سه فلسطینی در حمله اسرائیل به کرانه باختری کشته شدند

ایالات متحده آمریکا بار دیگر گسترش شهرک‌سازی اسرائيل در کرانه باختری را محکوم کرد

از بهار ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۵۰ فلسطینی بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اندــ رویترز

مقام‌های درمانی فلسطین اعلام کردند که بر اثر حمله اوایل وقت دوشنبه ارتش اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در کرانه باختری، سه مرد فلسطینی جانشان را از دست دادند. در همین حال، دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، تازه‌ترین اقدام اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که بر اثر حمله اسرائيل به بلاطه، اردوگاه آوارگان در نزدیکی شهر نابلس، شش نفر هم زخمی شده‌اند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

ارتش اسرائيل تایید کرد که سربازانش به بلاطه یورش برده‌اند. در بیانیه منتشرشده از سوی ارتش اسرائیل آمده است که سربازان اسرائیلی هدف تیراندازی قرار گرفتند و در ادامه درگیری و تیراندازی‌ها، سه فلسطینی جان باختند و سه نفر نیز بازداشت شدند.

اسرائیل در ماه‌های گذشته حمله به فلسطینی‌ها را افزایش و عملیات ساخت شهر‌ک‌ها در کرانه باختری را گسترش داده است.  دولت بایدن روز یکشنبه در پاسخ، با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن، از اسرائیل به دلیل اقدام برای استقرار مجدد شهرک‌نشینان در پایگاه سابق تخلیه‌شده هومش در شمال کرانه باختری، انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه گسترش شهرک‌نشینی با انتقاد جوامع بین‌المللی مواجه است، یک ژنرال ارشد ارتش اسرائیل در روزهای گذشته فرمانی را امضا و هومش را به شورای منطقه‌ای شهرک‌نشینان محلی الحاق کرد؛ اقدامی که راه را برای بازسازی این پاسگاه تخلیه‌شده هموار می‌کند.

بر اساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل، ساخت واحد‌های مسکونی جدید در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم ممنوع است. این قطعنامه دسامبر سال ۲۰۱۶  با رای ممتنع دولت وقت آمریکا و بدون استفاده این کشور از حق وتو، تصویب شد. از سال ۲۰۱۲ تاکنون جمعیت شهرک‌نشینان اسرائیل در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم تقریبا ۲۰۰ هزار نفر بیشتر شده است. بر اساس آخرین براوردها، در حال حاضر دست‌کم ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بیش از ۹ میلیون‌ نفری اسرائیل در ۲۷۹ شهرک ساخته‌شده در کرانه غربی و مناطق شرقی اورشلیم‌ زندگی می‌کنند.

ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از تصمیم غیرقانونی اسرائیل در گسترش شهرک‌سازی عمیقا اظهار نگرانی کرد. او همچنین نگرانی واشنگتن از بازدید ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائيل، از کوه معبد را ابراز کرد. این مکان موردمناقشه یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها برای یهودیان و همچنین محل قرارگیری مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس نزد مسلمانان، است.

میلر با صدور بیانیه‌ای گفت: «این فضای مقدس نباید برای مقاصد سیاسی استفاده شود و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به آن احترام بگذارند.»

بر اساس یک سنت دیرینه، یهودیان مجاز به بازدید از این مکان‌اند اما آنجا نیایش نمی‌کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از بازدیدکنندگان یهودی نیایش در این مکان را آغاز کرده‌اند و این نگرانی در میان فلسطینی‌ها ایجاد شده که اسرائیل در حال اقدام برای تقسیم یا تصرف این مکان است. بن گویر که شخصیتی با دیدگاه‌های راست افراطی توصیف می‌شود، مدت‌ها است که افزایش دسترسی یهودیان به این مکان موردمناقشه را خواستار شده است. او در گذشته رهبری شهرک‌نشینان کرانه باختری را بر عهده داشت و به تحریک و حمایت از یک گروه تروریستی یهودی محکوم شده بود.

گردان‌های شهدای‌الاقصی، یک گروه شبه‌نظامی که با حزب فتح محمود عباس، رئیس‌جمهوری فلسطین، ارتباط دارد، افراد کشته‌شده در بلاطه را اعضای این گروه دانست و آن‌ها را فتحی جهاد ریزک، ۳۰ ساله، عبدالله یوسف ابوحمدان، ۲۴ ساله و محمد بلال زیتون، ۳۲ ساله، معرفی کرد. در همین حال این گروه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی به پنج مکان و دو اردوگاه دیگر آوارگان نیز حمله کردند.

از بهار ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۵۰ فلسطینی بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیل کشته شده‌اند. حدود ۵۰ نفر نیز در حملات فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها جان باخته‌اند. اسرائیل می‌گوید بیشتر فلسطینی‌های کشته‌شده شبه‌نظامی بودند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که جوانان غیرمسلح و افرادی که در درگیری‌ها شرکت نداشتند، نیز کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان