وبلاگ‌نویس ربوده‌شده بلاروس عفو شد

پروتاسویچ به‌‌اتهام مجموعه‌ای از جرایم امنیتی، از جمله تشویق به عملیات تروریستی و توهین به لوکاشنکو به هشت سال زندان محکوم شده بود

رومن پروتاسویچ، وبلاگ‌نویس مخالف دولت بلاروس- STRINGER / AFP

منابع دولتی بلاروس اعلام کردند رومن پروتاسویچ، وبلاگ‌نویس مخالف دولت که سال ۲۰۲۱ در جریان فرود اجباری پرواز هواپیمایی رایان‌ایر در فرودگاه مینسک، پایتخت بلاروس، بازداشت شد روز دوشنبه عفو شده است.

همزمان خبرگزاری رویترز شامگاه دوشنبه ۲۲ مه (اول خردادماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌‌نقل از این وبلاگ‌نویس بازداشت‌شده نوشت: «من به‌معنای واقعی کلمه، تمامی اسناد و مدارک پرونده که نشان می‌داد عفو شده‌ام را امضا کرد. البته که این خبر عالی است.»

در خردادماه سال ۱۴۰۰، نیروی هوایی ارتش بلاروس یک فروند هواپیمایی مسافربری شرکت هوایی رایان‌ایر که از یونان به مقصد لیوانی در حال پرواز بود را در آسمان بلاروس، مجبور به فرود اضطراری کرد.

مقام‌های دولتی و نظامی بلاروس به خدمه پرواز هواپیمایی رایان‌ایر هشدار داده بودند یک بمب در داخل هواپیما کار گذاشته شده است.

بعدها مشخص شد که هیچ بمبی در داخل هواپیما رایان‌ایر نبوده است و هدف از این عملیات نظامی، تنها بازداشت رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس تبعیدی مخالف دولت است که یکی از مسافران پرواز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فرود اجباری هواپیمای رایان‌ایر و بازداشت پروتاسویچ، رسانه‌های دولتی بلاروس تصاویری از این وبلاگ‌نویس مخالف دولت را پخش کردند که با دستبند از اقدام‌ها و فعالیت‌های خود ابراز پشیمانی می‌کرد.

پروتاسویچ در برابر دوربین‌ رسانه‌های دولتی بلاروس اعتراف کرد که در توطئه برای سرنگونی دولت الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهوری بلاروس، دست داشته است. بعدها تمامی این اعتراف‌ها ساختگی و اجباری خوانده شد و گفته شد که پروتاسویچ زیر فشار مجبور به اعتراف شده است.

فرود اجباری هواپیمای یاران‌ایر و بازداشت و پخش اعتراف‌های این روزنامه‌نگار مخالف دولت لوکاشنکو، با موجی از اعتراض‌ها بین‌المللی مواجه شد.

در واکنش، بسیاری از کشورهای اروپایی ضمن محکوم کردن این اقدام دولت لوکاشنکو، مجموعه تحریم‌های را علیه بلاروس وضع کردند.

به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در سال ۲۰۲۰ اعتراض‌های گسترده‌ای در داخل و خارج بلاروس علیه دولت لوکاشنکو ترتیب داده شد.

پروتاسویچ در زمان بازداشت، به‌عنوان روزنامه‌نگار با رسانه خبری «نکستا» (Nexta) کار می‌کرد. در آن مقطع، این رسانه به‌طور گسترده اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتراض‌ها علیه دولت لوکاشنکو را پوشش می‌داد.

این روزنامه‌نگار مخالف دولت لوکاشنکو، در اوایل این ماه میلادی به‌‌اتهام مجموعه‌ای از جرایم امنیتی، از جمله تشویق به عملیات‌ تروریستی، «سازمان‌دهی اغتشاشات» و توهین به لوکاشنکو به تحمل هشت سال زندان محکوم شده بود.

«نکستا»، رسانه‌ای که پروتاسویچ به‌عنوان خبرنگار در آن جا کار می‌کرد، سال گذشته در فهرست «سازمان‌های تروریستی» بلاروس قرار گرفت.

لوکاشنکو که متحد اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌شمار می‌رود از سال ۱۹۹۴ در قدرت است. مخالفان دولت لوکاشنکو را به تقلب در انتخابات و سرکوب‌های گسترده رسانه‌ها متهم می‌‌کنند.

بیشتر از جهان