۱۸ سال زندان برای رهبر اپوزیسیون بلاروس

همسر سرگئی تیخانوفسکی که در تبعیدی خودبرگزیده به‌سر می‌برد به صورت نمادی از دموکراسی در بلاروس درآمده است

سرگئی تیخانوفسکی و میکولا استاتکویچ از ماه مه ۲۰۲۰ در بازداشت به‌سر می‌برند - SERGEI KHOLODILIN / BELTA / AFP

دادگاهی در بلاروس روز سه‌شنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) سرگئی تیخانوفسکی، رهبر اپوزیسیون بلاروس را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. سرگئی تیخانوفسکی در سال گذشته جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای را علیه الکساندر لوکاشنکو، رهبر قدرتمند این کشور، دامن زد.

به گزارش فرانس ۲۴، دادگاه تیخانوفسکی ۴۳ ساله را به‌دلیل دامن زدن به شورش و نفرت‌پراکنی در جامعه و برخی اتهامات دیگر مجرم شناخت.

این حکم در پی محاکمه‌‌ای غیرعلنی صادر شد که چندین ماه پشت درهای بسته بازداشتگاهی در شهر گومل، در جنوب شرقی بلاروس، به طول انجامید.

سوتلانا تیخانوفسکایا، همسر سرگئی تیخانوفسکی که در تبعیدی خودبرگزیده به‌سر می‌برد و به صورت نمادی از دموکراسی در بلاروس درآمده است، این حکم را محکوم کرد.

او پس از ابلاغ این حکم در توییتر نوشت: «او (الکساندر لوکاشنکو) در پیش چشم همگان از نیرومندترین مخالفان خود انتقام می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌و در ادامه نوشت: «درحالی‌که زندانیان سیاسی را پشت دادگاه‌های غیرعلنی پنهان می‌کند، امیدوار است که به سرکوب خود در خاموشی ادامه دهد؛ اما جهان یکسر نظاره‌گر است. ما را سر باز‌ایستادن نیست.»

دادگاه میکولا استاتکویچ، یک کهنه سیاستمدار ۶۵ ساله را که یکی از پنج متهم دیگر این پرونده بود به ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

میکولا استاتکویچ در انتخابات سال ۲۰۱۰ به رقابت با الکساندر لوکاشنکو برخاست، اما به شش سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی در سال ۲۰۱۵ از شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ منع شد.

سرگئی تیخانوفسکی و میکولا استاتکویچ از ماه مه ۲۰۲۰ در بازداشت به‌سر می‌برند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، از سال ۱۹۹۴ در این کشور قدرت را در دست دارد. او پس از انتخابات سال ۲۰۲۰  با اعتراضات مردمی بی‌سابقه‌ای روبرو شد که به نتایج رسمی انتخابات اعتراض داشتند.

دولت لوکاشنکو همه مخالفان برجسته را زندانی یا وادار به فرار از کشور کرده است.

تیخانوفسکی قصد داشت در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور با لوکاشنکو رقابت کند، اما پیش از رای‌گیری بازداشت و زندانی شد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، همسر او که در زمان دستگیری شوهرش پیشینه سیاسی چندانی نداشت، جای او را در انتخابات گرفت و به باور بسیاری پیروز این انتخابات شد.

این رهبر تبعیدی مخالفان در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد، می‌گوید: «من به دفاع از کسی که عاشق او هستم و تبدیل به رهبر میلیون‌ها بلاروس شد، ادامه خواهم داد. من خواهم کوشید کاری را به انجام برسانم که بسیار دشوار و شاید نشدنی به‌نظر آید، یعنی نزدیک کردن آن لحظه‌ای که ما یکدیگر را در یک بلاروس نوین خواهیم دید.‌»

 

بیشتر از جهان