شاهزاده رضا پهلوی: خواهان «حمایت حداکثری» از مردم ایرانیم

شاهزاده رضا پهلوی در برنامه «صبح یکشنبه»، با اجرای ماریا بارتیرومو، حضور یافت و خواهان مقابله با جمهوری اسلامی ایران شد

شاهزاده رضا پهلوی سخنان خود را با تبریک «روز مادر» آغاز کرد- ODD ANDERSEN / AFP

شاهزاده رضا پهلوی صبح یکشنبه، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، در استودیوی شبکه «فاکس‌نیوز» آمریکا حاضر شد و در برنامه ماریا بارتیرومو، مجری مشهور این شبکه، شرکت کرد. دیگر مهمان‌های این برنامه جیمز کومر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان،‌ و دادستان‌های کل ایالت‌های تگزاس و فلوریدا بودند که حضورشان از اهمیت این برنامه خبر می‌دهد. 

شاهزاده رضا پهلوی سخنان خود را با تبریک «روز مادر» به بارتیرومو آغاز کرد، و از این فرصت بهره جست تا وضعیت مادران داغدار ایران را یادآوری کند. مجری پرسش‌های خود را با اوضاع ایران آغاز کرد و اینکه آیا در ایران انقلابی در جریان است یا خیر؟

شاهزاده تایید کرد که انقلابی در ایران جریان دارد و اقداماتی می‌توان انجام داد که «توازن» را به هم بزند: فشار حداکثری بر حکومت، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی و سیاست «حمایت حداکثری» از طریق استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران برای تامین مالی «صندوق‌های اعتصاب». او همچنین تاکید کرد «از مالیات‌دهندگان کشورهای غربی انتظار نداریم» هزینه «صندوق‌های اعتصاب» را فراهم کنند، اما دارایی‌های مسدودشده ایران، پول مردم ایران است و می‌تواند صرف این کار شود و این اقدام د رابطه با ونزوئلا نیز سابقه داشت. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت سیاست‌ «هویج و چماق» آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ناکام مانده‌اند، چون انتظارشان تغییر رفتار حکومت بوده است و ماهیت این نظام را درنیافته‌اند. او نقل‌قولی از مارشال دوگل، رئیس ‌جمهوری سابق فرانسه،‌ را به زبان فرانسوی تکرار کرد که «اگر شرایط مناسب نیست، باید شرایط را تغییر داد». 

روابط جمهوری اسلامی ایران با چین نیز از جمله مسائلی بود که مجری برنامه به طرح آن‌ها علاقه نشان داد. از این‌رو شاهزاده رضا پهلوی نیز در پاسخ به پرسشی در این مورد، گفت نظام جمهوری اسلامی دارد ایران را به «دولت وابسته به پکن» بدل می‌کند. او پرسید: «تصور کنید دولت آمریکا کوه راشمور یا جزایر هاوایی را بفروشد. این حکومت دارد این کار را با جزایر کیش و قشم و اماکن تاریخی ما می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارتیرومو به سفرهای متعدد شاهزاده رضا پهلوی به‌ کشورهای مختلف جهان، و مشخصا به سفر او به اسرائیل، نیز اشاره کرد. پرسش مجری فاکس‌نیوز راجع به گفت‌وگوی شاهزاده رضا پهلوی با رهبران سیاسی بود. شاهزاده رضا پهلوی پاسخ داد که «همکاری راهبردی»‌ بین ایران و سایر کشورها در آینده مطرح شده است، اما افزود گذشته از رهبران، مردم عادی اسرائیل برخورد بسیار خوبی با او داشتند و با او از رویای یک ایران متفاوت سخن گفتند. او همچنین در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت در ایران نیز مردم در استادیوم‌های فوتبال راجع به اسرائیل شعار داده‌اند و خواهان برقراری روابط دو کشورند. 

در این گفتگو، به خبر مربوط به گزینش ایران به ریاست «مجمع اجتماعی» در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اشاره شد. شاهزاده رضا پهلوی در این مورد گفت: «نمی‌دانیم بخندیم یا گریه کنیم. این کار، سیلی‌ای بر صورت یک ملت است.» او حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که در مسموم کردن دختران دانش‌آموز در ایران نقش دارد و مردم را «تقریبا تا سطح نسل‌کشی» به‌قتل می‌رساند. او تاکید کرد گزینش جمهوری اسلامی ایران به این سمت در سازمان ملل متحد، «مسخره» است. 

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت‌های غربی حتی اگر صرفا برای منافع خود، باید با مردم ایران همکاری کنند، و تاکید کرد که ایرانی متفاوت با وضعیت کنونی، برای جهان بهتر خواهد بود. او به اقدامات مضر مختلف حکومت ایران در منطقه و جهان اشاره کرد.

بارتیرومو در بخش‌های پیشین برنامه «صبح یکشنبه»، به شواهدی درباره روابط مالی خانواده بایدن با تبعه‌های خارجی در زمان حضور بایدن در مسند معاونت ریاست ‌جمهوری در دوران باراک اوباما اشاره کرد و رسانه‌های جریان اصلی را محکوم کرد که این ماجرا را پوشش نمی‌دهند. 

جیمز کومر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نظارت کنگره، با حضور در این برنامه ادعا کرد بایدن برنامه‌های سازمان سیا را برای مقابله با جاسوسی چین در آمریکا لغو کرده است، و گفت احتمال دارد دلیل این کار، روابط مالی خانواده بایدن با شرکت‌های چینی باشد. او گفت گزارش این کمیته نشان می‌دهد جو بایدن دروغ گفته و روابط مالی خود با چین را پنهان کرده است.

دادستان‌های ارشد دو ایالت پرجمعیت فلوریدا و تگزاس نیز از دیگر مهمان‌های برنامه روز یکشنبه فاکس‌نیوز بودند. آن‌ها از سیاست‌های بایدن در زمینه مهاجرت انتقاد کردند و گفتند اجرای این سیاست‌ها باعث افزایش مهاجران غیرقانونی شده است. کن پاکستون، دادستان کل تگزاس، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را متهم کرد که سیاسی و علیه جمهوری‌خواهان عمل می‌کند، و وجود فساد در این نیروی انتظامی و در وزارت دادگستری آمریکا را نیز محتمل دانست. پاکستون همچنین مدعی شد دولت بایدن عامدانه مهاجران غیرقانونی را به آمریکا راه می‌دهد تا به ایالت‌های جمهوری‌خواه همچون فلوریدا و تگزاس بیایند و موفقیت اقتصادی آن‌ها را مخدوش کنند.