شش زندانی در کرمان اعدام شدند

هرانا از اعدام شش زندانی در کرمان به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر خبر داد

هرانا هویت دو تن از این زندانیان را کامبیز داورپناه و امرالله (شمل) آدیش، هر دو اهل دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اعلام کرد - PublicMedia

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش زندانی در کرمان سحرگاه شنبه بیست‌وسوم اردیبهشت، اعدام شدند. گفته می‌شود این شش زندانی پیش‌تر بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. 

هرانا موفق شده است هویت دو تن از این زندانیان را احراز کند: کامبیز داورپناه و امرالله (شمل) آدیش، که هر دو اهل شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمدند. این خبرگزاری به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «پیکر داورپناه که حدود پنج سال پیش بازداشت و در مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، تاکنون به خانواده او تحویل داده نشده است.»

مقام‌ها و رسانه‌های داخل ایران تا این لحظه در مورد اعدام‌های اخیر اظهارنظر نکرده‌اند.

طی روزهای اخیر موارد اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران افزایش یافته است. هرانا در گزارشی اعلام کرد در بازه هشت تا نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲، دست‌کم ۵۷ زندانی بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر، افساد فی الارض، سب‌النبی و قتل، در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل هم روز جمعه با صدور دو اطلاعیه جداگانه، در مورد احتمال اجرای قریب‌الوقوع احکام اعدام شش متهم در زندان اهواز و صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده خانه‌اصفهان، هشدار داد و خواهان اقدام فوری برای توقف روند اجرای این اعدام‌ها شد. فعالان مدنی و سازمان‌های حقوق بشری احکام اعدام میرهاشمی، کاظمی و یعقوبی را مبتنی بر مستندات ساختگی و اخذ اعتراف‌های اجباری می‌دانند.

این افراد در جریان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه گذشته در اصفهان به اتهام مشارکت در قتل دو بسیجی و یکی از نیروهای انتظامی در شب ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ بازداشت و به اتهام‌های فقهی محاربه و فاسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نیروهای امنیتی و مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با نقض حقوق اساسی متهمان، بدون اینکه آن‌ها به وکیل انتخابی دسترسی داشته باشند و در دادگاه‌های ناعادلانه، بر اساس اعتراف‌هایی که «اجباری» خوانده می‌شود، آن‌ها را به اعدام محکوم کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر  نیز روز جمعه در گزارشی، از تشدید فزاینده اعدام‌ها در جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر انتقاد کرد. این سازمان حقوق بشری ضمن اینکه این اقدام را نقض جدی حق حیات دانست، خواستار محکومیت بین‌المللی جمهوری اسلامی شد. در این گزارش با اشاره به تشدید اعدام‌ها از اواخر ماه آوریل، آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی حداقل ۶۰ نفر از جمله یک تبعه سوئد را به اتهام‌های مرتبط با ترور، اعدام کرده‌اند.