دولت گابن همجنس‌گرایی را غیرقانونی اعلام کرد

در ۳۳ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی، روابط جنسی با توافق میان دو همجنس جرم تلقی می‌شود

Dominique FAGET / AFP/مجازات رابطه جنسی همجنس‌گرایان تا شش ماه حبس و پرداخت یک جریمه ۶.۴۰۰ پوندی است

دولت گابن همجنس گرایی را غیرقانونی اعلام کرده است. بر این مبنا، گابن هفتادمین کشور جهان است که رابطه جنسی با توافق میان دو همجنس گرا را جرم تلقی می کند.

متن لایحه مذکور که در اینترنت منتشر شده است، حاکی از آن است که این کشور آفریقای مرکزی «رابطه جنسی میان شهروندان همجنس‌گرا را بنا به قانون جزایی که در اوایل سال جاری تصویب شد، منع کرده است.

مجازات رابطه جنسی میان همجنس‌گرایان در گابن تا شش ماه حبس و پرداخت یک جریمه ۶.۴۰۰ پوندی است.

یک مقام دولت که نخواست نامش فاش شود، منع قانونی همجنس‌گرایی را که لایحه آن در ژوئیه امسال تصویب شد، اما متن کامل آن منتشر نشد، تایید کرد. اما وزیر دادگستری گابن از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

دیویس مک ایلیا، یک فعال اجتماعی که پیگیری از حقوق جامعه «ال جی بی تی پلاس» (همجنس‌گرایی زنان، همجنس‌گرایی مردان، دو جنس‌گرایی، بی‌جنسیت‌گرایی و تراجنسی) در غرب آفریقا را دنبال می‌کند، گفت که با دو همجنس‌گرای اهل گابن صحبت کرده است که پس از بازداشت توسط پلیس، ناچار شده‌اند برای آزادیشان رشوه بپردازند.

مک ایلیا که عضو نهاد موسوم به «شبکه گوناگونی عقاید» مستقر در غنا واقع در غرب آفریقاست، می‌گوید:«این اقدام، همجنس‌گرایان را بیشتر به اختفا می‌راند و ایجاد ارعاب می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی می‌افزاید: «اکنون پلیس فاسد با سوءاستفاده از این امر،  مردم را بازداشت می‌کند تا برای رهایی‌شان از آن‌ها رشوه بگیرد.»

این گزارش‌ها از طرف منابع مستقل تایید نشده است.

سال گذشته  که دیوان عالی هند همجنس‌گرایی را آزاد اعلام کرد، به این امیدواری نیز دامن زد که قوانین مربوط به رابطه جنسی میان همجنس‌گرایان در سایر مستعمره‌های سابق بریتانیا نیز اصلاح شود. 

به گزارش شاخه بین‌المللی «ال جی بی تی پلاس» که ازسال ۲۰۰۶ قوانین مربوط به همجنس‌گرایی را دنبال می‌کند، در ماه ژوئن که دولت بوتسوانا نیز همجنس‌گرایی را آزاد کرد، تعداد کشورهایی که همچنان آن را جرم تلقی می‌کنند، به ۶۹ کشور کاهش یافت.   

اما تعداد قابل ملاحظه مذهبیون محافظه‌کار و تعداد فزاینده مسیحیان افراطی به ویژه در چنان کشورهایی، از جمله اوگاندا، کنیا و نیجریه، مخالف حقوق دگرباشان جنسیتی در آفریقا هستند. 

در ماه مه، دادگاه کنیا قانونی را که از زمان استعمار آن کشور توسط بریتانیا همجنس‌گرایی را جرم محسوب می‌کرد، تایید کرد. فعالان حقوق دگرباشان جنسیتی این حکم را به چالش کشیده‌اند.

لوکاس رامون مندوس، پژوهشگر در شاخه بین‌المللی دگرباشان جنسیتی، می‌گوید:«در سطح جهانی، ما شاهد دو قطبی شدن تنش‌ها هستیم.»

«جایی که اوضاع کمی بهتر می‌شود، موقعیتی برای بهبود پیش می‌آید، و جایی که شرایط بدتر می‌شود، شاهد به وخامت گراییدن اوضاع می‌شویم.»  

در ۳۳ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی، روابط جنسی با توافق میان دو همجنس جرم تلقی می‌شود.

بنا به گفته‌های نیلا گوشال، پژوهشگر در سازمان دیده‌بان حقوق بشر،  از سال ۲۰۱۲ شش کشور آفریقایی ممنوعیت رابطه جنسی میان همجنس‌گرایان را لغو کرده‌اند.

او افزود: «جای تاسف است که هنوز در تعداد قابل ملاحظه‌ای از کشورهای آفریقایی، نفرت از همجنس‌گرایی و ارزش‌های استعماری که در دیگر کشورها ازمیان رفته است، جان‌سختی می‌کند.   

با این حال، به باور وی، «در مجموع، در قاره آفریقا اوضاع درجهت مثبت حرکت می‌کند نه منفی. تصور می‌کنم ده سال آینده شاهد تغییرات بسیاری خواهد بود.»

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان