دومین روز تجمع‌‌ها علیه اعدام‌ در ایران؛ از دانشگاه تا کف خیابان

اعتراض‌ها در تهران، زنجان، آبدانان، مشهد و گرگان علیه جمهوری اسلامی و مجازات اعدام ادامه دارد

تجمع‌ها در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به افزایش اعدام‌ها در ایران و همچنین اجرای حکم اعدام سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، متهمان در پرونده موسوم به خانه‌اصفهان، در دومین روز پیاپی ادامه یافت. این اعتراض‌ها از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در دانشگاه‌ها، آغاز شد و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، بهشتی و دانشگاه زنجان در همراهی با فراخوان‌های ازپیش‌اعلام‌شده، با لباس مشکی به دانشگاه آمدند و تحصن کردند.

دانشجویان در دانشگاه بهشتی با برگزاری تجمع و تحصن به این اعدام‌ها واکنش نشان دادند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که هم‌زمان با برگزاری تجمع، نیروهای حراست به دانشجویان حمله‌ور شده و دانشجویان را به‌شدت ضرب و جرح کرده‌اند. طی این درگیری، رئیس حراست این دانشگاه به قصد پراکنده کردن دانشجویان، با فریاد آنان را تهدید می‌کرد که با مقاومت دانشجویان همراه شد. دانشجویان در این تجمع، شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرد که درست چند ساعت پس از تجمع اعتراضی در دانشگاه بهشتی در اعتراض به اجرای حکم اعدام و ضرب‌وشتم دانشجویان، پیامک‌هایی مبنی بر احضار دانشجویان این دانشگاه ارسال شد. در همین راستا، پرونده برخی دانشجویان در کمیته انضباطی هم مجددا به جریان افتاد.

در پیامک‌های ارسال‌شده تاکید شده که دانشجویان باید با اولیای خود در کمیته حاضر شوند. این در حالی است که در آیین‌نامه انضباطی هیچ ماده‌ای مبنی بر لزوم حضور دانشجو به همراه خانواده وجود ندارد.

دانشجویان در دانشگاه زنجان نیز با به تن کردن لباس‌های سیاه، تجمعی اعتراضی در این دانشگاه برگزار کردند و علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار دادند. آن‌ها در این تجمع اعتراضی به سیاست‌های مسئولان دانشگاه در برخورد با دانشجویان نیز اعتراض کردند و شعارهای «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «مسئول بی‌کفایت، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «می‌گن بودجه نداریم، به‌جاش دیوار می‌سازن» و «دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند.

دانشجویان در دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی نیز در اعتراض به افزایش اعدام‌ها، در اقدامی نمادین، در دانشگاه طناب‌های دار آویزان کردند.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز با تحصن در صحن این دانشگاه به اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی و اجرای احکام ظالمانه اعدام اعتراض کردند. دانشجویان پلاکاردهایی با عناوین «سکوت ما خیانته، همدستی با جنایته»، «تبعیض دین و آیین، دیگر بس است به پا خیز» و «کشتار را متوقف کنید، بگذارید نفس بکشیم» به همراه داشتند.

هم‌زمان دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران هم با تحصن در این اعتراض‌ها همراهی کردند.

اعتراض‌های خیابانی

با نزدیک شدن به غروب‌ آفتاب و تاریکی هوا، اعتراض‌ها در سطح شهرها نیز آغاز شد. در تهران، ساکنان تهرانسر، شهرک اکباتان، تهرانپارس، ستارخان و صادقیه برای دومین شب پیاپی به خیابان آمدند و با برگزاری اعتراض‌های خیابانی، به افزایش اعدام‌ها واکنش نشان دادند.

معترضان در تهرانسر با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» تجمع اعتراضی خود را آغاز کردند و با راهپیمایی در خیابان‌های این منطقه شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» سر دادند. با گذشت ساعاتی از این تجمع و افزایش حضور مردم، نیروهای سرکوبگر بسیج و یگان ویژه در محل حاضر شدند و با معترضان برخورد کردند. پس از درگیری نیروهای سرکوبگر با مردم، معترضان علیه آن‌ها شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

معترضان در شهرک اکباتان نیز بار دیگر به محوطه این شهرک رفتند و تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. اکباتانی‌ها با سر دادن شعار «ما اومدیم دوباره، خیزش ادامه داره»، «قسم به سربداران، ایستاده‌ایم تا پایان»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر سپاهی» و «مرگ بر بسیجی» بر ادامه مبارزه علیه جمهوری اسلامی تاکید کردند.

روز جمعه ستارخان اولین منطقه از تهران بود که ویدیوهایی از اعتراض‌ها در آن منتشر شد. اهالی ستارخان روز شنبه هم برای دومین روز پیاپی به خیابان‌ها رفتند و علیه مجازات اعدام و نظام جمهوری اسلامی شعار دادند. معترضان در این تجمع شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «از اصفهان تا تهران، جانم فدای ایران»، «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» و «فقر فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تهرانپارس، نیز برای دومین شب پیاپی تجمع‌هایی شکل گرفت. معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمی‌شه»، «وای به روزی که مسلح شویم» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

از تجمع در منطقه صادقیه تهران هم گزارش‌ها و ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شعارهای شبانه نیز شنبه‌شب در گیشا، پونک، شهرک چیتگر، تهرانپارس، بلوار میرداماد، شهر زیبا و نارمک طنین‌انداز شدند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، معترضان در شعارهای شبانه خود «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «مرگ بر حکومت آدمکش»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «مرگ بر خامنه‌ای جلاد» سر دادند.

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز از برگزاری تجمع اعتراضی در شهر آبدانان استان ایلام خبر داد. معترضان در آبدانان شامگاه شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه، در اعتراض به موج اعدام‌ها و اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی به خیابان‌های این شهر آمدند و با ایجاد راهبندان و روشن کردن آتش در خیابان‌ها به اعدام جوانان در جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

در رسانه‌های اجتماعی، ویدیوهایی هم از شهر گرگان منتشر شده که نشان‌دهنده برگزاری تجمعاتی پراکنده در این شهر است. معترضان در این شهر با ایجاد راه‌بندان و بوق‌ زدن‌های اعتراضی با معترضان همراهی کردند.

در مشهد، نیز جمعی از معترضان در خیابان‎‌های این شهر تجمع کردند و علیه اعدام و جمهوری اسلامی شعار دادند. معترضان در این تجمع‌های اعتراضی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

در یکی از ویدیوهای منتشرشده از مشهد در رسانه‌های اجتماعی، زنی جوان در منطقه احمدآباد این شهر به‌تنهایی با در دست گرفتن پلاکارد «مرگ بر خامنه‌ای» و «نه به اعدام» از مردم می‌خواهد به اعتراض‌ها بپیوندند.

معترضان در منطقه وکیل‌آباد مشهد نیز با سر دادن شعارهای «قاتل هر ایرانی، حکومت اسلامی»، «تا دیکتاتور رو کاره، قیام ادامه داره» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» اعتراض‌های خود را ادامه دادند.