وزیر بهداشت: ایران با «بحران هولناک پیری جمعیت» روبرو است

بهرام عین‌اللهی در روز ملی جمعیت در مورد خطر «سیاه‌چاله جمعیتی» هشدار داد

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در روز ملی جمعیت پیامی صادر کرد و مدعی شد ایران با «بحران هولناک پیری جمعیت» روبرو است. در این پیام آمده است: «ایران امسال در حالی هفته جمعیت را آغاز می‌کند که در مواجهه با یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن به نام بحران هولناک پیری جمعیت قرار دارد که تعالی تمدن اصیل ایرانی اسلامی را با تهدید مواجه کرده است.»

عین‌اللهی که پزشک و استاد چشم‌پزشکی است، گفت: «سیاه‌چاله جمعیتی از خطراتی است که عبور از آن نیازمند همت، مجاهدت و مشارکت دولت و مردم در کنار یکدیگر است». او گفت وزارت بهداشت در این مورد به تکالیفی که مجلس در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» بر عهده آن گذاشته عمل کرده است.

وزیر بهداشت گفت این وزارتخانه دست به «آسان‌سازی، ارزان‌سازی و کریمانه نمودن» خدمات مختلف همچون آموزش‌های هنگام ازدواج، باروری سالم، ارائه رایگان خدمات زایمان طبیعی، پیشگیری و تشخیص و درمان ناباروری و پیشگیری و مقابله با سقط جنین زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دعاوی عین‌اللهی در حالی مطرح می‌شوند که در سال‌های اخیر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از سیاست‌های دهه ۷۰ و ۸۰ که کم‌تر شدن فرزندان را توصیه می‌کردند خواهان افزایش جمعیت شده است. انتقاد از آن سیاست‌ها و ترویج افزایش جمعیت به جایی رسیده که حتی جمعیت‌شناسانی که نظریاتی خلاف این را مطرح کرده‌اند، دستگیر شده‌اند. ارائه وسایل جلوگیری از بارداری نیز به‌علت همین سیاست‌های جدید با اخلال از طرف حکومت مواجه شده است. مسئولان حکومتی در ضمن به‌طور کم‌سابقه‌ای درمانگاه‌هایی را که سقط جنین انجام می‌دهند، پلمب کرده‌اند.

خامنه‌ای در دیدار با گروهی از کارآفرینان در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ گفته بود:‌ «ما امروز در کشورمان جوان خیلی داریم، اما آیا فردا هم همین اندازه جوان خواهیم داشت؟ معلوم نیست. با این وضعی که من مشاهده می‌کنم، با این‌‌ همه تاکیدی هم که کردیم، در عین حال نتایج، خیلی نتایجِ دلگرم‌کننده‌ای نیست؛ ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم». او در سخنان دیگر نیز بارها خواهان افزایش جمعیت ایران شده است.