دردسرهای جشن قهرمانی احتمالی پرسپولیس در قائمشهر

ورزشگاه وطنی مناسب میزبانی بازی حساس نساجی – پرسپولیس نیست

 ظرفیت ورزشگاه وطنی ۱۵ هزار نفر است، ولی قرار است فقط شش هزار بلیت برای این بازی فروخته شود-عکس از تسنیم

روز جشن قهرمانی لیگ برتر باید شادترین و هیجان‌انگیزترین روز در یک سال ورزشی باشد، اما مدیران ورزشی در ایران چنین روزی را به یک روز بحرانی و پرخطر برای فوتبال و علاقمندانش تبدیل می‌کنند.

پرسپولیس و سپاهان تا هفته پایانی رقابتی میلی‌متری داشته‌اند و سرنوشت قهرمانی لیگ بیست‌ودوم به بازی آخر کشیده شده است. سپاهان در هفته سی‌ام میهمان مس کرمان است و پرسپولیس صدرنشین برای بازی با نساجی به قائمشهر می‌رود. انتظار می‌رود پرسپولیس که شش بازی آخرش را برده در هفته آخر هم به سه امتیاز برسد و جام را فتح کند، ولی میزبانی این مسابقه به بحرانی برای سازمان لیگ تبدیل شده است.

قائمشهر فاصله کمی تا تهران دارد و احتمالا تعداد زیادی از هواداران پرسپولیس پنجشنبه برای تماشای این بازی حساس به این شهر سفر می‌کنند. نساجی هم تیم پرطرفداری در مازندران است و هوادارانش در بیشتر بازی‌ها سکوها را پر می‌کنند. از شروع هفته مشخص بود که تقاضا برای تماشای این بازی بالاتر از ظرفیت ورزشگاه خواهد بود و حتی این شایعه مطرح شد که میزبانی از قائمشهر گرفته شود. با این حال، چنین تصمیمی با عرف فوتبال مغایرت دارد و مردود شد. در هفته بیست‌وهشتم انتقال بازی پیکان – پرسپولیس به ورزشگاه آزادی با اعتراض زیاد سپاهان و استقلال، رقبای سرخ‌ها، روبرو شد و سازمان لیگ نمی‌توانست یک بار دیگر چنین تصمیمی به نفع پرسپولیس بگیرد تا به شائبه‌ها بیفزاید.

تجمع بیش از اندازه تماشاگران برای این بازی از حالا به دغدغه مسئولان برگزاری و نهادهای امنیتی تبدیل شده و رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، هم دوشنبه شب در مصاحبه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد: «آخرین شب لیگ است و قرار است جشن قهرمانی آنجا برگزار بشود، ولی متاسفانه هواداران ما این فضا را هم ندارند که تیمشان را تشویق کنند. خواهش می‌کنم با توجه به اینکه گنجایش زیاد نیست، هواداران تا جایی که بلیت دارند بیایند تا خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید. صدها هزار نفر دوست دارند از نزدیک شاهد قهرمانی باشند ولی گنجایش استادیوم را در نظر بگیرند. ما میهمان هستیم و نقشی در برگزاری نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظرفیت ورزشگاه وطنی ۱۵ هزار نفر است، ولی قرار است فقط شش هزار بلیت برای این بازی فروخته شود. تنها ۱۰ درصد از این تعداد یعنی ۶۰۰ بلیت به پرسپولیس تعلق می‌گیرد، ولی این عدد بسیار کمتر از تقاضای هواداران این تیم صدرنشین است. قیمت بلیت برای هواداران پرسپولیس ۲۵۰ هزار تومان، یعنی دو و نیم برابر هواداران میزبان تعیین شده است، ولی این ترفند هم بعید است نقشی در کم شدن استقبال آن‌ها داشته باشد.

ورزشگاه وطنی در محدوده مسکونی شهر قائمشهر قرار دارد و شرایط فیزیکی مناسبی برای کنترل تردد تماشاگران ندارد. از طرف دیگر، سکوهای این ورزشگاه قدیمی است و حضور بالاتر از ظرفیت تماشاگران می‌تواند به ریزش سکوها منجر شود و به شدت خطرناک باشد. علاوه بر حساسیت معمول هفته آخر، میزبانی این بازی هم به دغدغه بزرگ سازمان لیگ و نهادهای امنیتی تبدیل شده و آن‌ها احتمالا از هر روشی برای جلوگیری از حضور پرتعداد طرفداران پرسپولیس استفاده خواهند کرد. نهادهای امنیتی در فصل اخیر لیگ برتر همواره پیگیر بوده‌اند که برای جلوگیری از ادامه اعتراض‌های سراسری در ورزشگاه‌ها، مسابقات را بدون تماشاگر یا با کمترین تعداد تماشاگر برگزار کنند و با این کار فوتبال را از رونق انداخته‌اند.

امکانات سخت‌افراری در بسیاری شهرهای ایران که گرایش به فوتبال در آن‌ها زیاد است، بسیار فرسوده و خطرناک شده و همواره تماشاگران در وضعیتی پرخطر در ورزشگاه‌ها نشسته‌اند. بازسازی غیراصولی به دست مدیران تحمیل‌شده به ورزش باعث شده است ورزشگاه‌های قدیمی وضعیت نامناسبی پیدا کنند و ورزشگاه‌های نوساز نیز با چنان کیفیت نازلی ساخته شده‌اند که چه بسا خطرناک‌تر از ورزشگاه‌های قدیمی باشند.

بیشتر از فوتبال