اعدام‌ها در ایران ادامه دارد؛ مرگ مشکوک یک زندانی پس از آزادی

هفت تن از اهالی پیرانشهر در دادگاه، به ۱۴ سال و چهار روز حبس، ۱۶۰ ضربه شلاق محکوم شدند

فعالان سیاسی در ایران هرروز با احکام بلندمدت و فشارهای امنیتی روبرو می‌شوند. از سوی دیگر، زندانیان جرائمی مانند قتل و مواد مخدر نیز در یک ماه اخیر، با خطر اجرای حکم اعدام خود مواجه‌اند و بیشتر اعدام‌‌شدگان یک ماه اخیر هم شهروندان بلوچ بوده‌اند؛ به طوری که از تاریخ ۹ اردیبهشت تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ دست‌کم ۳۱ زندانی بلوچ از جمله دو زن در ۱۲ زندان‌های ایران به دار آویخته شده‌اند.

در یکی از آخرین موارد، سحرگاه پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، حکم اعدام یک زندانی بلوچ بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در زندان جیرفت اجرا شد. خبرگزاری حال‌وش هویت این زندانی را نادر ریگی (گله بچه)، متاهل، دارای پنج فرزند و اهل زاهدان اعلام کرد و به نقل از منابع خود نوشت: «نادر در سال ۱۳۹۹ بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در جیرفت بازداشت و از دادگاه انقلاب آن شهر به اعدام محکوم شد.» او روز ۲۷ اردیبهشت برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

سحرگاه بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، حکم اعدام سه زندانی هم که پیش‌تر به جرم قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان خرم‌آباد به اجرا درآمد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هویت یکی از این زندانی‌ها را علی خرمشاه امرایی اعلام کرده و در حال بررسی هویت دو زندانی دیگر است. تا لحظه تنظیم این گزارش، رسانه‌های داخل ایران یا منابع رسمی خبر اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ نیز از اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی سنندج خبر داد. بر اساس این گزارش، حکم اعدام یک زندانی به نام مصطفی صالحی، اهل سروآباد، که پیش‌تر به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی سنندج، به اجرا درآمد.

اتحادیه آزاد کارگران نیز از مرگ مشکوک یکی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، ۱۰ روز پس از آزادی، خبر داد. این اتحادیه بر اساس گزارش «برخی منابع»،‏ نوشت که‌ امیرحسین تروال، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که ۱۰ روز قبل با تودیع وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود، روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به طرز مشکوکی جان باخت.

گفته می‌شود علت مرگ او ایست قلبی بوده است؛ این چندمین مورد مرگ مشکوک بازداشت‌شدگان انقلاب پس از آزادی است که طی ماه‌های اخیر اتفاق می‌افتد.

امیرحسین تروال دوم آبان ۱۴۰۲ در پی یورش نیروهای بسیج به منزلش در منطقه علی‌آباد تهران ربوده شد و تحت شکنجه قرار گرفت. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با پرونده‌سازی و اخذ اعترافات اجباری این جوان را متهم کرده بودند.

کمپین فعالین بلوچ هم اعلام کرد بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که طی روزهای گذشته بازداشت شده بود، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، پس از بیش از ۱۵ روز قرنطینه، به آگاهی منتقل شده است. این کانال خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «روز ۲۷ اردیبهشت خانواده بنیامین برای دریافت خبر از او به کانون زندان می‌روند که می‌گویند بنیامین سه روز قبل به آگاهی منتقل شده است.»

بنیامین کوهکن پیش از این در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شده بود. گفته می‌شود غلامی، مسئول کانون زندان، قبلا بنیامین را به انتقال به آگاهی و شکنجه برای اعتراف‌گیری تهدید کرده بود.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، محمد نارویی نیز پس از ۴۰ روز بازداشت به اتهام اغتشاش و فعالیت علیه نظام، روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به شعبه ۶ دادسرای زاهدان تحویل داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود او هنگام بازداشت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته است. ماموران لباس شخصی محمد نارویی را ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در خیابان مزاری زاهدان بازداشت کردند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، عزیز قاسم‌زاده معلم زندانی، طی تماسی با خانواده خود اعلام کرده است که برای بازجویی به ‌بند انفرادی اطلاعات سپاه گیلان منتقل شده‌ است. او ضمن تاکید بر وضعیت روحی مناسب خود، به رویکرد نهاد امنیتی و انتقال از زندان لاکان به بند امنیتی اعتراض کرد.

قاسم‌زاده پیش‌تر در شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهرستان رشت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد.

به گزارش کردپا، هفت تن از اهالی پیرانشهر به نام‌های طه رسولیان، سینا دشمیر، احمد عبدالله‌پور، محسن قادری، چیا شهیداقدم، عبدالله قنبری‌وند و محمود قنبری‌وند در مجموع به تحمل ۱۴ سال و چهار روز حبس، ۱۶۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند.

بر اساس حکمی که روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ در شعبه ١٠٢ دادگاه کیفری ۲ پیرانشهر به ریاست قاضی رضا قهرمانی ساعتلو صادر و به این افراد ابلاغ شد، طه رسولیان به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به پرداخت پنج میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس تعزیری و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری، سینا دشمیر بابت اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به پرداخت پنج میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس تعزیری و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و احمد عبدالله‌پور بابت اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به پرداخت پنج میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس تعزیری و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده‌اند.