می‌تواند به مقابله با حساسیت کمک کند.

عسل طبیعی

وولپه می‌گوید عسل فوایدی زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند برای مقابله با علائم حساسیت فصلی مفید باشند.

او می‌گوید: «طبق برخی مطالعات، مصرف روزانه و به مقدار معین عسل طبیعی یا عسل مانوکا می‌تواند به مبتلایان حساسیت‌های فصلی کمک کند تا از حساسیت طبیعی رهایی یابند.»

وولپه توضیح داد: «عسل طبیعی مقدار زیادی بره‌موم دارد؛ ماده‌ای که طبق یافته‌های تحقیقاتی، دارای خواص زیادی برای سلامتی است؛ از جمله به دلیل داشتن ماست‌سل‌ [نوعی سلول‌های ایمنی موثر بر واکنش‌های حساسیتی].»

وولپه تاکید کرد علی‌رغم این یافته‌ها، برای راستی‌آزمایی این ویژگی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. «طبق تجربیات و مشاهدات شخصی خودم گمان نکنم مصرف عسل طبیعی (مگر آنکه هر روز و به مقدار زیاد باشد) برای پیشگیری و مهار علائم حساسیت فصلی به اندازه روش‌های دیگر موثر باشد.»

وولپه توصیه می‌کند عسل طبیعی را به‌تنهایی یا همراه جو دوسر، بلغور جو دوسر در اسموتی یا ماست امتحان کنیم.

سبزیجات و میوه‌های سرشار از کوئرستین

به گزارش نیویورک‌پست، وولپه می‌گوید کوئرستین، نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات که درباره آن تحقیقات مطلوبی صورت گرفته است، اغلب در درمان‌ها و روش‌های تغذیه تجربی برای فرونشاندن واکنش هیستامینی بیش‌فعال در سیستم ایمنی به کار می‌رود.

او می‌گوید: «طبق تحقیقات بالینی، کوئرستین در درمان طبیعی آبریزش حساسیتی بینی (ای‌آر) موثر است و بنابراین منطقی است که مصرف مداوم غذاهای سرشار از کوئرستین مثل پیاز قرمز، مارچوبه و کبر خام (کاپاریس) تا حدی کمک‌کننده باشد.»

وولپه می‌گوید پیاز قرمز را با افزودن به سالاد، ساندویچ یا سالسای دلخواهتان امتحان کنید.

کنجکاوید به سراغ گیاه کبر بروید؟

وولپه می‌گوید: «برای برخی که باید میزان محدودی سدیم مصرف کنند، افزودن گیاه کبر به غذا ممکن است منع داشته باشد اما مصرف به میزان معتدل می‌تواند برای برخی مبتلایان به حساسیت فصلی مفید باشد.»

کلم‌برگ (کیل)

از آنجایی که کلم‌برگ یک ابرخوراکی سرشار از کوئرستین است، آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 گولدن هشدار می‌دهد ۱۰۰ درصد ثابت نشده است که غذای خاصی به مقابله با حساسیت‌ کمک می‌کند اما می‌دانیم بسیاری از سبزیجات سرشار از مواد مغذی دارای خواص ضدالتهابی‌اند و بنابراین می‌توانند مفید باشند.