در سال ۱۴۱۰، ایران کشوری سالخورده خواهد شد

سالمندان فقیر و تنها؛ جمعیت خاموش و رو به افزایش در ایران

بنا بر آمار‌‌های رسمی، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند -  اعتمادآنلاین 

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی ایران می‌گوید ۱۴ درصد جمعیت این کشور در سال ۱۴۱۰ سالمند خواهند بود؛ آماری که ایران را در رده کشور‌های سالخورده جهان قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسام‌الدین علامه در جلسه «هم‌اندیشی سند ملی سلامت سالمندان» این پیش‌بینی را مطرح و از وضعیت نامناسب ارائه خدمات به سالمندان در ایران انتقاد کرد. به گفته علامه، «بسیاری از سالمندان حقوق ندارند» و کمیته امداد به هر سالمند تحت پوشش ماهیانه تنها ۳۱۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و به ازای هر ۶۱۰ سالمند، تنها یک تخت وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد که در کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر ۱۸ سالمند، ۱۸ تخت تامین شده است.

او همچنین از اینکه در ایران «لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان» وجود ندارد و گروهی از سالمندان «بیمه مراقبت طولانی‌مدت» ندارند، ابراز نگرانی کرد و گفت که در حال حاضر، سالمندان در ایران مستمری ندارند و به نهادهای حمایتی هم بودجه مناسبی تخصیص نمی‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر آمار‌‌های رسمی، در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران (بالای هشت میلیون نفر) را سالمندان تشکیل می‌دهند که نسبت به ۴۰ سال گذشته، دو برابر شده است. این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد جمعیت سالمند ایران در یک شتاب منحصربه‌فرد جهانی، تنها در عرض دو سال، یعنی از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰، از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

مقام‌ها و نهاد‌های مسئول می‌گویند استمرار این رشد، باعث می‌شود که در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندان ایران از یک‌سوم جمعیت (یعنی ۳۳ درصد) بیشتر شود.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که جمعیت سالمندی در ایران «زنانه» شده؛ به طوری که در سال ۱۳۷۵ به ازای ۱۱۶ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشته اما این نسبت از سال ۱۳۸۵ به سمت زنانه شدن جمعیت سالمند سوق پیدا کرده است. بر این اساس، در سال ۱۳۹۵ به ازای هر ۹۷ مرد سالمند، ۱۰۰ زن سالمند وجود داشت.

آمار‌های سال ۱۳۹۵ همچنین نشان می‌دهد بیش از ۴۶ درصد سالمندان باسواد بودند و ۷۲ درصد آن‌ها در شهر‌ها زندگی می‌کردند و متاهل بودند.

استان‌های گیلان، مازندران و تهران بیشترین میانگین سنی در ایران را دارند و کمترین میانگین سنی هم در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.

ایران در حال حاضر بیش از دو میلیون سالمند مجرد دارد که پیش‌بینی‌ها از افزایش تعداد آن‌ها در سال‌های آینده حکایت می‌کند.

در حال حاضر سه درصد سالخوردگان ایران در خانه‌های سالمندان و مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت قربانیان همه‌گیری کرونا ساکنان این مراکز بوده‌اند.