انتخابات تایلند؛ صدرنشینی سوسیال دمکرات‌ها و اکثریت قاطع دموکراسی‌خواهان

به نظر می‌رسد که دو حزب اصلی دموکراسی‌خواه به اکثریت قاطعی در مجلس نمایندگان تایلند دست یافته باشند 

در ساختار سیاسی تایلند بخش مهمی از قدرت به مجلس سنای ۲۵۰ نفری تعلق دارد -- Jack TAYLOR / AFP

نتایج اولیه انتخابات تایلند در روز یکشنبه، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) نشان می‌دهد احزاب خواهان دموکراسی و مخالف حاکمان نظامی، قاطعانه در صدر قرار دارند. با این حساب، منادیان تغییر در این کشور به پیروزی مهمی در برابر پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیری که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با کودتا سر کار آمد، دست یافته‌اند. 

رای‌گیری ساعت پنج عصر به وقت محلی خاتمه یافت و تا زمان تهیه این گزارش (حدود یک بامداد دوشنبه به وقت بانکوک) پس از شمارش ۲۹ میلیون رای (حدود ۸۵ درصد آرا) حزب سوسیال دموکرات «به پیش»‌ با ۱۷۱ کرسی از ۵۰۰ کرسی مجلس، در صدر قرار دارد. حزب «فویه تای» («برای تایلندی‌ها») که گرایش اصلاح‌طلبی و مقابله با خونتای نظامی حاکم دارد، نیز با ۱۴۱ کرسی در جایگاه دوم است. بر این مبنا، این دو حزب در کنار هم به راحتی می‌توانند اکثریت قاطع را در مجلس نمایندگان به دست آورند. البته در ساختار سیاسی تایلند بخش مهمی از قدرت به مجلس سنای ۲۵۰ نفری تعلق دارد که تمام اعضای آن را حکومت نظامی منصوب کرده است. جلسه مشترک مجلس‌های نمایندگان و سنا در ژوئیه آینده، نخست‌وزیر جدید را تعیین خواهد کرد. 

سائووانی تی الکساندر، استاد دانشگاه اوبون راتچاتانی در شمال شرقی تایلند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت نتایج اولیه برای دموکراسی‌خواهان مثبت است. در عین حال، او هشدار داد که اوضاع همچنان «بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر» است، چون کمیسیون انتخابات می‌تواند اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام دهد و در گذشته نیز به حرکت‌های مشابهی، همچون حذف احزاب اپوزیسیون، دست زده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب پرایوت که «ملت متحد تایلند» نام دارد، با دستیابی به فقط ۳۷ کرسی، در جایگاه پنجم قرار دارد. جایگاه‌های سوم و چهارم به ترتیب با ۶۹ و ۴۲ کرسی به «حزب غرور تایلندی» با موضع راستگرایانه و گرایش به مرکزیت‌‌زدایی، و «حزب قدرت دولتی مردم» با گرایش حمایت از ارتش و محافظه‌کاری، تعلق دارد. 

از مهم‌ترین ویژگی‌های کارزار انتخاباتی امسال تایلند، این است که اپوزیسیون دموکراسی‌خواه و به‌ویژه حزب «به پیش»، نهاد سلطنت را که در این کشور معمولا مقدس شمرده می‌شود و هرگونه توهین به آن جزای قانونی دارد، بیش از پیش به چالش گرفته است. 

از نتایج غافلگیرکننده دیگر نیز می‌توان به قرار گرفتن حزب سوسیال دموکرات‌ها در صدر اشاره کرد، در حالیکه پیش‌بینی می‌شد که این جایگاه به حزب «برای تایلندی‌ها» به رهبری پتونگتارن شیناواترا، جوان‌ترین دختر تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند، برسد. شیناواترا اینک رهبر سیاسی خانواده‌ای است که از بیش از دو دهه پیش در جدال با ارتش، برای آینده تایلند نبرد می‌کند. تاکسین شیناواترا در ۲۰۰۶ در جریان کودتایی سرنگون شد و از آن پس جز سفری کوتاه به کشورش در ۲۰۰۸، در دوبی در تبعید بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که همچنان به بازگشت امیدوار است. 

بیشتر از جهان