تداوم ریزش شدید در بازار بورس؛ آتش ناامنی اقتصادی بر دامن دارایی مردم

تداوم خروج سرمایه از بورس در حال ثبت رکوردی تاریخی است

در روز ۲۳ اردیبهشت، خودرو، شستا، اخابر، فولاد، فملی و میدکو بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند- قدس آنلاین

شاخص کل بورس در ایران تا پایان ساعت کاری روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، با کاهش ۶۳ هزارواحدی به سطح دو میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید و در معاملات تا انتهای این روز، خروج سه هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار سهام ثبت شد.

با توجه‌ به صف‌های فروش، کاهش شاخص بورس از اولین دقایق آغاز به‌ کار بورس در این هفته قابل‌پیش‌بینی بود؛ چرا که در همان زمان شاخص کل بورس ۲۶ هزار واحد دیگر سقوط کرد تا مشخص شود روزهای بحرانی تداوم دارند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام در پایان معاملات روز شنبه به ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید که هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن متعلق به بازار بورس، سه هزار و ۳۰۰ میلیارد متعلق به بازار فرابورس و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

به گزارش رسانه‌های اقتصادی ایران، در روز ۲۳ اردیبهشت، خودرو، شستا، اخابر، فولاد، فملی و میدکو بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند.

تلاش برای جمع‌آوری صف‌های فروش اگرچه از ساعت ۱۱ با افزایش خرید حقوقی‌ها کمی کاهش یافت، تا پایان روز کاری بورس کم‌وبیش تداوم یافت. به‌ این‌ ترتیب تداوم خروج سرمایه از بورس در حال ثبت رکوردی تاریخی است.

در هفته سوم اردیبهشت، بیش از هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از این بازار خارج شد تا یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های تاریخ بورس ایران رقم بخورد؛ رخدادی که سبب شد شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس سازمان بورس شنیده شود. اما مجید عشقی با تکذیب شایعه استعفای خود، اعلام کرد یکی از دلایلی که سبب افت سنگین بازار شده، دامنه نوسان بازار است. او تصریح کرد با افزایش دامنه نوسان، هیجانات بازار با سرعت بیشتری تخلیه می‌شوند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز مدعی شد بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد، اما در نهایت به مسیرش ادامه می‌دهد.

مدیران اقتصادی دولت سیزدهم در روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت تلاش کردند با ادعای محافظت از بورس، آرامش را به این بازار بازگردانند؛ تلاشی که ریزش مجدد شاخص کل در روز شنبه نشانه شکست آن است.

این در حالی است که هنوز برخی فعالان بازار بر این باورند که عرضه هدفمند و هماهنگ برخی حقوقی‌ها باعث وحشت بازار در هفته گذشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی که هشدار داده بود نباید گذاشت وقایع سال ۱۳۹۹ تکرار شود و از صندوق‌های بازارگردان خواسته بود سهام خود را عرضه کنند، سبب شد عرضه‌های بسیار زیادی از سوی حقوقی‌ها صورت‌ گیرد و خریداران خرد نیز با نگرانی از تکرار تجربه ۱۳۹۹، برای فروش اقدام کنند.

مصطفی صفاری، کارشناس حوزه بورس، با انتقاد از دخالت دولتی‌ها در بازار بورس، درباره شرایط فعلی گفت: وقتی شرایط یکسان نیست و حقوقی‌هایی که از بالا دستور گرفته‌اند وارد می‌شوند و صف عرضه ایجاد می‌کنند، بسیاری با دیدن صف درست‌شده از سوی حقوقی‌ها نگران می‌شوند و سهام خود را عرضه می‌کنند.

سخنان صفاری حرف اکثر فعالان بازار است که اظهارنظر چهره‌های سیاسی و دولتی در زمینه بازار سرمایه را عامل التهاب در بورس می‌دانند.

با این حال رئیس سازمان بورس با رد اتهام دخالت دولتی‌ها، مدعی شد دخالت دولت در بورس به کمترین میزان خود رسیده است؛ سخنانی که به نظر نمی‌رسد بتواند آرامش را به بازار برگرداند، چرا که سایه سیاه تجربه سال ۱۳۹۹ هنوز بر سر بازار سنگینی می‌کند.

اگرچه فعالان بازار تلاش دارند با استناد به شرایط بنیادین شرکت‌ها و این نکته که قیمت‌ها از ارزش ذاتی سهام بالاتر نیستند، احتمال حادثه سال ۱۳۹۹ را رد کنند، خریدارانی که از بازارهای ارز، سکه و خودرو وارد بازار سهام شده‌اند، به دلیل آنکه برای حضور در این بازار برنامه بلندمدتی ندارند، با اولین نشانه‌های نزولی شدن بازار، تصمیم به خروج سرمایه می‌گیرند و حاضر نیستند آنچه تحلیلگران اصلاح بازار می‌نامند، تحمل کنند.

معضل هجوم سرمایه به بورس همواره انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است. آن‌ها حتی بر این باورند که عامل نوسان‌های ناگهانی بازار حضور همین خریداران موقت است.

اما در بستر اقتصاد غیرشفاف ایران و بحران موجود، چنین نوسان‌هایی موجب ابهام بیشتر نیز می‌شود. به طور مثال، در هفته گذشته خروج پول از بورس هیچ مقصد روشنی نداشت. در حالی‌ که به گفته کارشناسان چنین حجم نقدینگی باید اثر خود را بر بازارهایی همچون طلا، ارز و مسکن نشان می‌داد.

به نظر می‌رسد هنوز برخی از پول‌های خارج شده در سبد کارگزاری‌ها باقی‌ مانده‌اند و همین نکته این امیدواری را در پی داشته است که با کاسته‌ شدن از التهاب بازار، فروشندگان هفته اخیر بار دیگر به خریداران روزهای پیش رو بدل شوند؛ اگرچه کارشناسان معتقدند اردیبهشت و خرداد آغاز ماه‌هایی پرالتهاب برای اقتصاد ایران‌اند و طی این مدت هیچ‌چیز قابل‌پیش‌بینی نیست.

بیشتر از اقتصاد