لبنان در آتش اعتراض می سوزد

مذاکرات برای تعیین نخست وزیر جدید تا روز پنجشنبه به تعویق افتاده است

به دنبال دو روز درگیری خشونت بار در تظاهرات ضددولتی در بیروت، مذاکرات برای تعیین یک نخست وزیر جدید برای لبنان به تعویق افتاده است.

در جریان خشونت‌بارترین برخوردها در قیام سراسری لبنان، علیه نخبگان سیاسی این کشور - که از ماه اکتبر آغاز شده، بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر شلیک گلوله‌های لاستیکی، فشار آب قوی و گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند. 

یکشنبه شب، بار دیگر هزاران نفر به خیابان‌ها ریخته و با گروه‌های کثیری از پلیس ضد اغتشاش روبرو شدند. منابع پلیس می‌گویند معترضان با سنگ و فشفشه آتشبازی به آن‌ها حمله کرده بوده اند که پلیس پاسخ آن را با گاز اشک‌آور داده است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، اعلام کرده که مذاکره با بلوک‌های سیاسی برای تعیین نخست وزیر جدید، که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، تا روز پنجشنبه به تعویق افتاده است.

این اقدام احتمالا بن‌بستی را که به خاطر اعتراض‌های گسترده به وجود آمده، عمیق‌تر خواهد کرد. اعتراض‌ها از دو ماه پیش و علیه بحران مالی کشور آغاز شد که عامل آن نظام سیاسی فاسدی است که از زمان جنگ‌های داخلی برسر کار بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یان کوبیس، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، می‌گوید در گرماگرم بحران اقتصادی در لبنان، تعویق تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی «یک مخاطره‌ای برای سیاستمداران و بیشتر برای خود مردم است.»

انتظار می‌رفت روز دوشنبه رئیس جمهوری عون نخست وزیر مستعفی لبنان، سعد حریری، را که در ۲۹ ام اکتبر از سمت خود کناره‌گیری کرد، بار دیگر مامور تشکیل دولتی کند که تکنوکرات‌ها را هم شامل شود. 

اما تظاهرکنندگان در اعتراض به این اقدام بار دیگر در ساعات یکشنبه شب به خیابان‌ها ریخته و در مرکز بیروت با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

معترضان، خواهان تغییر کامل نظام سیاسی قومیتی لبنان و یک کابینه مطلقا تکنوکرات هستند.

در بیانیه ریاست جمهوری آمده که آقای حریری در یک گفتگوی تلفنی با میشل عون خواستار تعویق مذاکرات دوشنبه شده تا «مشاوره های بیشتری در مورد شکل دولت انجام شود.»

وزارت دفاع ملی لبنان نیز اعلام کرد در جریان برخوردهای روز یکشنبه، ۲۰ مجروح به بیمارستان منتقل شده و بیش از ۷۰ نفر در محل مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

پیشتر، به گفته صلیب سرخ و وزارت دفاع ملی، در برخوردهای روز شنبه و یکشنبه، بیش از ۱۳۰ نفر فقط در بیروت مجروح شدند. صلیب سرخ می‌گوید وضع هیچ‌یک از مجروحین وخیم نبوده و بسیاری از آن‌ها در محل درمان شده‌اند.

در ماه اکتبر، پس از آن که دولت اعلام کرد مالیات بر سرویس پیام‌گیر واتس‌آپ را افزایش می‌دهد، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر لبنان برگزار شد. هرچند این لایحه به سرعت پس گرفته شد، اما علل اعتراض‌های مردم سال‌ها در حال شکل گرفتن بود. دهه‌ها فساد گسترده و سوء‌مدیریت اقتصادی توسط رهبران لبنان، کشور را به مرز سقوط اقتصادی نزدیک کرده است. لبنان یکی از مقروض‌ترین کشورهای جهان است. در این کشور فرصت‌های شغلی کمیاب، قیمت‌ها رو به افزایش و خدمات اولیه چون برق و آب متناوب است.

اعتراض‌های پیشین در لبنان بیشتر درباره احزاب سیاسی بود، اما این‌بار معترضان خواهان تغییر کامل نظام سیاسی کشور و پایان کار احزاب قومیتی زمان جنگ‌های داخلی هستند که از طریق پارتی‌بازی و باند‌بازی قدرت را در درست گرفته‌اند.

در سراسر کشور، معترضان نسبت به شکست‌های رهبران احزاب ابراز خشم می‌کنند. یکی از شعار‌های اصلی در خیابان‌ها این است:«همه آن‌ها، یعنی همه آن‌ها!» 

اما در مقابل این معترضان، گروه‌های هوادار رهبران به ویژه حزب الله و متحدش، جنبش امل، ایستاده‌اند.

هواداران امل، که تحت رهبری نبیه بری رئیس مجلس لبنان، قرار دارند، بارها به معترضان و چادرهایشان در مرکز بیروت حمله ور شده‌اند. یکشنبه شب، افراد امل بار دیگر به مرکز شهر هجوم آورده و پیش از آن که با مداخله ارتش متفرق شوند، با معترضان درگیر شدند.

رایا حفار الحسن، وزیر کشور لبنان، روز یکشنبه خواهان تحقیقات «شفاف و سریع» درباره خشونت‌های شنبه شب شد، که گفته می‌شود در جریان آن پلیس متوسل به زور بیش از حد شده بوده است. 

اما خانم الحسن همچنین به معترضان هشدار داده «به خاطر ملاحظات سیاسی» مراقب عوامل «نفوذی» به جنبش‌شان باشند که هدف‌شان «سوءاستفاده از اعتراض‌های قانونی و جرقه زدن برخوردهای خشونت بار است.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent